Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøtt på tur

strebus85

Anbefalte innlegg

Annonse

Marinering i brødposer.

For kanobruk kan du mekke tur-kjøleskap utav håndkleer som holdes konstant våte.

Ellers har kylling kortest holdbarhet, og okse lengst. Du kan planlegge menyen rundt det.

Det eldste turkjøttet jeg har spist var en ytrefilet av okse, marinert i brødpose og frosset. Ved avreise pakket vi den frosne fileten inn i turkjøleskapet, en diger ryggsekk som ble holdt konstant søkkvåt. Fileten var god og kald da vi pakket den opp en uke senere, midt på sommeren.

Ellers har f.eks. stekt kjøttdeig ikke så aller verst holdbarhet. Da sparer du også en del vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kanotur har jeg noen ganger hatt med kjølebag. Slik myk type som er lett. En liten slik, mat som er fryst på forhånd og og 3 kjølebatterier holder faktisk ganske lenge.

Og sett noen bruke vanlig kjølebag i kano som de først hadde fylt 5-10cm med vann i bunn. Så satt hele greia i frysern. medlitt avispapir og et par batterier var det fremdeles is i bunn etter 2 døgn selv om det var 25-30 grader ute. (Padling på Fjorda med null bæringer)

Men det forutsetter kano eller kort å gå med slikt.

Utenom har jeg pakket fryst kjøtt med papir og folie rundt. Her en liten kjølebag fra Biltema som egentlig er en styreveske som jeg har brukt noe. For en vanlig helg holder det å legge "pakka" i en genser inni sekk. Marinert kjøtt holder vel og noe lenger enn ikke marinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme som Borgern og Jankj. Min erfaring er at det hjelper veldig å ha kjøttet i elektrisk kjølebag i bilen, slik at det er helt frossent når en starter turen. Selv i 25-30 grader har kjøttet holdt i 4-5 dager. Da har jeg hatt en 20l bag, med en 5l bag oppi, fylt opp. 5l bagen har alene blitt varm i løpet av 2-3dager under samme temperatur. Viktig at bagen er helt full. Bruker brusflasker med vann som kjøleelementer hvis det er ekstra plass og vått avispapir mellom.

Har også gravd ut jordkjeller i myr ved en parr anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme som Borgern og Jankj. Min erfaring er at det hjelper veldig å ha kjøttet i elektrisk kjølebag i bilen, slik at det er helt frossent når en starter turen. Selv i 25-30 grader har kjøttet holdt i 4-5 dager. Da har jeg hatt en 20l bag, med en 5l bag oppi, fylt opp. 5l bagen har alene blitt varm i løpet av 2-3dager under samme temperatur. Viktig at bagen er helt full. Bruker brusflasker med vann som kjøleelementer hvis det er ekstra plass og vått avispapir mellom.

Har også gravd ut jordkjeller i myr ved en parr anledninger.

Hvor dypt graver du "jordkjelleren"? Kanskje litt dumt spørsmål, men fyller du igjen denne kjelleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun gravd en 1/2 meter inn i en myrkant. Skåret ut en myrbit som lokk. Gikk fint med en liten feltspade. Hjelper når det er virkelig varmt ute. Sig av vann holdt området ekstra kaldt. Helt nødvendig med totalt vanntett embalasje. Myrvannet setter smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fottur kan man ha kjøtt i alle fall til andre dagen. Jeg legger biffene inntil en halvlitersflaske med vann og pakker dem inn i en pose. Alt legges i fryseren. Når jeg skal dra legger jeg posen sammen med klær mindt i sekken. Funker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått kjøtt som pakkes i plastpose holder seg mye mindre enn kjøtt som f.eks. henger luftig. Ha kjøttet i en tøypose og heng det utenpå sekken, da holder det mye lenger enn i en plastpose. Hva gjorde de i gamle dager, og hva gjør slakteren? Kjøtt henger og modner. Selvfølgelig virker temperaturen inn på tiden, det er er noe med antall grader ganger antall døyn, men dette vet sikkert de som jakter bedre enn meg. Det begynner å bli noen år siden jeg gikk på jakt.

Ellers holder både kokt og stekt kjøtt seg mye lenger enn rått kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som tar med seg rått kjøtt når dem skal på tur ?

Og oppbevarer det råe kjøttet i håndklær dyppet i vann, eller hengende utenpå sekken ?

Jeg har gått mye tur, men aldri har jeg truffet på folk med blodige biffer hengende fra ryggsekken.

Hva er galt med hermetikk eller tørka kjøtt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med hermetikk eller tørka kjøtt ?

Tørka kjøtt er det vel ikke noe galt med, men hermetikk derimot.

Personlig synes jeg at den veier for mye og min bruk av hermetikk strekker seg stort sett til å ta med en boks sardiner i tomat fra en Turistforeningshytte for å ha litt ekstra til maten senere på dagen.

Ellers er jeg helt enig når det gjelder rått kjøtt. Tar jeg kjøtt med på tur så er det enten tørket, kokt eller stekt hvis det da ikke skal spises i løpet av det første døynet. Men nå var da en gang utgangsspørsmålet for denne tråden oppbevaring av rått kjøtt, og vi vet jo at "når utgangspunktet er som galest blir somregel resultatet originalest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.