Gå til innhold
  • Bli medlem

Det var sinnsykt! (Vestre Austanbotntind 06.11)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke mer å si om den saken, annet enn at det var sinnsykt! Til tross for dårlig skiføre! Jeg og Julia har vært på etter hvert ganske mange sol opp- eller nedgangsturer. Denne tok nok kaka. Lyset var bare enda mye mer vanvittig enn noe vi tidligere har opplevd.

Legger med et bilde som langt fra er blant de mest fargeintense (må spare noen ikke tidligere offentliggjorte godbiter til kalenderen som kommer på nyåret og boka som kommer neste haust).

Bildelink:

http://www.fjellsiden.no/Bilder/5E2W6937.JPG

Tror vi knærta bort mer enn 400 bilder jeg på denne turen, som begynte med soloppgang ved Tyin og som fortsatte med en strålende dag fra Årdalssiden mot Austanbtontindmassivet. Med 4 hjulstrekker kunne man trolig kjørt helt opp til Berdalsbandet. Vi tok ingen sjanser og parkerte ovenfor den første kneika med ørten hårnålssvinger.

Sola gikk nesten ned mens vi var på V1 og innen vi var nede i skardet mot V2 var den bort og mørkt var det litt seinere. Bekkmørkt var det innen vi var nede ved bilen. Vi har ennå ikke telt antall nye riper under skiene, men det er mange !! ;-)

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Har lyst å tilføye litt mer:

Det var min første tur på dette massivet, og det var stort!!! Jeg har aldri tidligere opplevt slikt lys før: allerede lenge før solnedgang lå det en magentatone over hele fjellet, og i motsatt side av sola var himmelen mørkeblå med magentasjær. Hver eneste lille skygge i snøen (fra skavlene og isnåler) lyste i den samme blåtonen som sene ble til cyan (tyrkis), som var så intenst at man trodde skyggene var opplyst av blå neonlys!!! Etter solnedgang var himmelen alt fra kitschrosa til lyseblå.

Etter mørkets innbrudd langt nede igjen ble stjernene vanvittige, det så ut som om melkeveien lyste opp hele fjellet. Og helt til slutt fikk vi med oss et stjerneskudd - en god omen?

Jeg kommer til å minnes denne turen for resten av livet mitt og tenkte i nedoverbakkene: etter å ha opplevd dette kan jeg dø!

Noen ganger reiser man på værmeldingen og det blir mindre bra enn man trodde, denne gangen ble det så mye bedre enn man kunne ha håpet på til tross for at det var meldt en stor sol over Sørnorge.

Vanvittig!

Skrevet
Det er ikke mer å si om den saken, annet enn at det var sinnsykt! Til tross for dårlig skiføre! Jeg og Julia har vært på etter hvert ganske mange sol opp- eller nedgangsturer. Denne tok nok kaka. Lyset var bare enda mye mer vanvittig enn noe vi tidligere har opplevd.

Legger med et bilde som langt fra er blant de mest fargeintense (må spare noen ikke tidligere offentliggjorte godbiter til kalenderen som kommer på nyåret og boka som kommer neste haust).

Bildelink:

http://www.fjellsiden.no/Bilder/5E2W6937.JPG

Tror vi knærta bort mer enn 400 bilder jeg på denne turen, som begynte med soloppgang ved Tyin og som fortsatte med en strålende dag fra Årdalssiden mot Austanbtontindmassivet. Med 4 hjulstrekker kunne man trolig kjørt helt opp til Berdalsbandet. Vi tok ingen sjanser og parkerte ovenfor den første kneika med ørten hårnålssvinger.

Sola gikk nesten ned mens vi var på V1 og innen vi var nede i skardet mot V2 var den bort og mørkt var det litt seinere. Bekkmørkt var det innen vi var nede ved bilen. Vi har ennå ikke telt antall nye riper under skiene, men det er mange !! :wink:

Å dere er heldige som har fått prøvd skiene!

Skrevet
Herregud hvor heldige dere er som bor så nær eventyret.

Som jeg bruker å si : Oslo er en av de mer usentrale plasser i landet, eller som Nils Arne Eggen blei sitert på i ei avis for noen år sida: "Oslo er bare en plass der det av uforståelige grunner for masse folk". Dobbel- ;)

Når det er sagt skulle jeg gjerne bytta ut tåke og regn her på Nordvestlandet i helga, med skiføre og godvær lenger sør........

Morten & Julia :

Var det "gnistrende" føre helt til topps, eller var det under en viss høyde det var mye stein (les: riper i skia) ?

Geir

Skrevet

skrevet av Julia (innlogget som Morten):

det var nok lite snø over steinene, så det ble en del riper. Men fjellski må bare tåle sånt ;) (heldigvis er ikke mine nye lenger og heller ikke slipt enda). Det var stedvis flott føre, men mye avblåst og isete også.

Ja, vi er priviligerte :D, og vi vet å sette pris på det. Det hadde ikke gått med det prosjektet vårt om vi hadde bodd i Oslo. Men uten boka ville vi nok ikke dratt på tur så ofte heller, og ville sannsynligvis gått glipp av denne vidunderdagen i fjellet. Det var ikke en gang vind lenger da vi kom til toppen av Vestre Austabotntind like før sola gikk ned, så vi kunne stå lenge og ta bilder uten handsker på... Sjeldent man få oppleve dette i denne høyden på denne årstiden!

Nei, det var bare helt knall, det der...

Skrevet

Det høres ut som en "eventyrlig" tur på en uvanlig tid av året! Jeg tipper det ble mange "blinkskudd" med kameraet .....

Jeg har selv vært endel i området, og vet hvor fint det kan være. ;)

Rune.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ville bare si fra at Oslo slår omtrent alle andre søplesteder i dette landet.

Skrevet

Jeg forstår jo at Morten og Julia har hatt en fantastisk flott, og som Rune skrev: en eventyrlig tur til Vestre Austanbotntind 06.11. Et fint bilde er det også.

Jeg tror ikke turen var vanvittig, jeg skulle gjerne vært der selv, og det var vel heller ikke noe sinnsykt ved turen. Jeg ville bare på denne måten si at jeg er ganske lei av å høre ordet "sinnsykt" brukt i mange svært upassende anledninger. Jeg trodde egentlig det var et "Oslo- og omegn fenomen", og hadde ikke forventet det fra den skriveføre Morten.

Skrevet

Erling:

Du har et godt poeng der! Jeg liker heller ikke det ordet (altså; sinnsykt), og ble igrunnen ganske overrasket selv. Det er visst et ord som blir brukt av stadig flere rundt omkring ..... (Uvisst av hvilken grunn)!

Her på forumet passer det ihverfall ikke! Man skulle tro at deltagerne her hadde litt mer sundt bondevett og en større grad av seriøsitet!

Forøvrig: Jeg stilte turgåerne et spørsmål, men har ikke fått noe svar! (Det irriterer meg litt). Derfor endret jeg innlegget ved å fjerne denne: :)

Rune.

Skrevet

Syns ikke det er noe å henge seg opp i om man bruker beskrivende ord som "vanvittig" og "sinnsykt". Normalt er det jo negativt ladede ord, men som i denne sammenhengen oppleves som positive.

De var tydeligvis i ekstase etter opplevelsene, noe man også kan være i andre sammenhenger :)

Kan ikke etter beste evne fatte og begripe hva dette har å gjøre med sunt bondevett og seriøsitet :wink:

Skrevet
Jeg tror ikke turen var vanvittig, jeg skulle gjerne vært der selv, og det var vel heller ikke noe sinnsykt ved turen. Jeg ville bare på denne måten si at jeg er ganske lei av å høre ordet "sinnsykt" brukt i mange svært upassende anledninger. Jeg trodde egentlig det var et "Oslo- og omegn fenomen", og hadde ikke forventet det fra den skriveføre Morten.

Erling: Jeg tror vel egentlig du, som de andre, forstod hva jeg mente, i alle fall om du legger litt godvilje til. At det ikke var et språklig mesterstykke eller helt korrekt, er en annen sak, men jeg forandrer det ikke. Jeg får stå for det jeg skrev :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.