Gå til innhold
  • Bli medlem

Vade Namsen?


qwer993

Anbefalte innlegg

Annonse

Siden du starter i Namsskogan går du vel over Steinfjellet? Jeg har vært der og ville lagt ruta over fjellet. I så fall kan man jo bare gå demningen på Namsvatnet??

Elva er ellers regulert. Jeg trodde det var en bro overfor Helvetesfossen - men ser nå at det kun er en terskel.. (Jeg hadde en gang en plan om å gå samme rute). Hytter kan leies på http://www.fjellstyrene.no/namsskogan/hytter_oversikt.htm (enkle greier)

Fra forvaltningsplanen:

Det finnes flere hengebruer innenfor nasjonalparken. Første hengebro over

Storelva/Smeelehdurrie i Grane kommune ble bygget i 1945-46 og er senere ombygget og

restaurert ved flere anledninger. I Simskardet/Sijudurrienjohke er det bru over

Golverskardelva/Gåelviendurrienjohke. Denne er gjenoppbygd i 2006 etter større

ødeleggelser som følge av utrast steinblokk. I området mot Austre Tiplingan/Luvlie Diehpele

er det bru over Tiplingelva/Muerhkienjeanoe. Foruten forannevnte installasjoner er det også

anlagt to grunndammer/terskler i Namsen/Nååmesje i kjølvatnet av utbyggingen av

Namsvatn/Nååmesjenjaevrie. En ved utløpet av Nerflya nedenfor Mattisflya og en ved

Litlåsen like ovenfor Helvetesfossen i Namsskogan kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du starter i Namsskogan går du vel over Steinfjellet? Jeg har vært der og ville lagt ruta over fjellet. I så fall kan man jo bare gå demningen på Namsvatnet??

Elva er ellers regulert. Jeg trodde det var en bro overfor Helvetesfossen - men ser nå at det kun er en terskel.. (Jeg hadde en gang en plan om å gå samme rute). Hytter kan leies på http://www.fjellstyrene.no/namsskogan/hytter_oversikt.htm (enkle greier)

Det blir vel å gå over Steinfjellet, kartet mitt dekker ikke helt den biten, ser ikke navnet....

Det er en god ide å gå demingen, men er den åpen for ferdsel? Kartet mitt viser ikke vei/sti over demingen.

Disse tersklene, kan man regne med å gå over dem?

Fra forvaltningsplanen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse tersklene, kan man regne med å gå over dem?

Jeg vet ikke - men vannføringen er jo ganske variabel i disse regulerte elvene - og jeg tror ikke det er en stor utfordring i august. Jeg er ikke kjent akkurat her så kanskje noen andre kan hjelpe? Steinfjellet (Støørje) er i seg selv et spennende område med en del små men fiskerike vann... Verdt et besøk - men beregn noe tid over her. Kan lønne seg å starte fra veien som går mot Røyrvik - ved tunellen på Steinfjellet. Slipper en del oppover da.

Leste en rapport som NINA hadde laget - se bilder på side 7 og 8 . Les også kapitlet om terskler...

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2006/155.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.