Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken fugl er dette?


Anbefalte innlegg

Annonse

Har du noe som helst begrep om størrelsen og ev. kjennetegn ved flukten? Holdt den knekken i vingene hele tiden etc.? Flakset den mye eller bare seilte på oppvinder. Var hodet så butt og kort, eller kan det være at halsen er bøyd så hode/hals egentlig er lenger? Masse spm. men... Profilen minner ganske mye om tårnfalk eller muligens vandrefalk. Ikke sikker på hvor langt nord vandrefalken holder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 3 bilder med ca 5 - 10 sekunders mellomrom og alle viser fuglen i samme positur, dvs samme knekk på vinger (de er i samme posisjon hele tiden) og sammme profil på hals/hode. På det ene bildet ser det ut som om den har vridd hodet litt til side, men lengde på hals er den samme.

Kan virke som om den har noen lyse partier nesten ytters under vingene, men mulig det bare er motlyset som spiller meg et puss.

Den var høyt oppe i luften og bildet er tatt med max zoom på gubbens Nikon D90/200mm (om det kan forteller noe om størrelsen på fuglen, er helt "grønn" når det gjelder kamera..)

Jeg fulgte den ikke så veldig lenge, og kan ikke huske noe annet jeg bet meg merke i. Ble dessverre mest opptatt av å fikle med kamera for å zoom og sjekke om jeg fikk tatt bilde.

Men jeg er på skarp utkikk og titter etter den hver dag:-)

Er jeg heldig dukker den opp igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på musvåk først, men det er heller tvilsomt ettersom du tok bildet i tromsø. Jeg synes det minner ganske mye om en fjellvåk. Fikk du sett undersiden på den på noe vis? Det er en ganske vanlig fugl i fjellheimen på vår og sommer.

Jeg tror ikke det er ørn (i tilfelle må det være kongeørn), men det er stor forskjell i størrelse på de to. For å beregne størrelse trenger man vel å vite avstand i tilegg til zoomen?

Edit: Her er en fjellvåk sett fra undersiden:

rough_legged_buzzard_3e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørn har vel ikke slike vingespisser. Det som fikk meg til å helle litt i retning av falk istedetfor våk er at vinklene i vingeprofilen er såpass skarp samtidig fasongen på halefjærene. Jeg har lært at falker har en smalere profil på halen enn andre rovfugler. Tårnfalk finnes også nordpå om ikke i mengder. Men våk er også en mulighet utfra bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar på mitt innlegg!

Hadde jeg vært smart og tatt frem kikkerten istede for bare å se på den gjennom kameralinsa, så ville jeg nok fått med meg flere detaljer, men det gjorde jeg jo selvfølgelig ikke.

Falk, våk eller ørn - forblir vel et lite mysterium dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Trango i at det ikke kan være en ørn på grunn av vingspissene, og at haleformen kan peke mot en falk, helst vandrefalk på grunn av størrelsen. Derimot synes jeg at vingeformen minner mest om en fjellvåk, som har kraftigere og bredere vinger enn vandrefalken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det synes så godt på bildet, men det virker som om den ytterst delen av vingene har en knekk ned-/innover. Og slik holder den vingene på alle 3 bildene jeg tok. Kan ikke huske at jeg reagerte på noe flaksing, mener den bare seilte slik til jeg gav opp å få fokus på den...

En fugl med veldig lange/store vinger i forholde til kroppen, lite kraftig/butt hode og mg lang smal hale.

Hmmm...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.