Gå til innhold
  • Bli medlem

Blånen i det fjerne. Myten avkreftet.


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

OBS :D Dette er egentlig ikke en turrapport, så de som vil ha det får bare styre unna.......
Når jeg sitter på benken på utsiktspunktet bakom huset øst for Evje nederst i Setesdalen kan jeg i grunnen si at jeg har vært på alle topper som stikker opp i horisonten.
Med ett untak. Fra min possisjon 500 moh er det en blåne i vest som ikke er tatt enda. Det har alltid vært opplest og vedtatt at dette er Pikheia-741 moh, 24 km lenger vest, og øst for Åseral sentrum i Vest-Agder.
Så satt jeg der en fin vårdag i mai på utsiktspunktet og skuet utover. Noen tordenbyger gikk langt der vest og blitzet opp heiene. Da syntes jeg det blinket i en stang eller tårn der borte på Pikhei.
Aldri hadde noe slikt byggverk blitt observert på den toppen. Tuslet ned etter kamera og en 300 mm linse og tilbake igjen prøvde jeg etter fattige evne å få et bilde av toppen.
At det var et tårn på toppen så jeg ikke før jeg fikk forstørret det digitalt på PC'n. Men nå var interressen vekket. Et par dager etter gikk turen vest til Sveindal, nordover mot Åseral til Kylland, for så østover igjen mot Flystveit. Stoppet etter noen kilometer mot Flystveit og tok fatt på Kalldragsheia som ligger syd for Pikhei. Fine svaberg oppover, men nærmere toppen dukket det opp en mast på vestsiden av Åseral, nemlig på Sjåvassnuten - 834 moh, 30.8 km fra utsiktspunktet hjemme. En tanke begynte å gnage i bakhodet. Var det denne toppen som vi kunne se hjemmenfra ? Vel oppe på Kaldragsheia med sikt bort på Pikheia ble den gryende mistanken bekreftet. Der var ingen mast. Så nå er det bare å forberede seg på et nytt turmål i sommer. Da jeg sener på dagen var innom kirkegården i Åseral for å besøke en bekjent som ikke er med oss lenger kom jeg i snakk med en gammel pensjonert friskus. "Jaudå", kunne han bekrefte. "Frå Sjåvassknuten kan du tilogmed sjå eit kvitmåla hus på Evje, tårnet på toppen er sambandet til kraftverket" Huset er nå funnet. Å lytte til erfarne fjellfolker ikke dumt......... ( OBS .. En sikteline på 30.8 km er ikke alverdens mot de 190 km fra topper nord for Oslo til Jotunheimen, men nå er i hvert fall en myte avkreftet)

post-728-133474699197_thumb.jpg

post-728-133474699204_thumb.jpg

post-728-13347469921_thumb.jpg

post-728-133474699217_thumb.jpg

post-728-133474699222_thumb.jpg

post-728-133474699229_thumb.jpg

post-728-133474699236_thumb.jpg

post-728-133474699243_thumb.jpg

post-728-13347469925_thumb.jpg

post-728-133474699257_thumb.jpg

post-728-133474699267_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.