qwer993 Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Har tenkt meg til Børgefjell i august og vurderer å starte fra Namskogan. Ønsker da å krysse Namsen mellom Namsvatnet og Namskroken. Noen som vet om Namsen lar seg vade noe sted på denne strekningen? Takk for tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Siden du starter i Namsskogan går du vel over Steinfjellet? Jeg har vært der og ville lagt ruta over fjellet. I så fall kan man jo bare gå demningen på Namsvatnet?? Elva er ellers regulert. Jeg trodde det var en bro overfor Helvetesfossen - men ser nå at det kun er en terskel.. (Jeg hadde en gang en plan om å gå samme rute). Hytter kan leies på http://www.fjellstyrene.no/namsskogan/hytter_oversikt.htm (enkle greier) Fra forvaltningsplanen: Det finnes flere hengebruer innenfor nasjonalparken. Første hengebro over Storelva/Smeelehdurrie i Grane kommune ble bygget i 1945-46 og er senere ombygget og restaurert ved flere anledninger. I Simskardet/Sijudurrienjohke er det bru over Golverskardelva/Gåelviendurrienjohke. Denne er gjenoppbygd i 2006 etter større ødeleggelser som følge av utrast steinblokk. I området mot Austre Tiplingan/Luvlie Diehpele er det bru over Tiplingelva/Muerhkienjeanoe. Foruten forannevnte installasjoner er det også anlagt to grunndammer/terskler i Namsen/Nååmesje i kjølvatnet av utbyggingen av Namsvatn/Nååmesjenjaevrie. En ved utløpet av Nerflya nedenfor Mattisflya og en ved Litlåsen like ovenfor Helvetesfossen i Namsskogan kommune. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qwer993 Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Siden du starter i Namsskogan går du vel over Steinfjellet? Jeg har vært der og ville lagt ruta over fjellet. I så fall kan man jo bare gå demningen på Namsvatnet?? Elva er ellers regulert. Jeg trodde det var en bro overfor Helvetesfossen - men ser nå at det kun er en terskel.. (Jeg hadde en gang en plan om å gå samme rute). Hytter kan leies på http://www.fjellstyrene.no/namsskogan/hytter_oversikt.htm (enkle greier) Det blir vel å gå over Steinfjellet, kartet mitt dekker ikke helt den biten, ser ikke navnet.... Det er en god ide å gå demingen, men er den åpen for ferdsel? Kartet mitt viser ikke vei/sti over demingen. Disse tersklene, kan man regne med å gå over dem? Fra forvaltningsplanen: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Disse tersklene, kan man regne med å gå over dem? Jeg vet ikke - men vannføringen er jo ganske variabel i disse regulerte elvene - og jeg tror ikke det er en stor utfordring i august. Jeg er ikke kjent akkurat her så kanskje noen andre kan hjelpe? Steinfjellet (Støørje) er i seg selv et spennende område med en del små men fiskerike vann... Verdt et besøk - men beregn noe tid over her. Kan lønne seg å starte fra veien som går mot Røyrvik - ved tunellen på Steinfjellet. Slipper en del oppover da. Leste en rapport som NINA hadde laget - se bilder på side 7 og 8 . Les også kapitlet om terskler... http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2006/155.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qwer993 Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Det var flott kjiver, lette selv etter bilder uten suksess. Ser ut som det går fint å gå på demingen. God ide å starte ved tunellen på Steinfjellet, får evt ta en drosje fra toget og dit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.