jangk Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Er det skiføre øverst på Valdresflya mot Kalvåhøgda, og er det brukbart? Eller fullstendig gjennomslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Askeladden Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Når det drar seg mot 20. juni er det aldri bra skiføre på Valdresflya. Det betyr ikke at det er umulig å gå på ski, men noe bra føre kan du ikke forvente. Gå inn på http://beitostolen.no/. Der finner du webkamera fra Valdresflya i retning henholdsvis Bitihorn, Rasletind og Besseggen. Dette gir et godt inntrykk av forholdene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jangk Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Tusen takk for tips. Er det noen som har peiling på om det bærer preg av gjennomslag, eller om det er relativt fast? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hei! Som Askeladden påpeker så er det sjelden bra skiføre på Flya uti juni (les - råtten snø). Derimot på Kalvehøgdeplatået kan det fortsatt være gunstige skiforhold! Gikk rundt der oppe som siste skitur i fjor 15. juni. Les her http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/06/to-rangledager-med-basecamp-i.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larka Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Slik så det ut på Flya denne uka. Så en enslig skiløper på onsdag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Askeladden Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Er det noen som har peiling på om det bærer preg av gjennomslag, eller om det er relativt fast? Som nevnt er vi nå såpass langt ut på sommeren at du må meget høyt for å finne god snø for skigåing. Det eneste som kan gi deg håp er dersom det blir en iskald natt, og du starter tidlig. Ifølge yr.no er det søndag morgen som er muligheten. Da er det spådd minus 3 grader, men jeg er redd at også det blir for varmt etter en varm dag forut. Etter det skal det bli godt med varmegrader også om natten fremover, så da er skisesongen definitivt over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trango Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Jeg var ved Storhøliseter og i Sikkilsdalen i forigårs. Det er lite snø igjen under ca 17-1800 meter i de traktene. Jeg prøvde en liten snøflekk i bratta opp på Storhøpiggen i 6-7 tida på morran. Da var det så hardt at hadde det vært større, bratte flater jeg skulle ha forsert, så ville jeg vurdert stegjern. Snøen var knallhard! Men på tur ned en snau time etter, hadde sola allerede tint såpass at du tråkket helt igjennom. Jeg vet ikke hvor kaldt det hadde vært om natta, men vannpyttene hadde ca en halv cm. tykk is. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jangk Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Jeg var ved Storhøliseter og i Sikkilsdalen i forigårs. Det er lite snø igjen under ca 17-1800 meter i de traktene. Jeg prøvde en liten snøflekk i bratta opp på Storhøpiggen i 6-7 tida på morran. Da var det så hardt at hadde det vært større, bratte flater jeg skulle ha forsert, så ville jeg vurdert stegjern. Snøen var knallhard! Men på tur ned en snau time etter, hadde sola allerede tint såpass at du tråkket helt igjennom. Jeg vet ikke hvor kaldt det hadde vært om natta, men vannpyttene hadde ca en halv cm. tykk is. Interessant. Kanskje det funker å starte grisetidlig om morgenen og komme seg opp høyden til varmen slår inn. Returen kan jo bli spennende Men såfremt det ikke er fullstendig gjennomslag, så fremgår det jo av webkameraene at det definitivt er føre fortsatt på Flya. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jangk Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Som nevnt er vi nå såpass langt ut på sommeren at du må meget høyt for å finne god snø for skigåing. Det eneste som kan gi deg håp er dersom det blir en iskald natt, og du starter tidlig. Ifølge yr.no er det søndag morgen som er muligheten. Da er det spådd minus 3 grader, men jeg er redd at også det blir for varmt etter en varm dag forut. Etter det skal det bli godt med varmegrader også om natten fremover, så da er skisesongen definitivt over. Du har sikkert rett. Men, jeg har gått skitur på alle Kalvåhøgdene fra Flya i slutten av juni et år, da var det fin is/skare over Flya, og delvis nysnø på Kalvåhøgdplatået. Generaliseringer over snøforholdene i fjellet har jeg sluttet med for lenge siden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Askeladden Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Men såfremt det ikke er fullstendig gjennomslag, så fremgår det jo av webkameraene at det definitivt er føre fortsatt på Flya. Ja, hvis man liker å stoppe opp hver femtiende meter for å forsere lyng, steiner og brunt gress, er det knallføre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Askeladden Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg ser på webkameraene at det har kommet masse nysnø på både Valdresflya og Sognefjell i natt. Kanskje vinteren kommer tilbake? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jangk Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg ser på webkameraene at det har kommet masse nysnø på både Valdresflya og Sognefjell i natt. Kanskje vinteren kommer tilbake? Jepp, vet ikke om jeg gidder å legge om til sommerdekk i år engang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.