Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka på tvers


Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt meg en langtur i Nordmarka i starten av august. Tanken er å gå fra Krokskogen,Nordmarka nord,for så å avslutte i Lilomarka.

Skulle gjerne fått litt tips til overnattinger,fiskevann og evt steder som er verdt å få med seg. Er ikke kjent i Nordmarka untenatt innover i Maridalen og opp til Helgeren,lenger enn det har jeg ikke vært. Tenkte å starte turen ved By.

Hadde også vært fint med litt tips til proviant og hva som er lurt å ha med på en slik tur? Dette blir min første lange solo tur.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvor lenge du planlegger å være ute. Man finner alltids en plass å ligge i marka, men de fine teltplassene er færre (jeg antar du planlegger å ligge i telt?). Det finnes mange fine stier og mange kjedelige veier i marka. Prøv å finne en rute som inkluderer flest mulige stier, og minst mulig vei.

Starter du på By er Steffenstjern et fint sted å ligge (ved Byvann). Det er et parr timer å gå. Anbefaler å gå til Løvlia. Da kan du enten gå tilbake over Byvannsdammen og veien opp til Kampesetra, stien fra Kampesetra til Løvlia er en av markas vakrere. Eller du kan gå over Kampevaddammen til Løvlia.

Fra Løvlia ville jeg gått til Spålen. Området rundt Spålen er kanskje det vakreste i marka. Det er ikke mange gode teltplasser rundt Spålen. På odden, over vika lengst syd, får en opp teltet. Det er litt krøkkete å komme dit fra Løvlia, man blir nødt til å gå litt vei. Jeg har gått over Storflåtaflaka og Vikssetra (her følger jeg delvis skiløypa).

Fra Spålen kan en gå til Katnosdammen over Kjerkeberget til Sandungen. Derfra kan en gå den fine turen over Porthøgda til Kikut, eller østover mot Hakkloa og Elvannet (mange fine teltplasser, men en del hytter). Stien fra Elvannet over Gruvåsen er fin. Derfra kan en gå via Tømte til Sinober og Lillomarka.

Det er en haug av muligheter. Jeg pleier ofte spise "lunch" på hyttene underveis. Det er "søtsaker" som er lettest å få kjøpt på hyttene. Annen proviant må du ta med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Kjerkeberget og Porthøgda skal jeg definitivt legge turen innom.

Har ikke bestemt meg om det blir telt eller tarp enda. Lurer på bare å ta med tarp siden den blir lettest. Har Nordmarka 3 telt. Blir litt ekstra vekt med tanke på at det er kun jeg som drar ut.

Hvor lenge jeg blir ute er egentlig opp til meg selv. Har en uke disponibelt til denen turen.

Noen erfaring med fisking ved vannene du har nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.