Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om fottur fra Oslo til Bergen?

Martine

Anbefalte innlegg

I sommer skal søsteren min og jeg endelig gjennomføre drømmen om å gå fra Oslo til Bergen. Vi starter 4. juli, og bruker den tiden det kommer til å ta (sannsynligvis rundt 3 uker).

Vi har begge gått en del i fjellet, men aldri i nærheten av en slik tur. Mye av turterrenget vi skal gå i er ukjent. Ruten er ikke planlagt i detalj, kartene kom i posten i går. Kort oppsummert er planen å gå slik; Oslomarka -> Hønefoss -> Krokskogen-> Norefjell -> Hardangervidda -> båt over Hardangerfjorden og så over fjellene til Bergen. Detaljene mangler foreløpig.

Jeg vet at flere har gjennomført denne turen tidligere, men jeg finner ikke så mye informasjon på nettet. På dette forumet er det jo imidlertid mange mennesker med mye turerfaring. Er det noen der ute som har tips til for eksempel valg av rute (innenfor de rammene jeg har skissert ovenfor)? Ruter vi bør følge/ikke følge, osv. Hønefoss/Krokskogen/Norefjell er for meg helt ukjent.

Jeg tror dette blir en fantastisk turopplevelse, og hadde satt pris på alle velmente råd :wink: Vi har tenkt å sove de fleste nettene i telt, og planlegger å supplere med mat fra turistforeningshytter underveis.

Tips og innspill mottas med stor takk og evig takknemlighet (både rutetips og mer generelle tips)! Er det kanskje noen av dere der ute som har gått denne turen allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere ikke har noe imot å stikke innom butikker på veien, ville jeg valgt det fremfor turistforeningen sine hytter. Du får da både billigere og lettere mat.

Eventuelt få det ettersendt til postkontor som dere kommer til på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har en flott tur foran dere! - vi gikk den i fjor, du kan lese bloggen her: http://www.v0.no/tur

Vi tok grovt sett ruta Oslo - Krokskogen - Åsa - Holleia - Norefjell - Hardangervidda - Voss - Bergen. Ingen ferjer, da noe av poenget var å gå fra sentrum til sentrum uten motorisert hjelp. Tror du kan få et greit inntrykk av ruta ved å lese de daglige rapportene på bloggen. Vi fikk kjørt ut forsyninger underveis, bar med oss ca 1 ukes proviant om gangen. I ett tilfelle sendte vi en pakke med forsyninger til postkontoret poste restante som vi plukket opp underveis.

Brukte 30 dager på turen inkl hviledager. Sov litt i telt, litt på DNT-hytter og litt på campingplasser, etc. Jeg har en ganske detaljert ruteplan som jeg kan sende på e-post dersom det er interessant.

Vi var også godt vante med turgåing før vi gikk i gang, men halvparten av laget (dvs. én mann) måtte gi seg halvveis på grunn av betennelse i en fot, og jeg fullførte turen alene. Generelle tips: start forsiktig med korte dagsmarsjer og øk på etterhvert, f.eks. etter den første uka. Særlig de etappene som går langs vei kan være ganske belastende for bein og føtter.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.