Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil vask av ullundertøy


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Mine foreldre har diverse ullundertøy som jeg gjerne kunne utnyttet meg av. Problemet er at jeg ikke vet om klærne fungerer godt lengre. Mine foreldre har nemlig vasket klærne med vanlig vaskemiddel fra tid til annen. I utgangspunktet skal ullets fibere ødelegges av dette, men disse klærne ser og kjennes fine ut(uten hull og andre svakheter).

Spørsmålet er da om ullet fortsatt er brukbart til tross for at det er brukt feil vaskemiddel en del ganger, når det ikke virker skadd av dette? Er egenskapene de samme enda, også når det er vått?

Jeg ønsker ikke at folk bare skriver noe som virker logisk. Kom gjerne med egne erfaringer. Ha litt hold i hva dere skriver, ellers la kommentaren uteble.

Med Vennlig Hilsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en mann, derfor havner avogtil ulla i vanlig vask. Det er helt naturlig.

Føler ikke at tøyet har tatt skade av dette, men jeg har heller ikke utover disse episodene vitenskapelig grunnlag for å si at ull ikke tar direkte skade av en liten tur med omo color.

For alt jeg vet kan det godt hende det bare er en ekstremt vellykket markedsføringskampanje fra Milo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det som kan hende ved feilvasking/bruk av feil vaskemiddel til ull er enten at ulla tover (krymper samt fortettes)

eller at det blir liggende partikler (krystaller) fra vaskemiddel igjen imellom ulltrådene som sakte men sikkert vil skjære over tråden slik at den etter en tid ryker og plagget rakner (får hull)

Ulla i seg selv beholder sine egenskaper men det er klart at tynnsliting eller fortykning vil forandre plaggets karakter, levetid samt bruksegenskaper.

Vil anbefale deg å lese rapporten fra SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) som jeg linker til:

http://www.sifo.no/files/file48550_fagrapport2003-7.pdf

Ta evt. en titt på denne testen av ullvaskemidler:

http://forbrukerportalen.no/filearchive/ullvaskemidler_2_2002.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ullfrottè og diverse andre ullplagg nærmest daglig over et år som grensejeger i forsvaret.

Det eneste vaskemiddelet som fantes der var vanlig omo color, og det virket ikke som klærne tok skade av det.

Når jeg vasker ull bruker jeg bare det vaskemiddelet jeg har for hånden. Tror det viktigste er å bruke riktig vaskeprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull og ull.....

Grovt forenklet finnes det to typer ullklær:

De av ren, ubehandlet ull og de av typen "Superwash"

Sistnevnte er behandlet slik at de tåler hardhendt vask, som f.eks milo

Rein ull bør vaskes med syntetisk vaskemiddel, for å unngå toving og fibersplitting.

Syntetiske vaskemidler er: Milo (god reklame) Zalo og Nylonvask.

I tillegg finnes det en egen type såpespon for ull. Denne får man på Nøstebarn.

Personlig foretrekker jeg nylonvask ev. zalo. Milo lukter "bordell"

Ser plagene du tenker på ok ut, er det jo bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alltid ulltrøyene i vanlig vask med vanlig pulver på 30 eller 40 grader (helst 30). Og de tar ikke skade av det. Det eneste jeg passer på er å ikke kaste dem i tørketrommelen. Det pleide jeg å gjøre tidligere og da krymper trøyene som bare det. Når jeg kjøper ull, pleier jeg å sjekke at produsenten sier at de kan vaskes i maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alltid ulltrøyene i vanlig vask med vanlig pulver på 30 eller 40 grader (helst 30). Og de tar ikke skade av det. Det eneste jeg passer på er å ikke kaste dem i tørketrommelen. Det pleide jeg å gjøre tidligere og da krymper trøyene som bare det. Når jeg kjøper ull, pleier jeg å sjekke at produsenten sier at de kan vaskes i maskinen.

Sikkert ull av kvaliteten Superwash

Rein ull slites av vanlig vaskemiddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.