Gå til innhold
  • Bli medlem

22. Mai 2010 Fallulykke Berdalsbreen


mor10

Anbefalte innlegg

Annonse

Vi var i området og iflg informerte kilder vi snakket med prøvde hun seg på snørenna fra Veste Austabotntind, men falt ganske tidlig og rullet bratt nedover mot Berdalsbreen. Det var vissnok tilslutt et SeaKing helikopter som fikk hentet henne opp/ut etter ca 4 timer, og etter alt hell gikk det bra.

Det hadde vært interessant om noen i dette følget kunne detaljere ytterligere - sikkert mye å lære for oss andre, selv om denne renna ikke er for almennheten...

I Hurrungane har det smeltet enormt siste uken og det nærmer seg nok slutten på skisesongen nå.

Selv var vi i Ringsdalen og fikk vår 'private førstebestigning' på Midtre Ringstind, Søndag. Vi måtte bære skiene helt inn til breen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte Austabotnrenna selv på onsdag 19. mai. Da hadde det ikke vært nattefrost, så vi klatret opp renna først for å sjekke forholdene. Det var ganske råtten snø hele veien opp til toppen, og snøen bar også sterkt preg av at vi ikke var de første som hadde kjørt renna denne sesongen. Nedkjøringen var helt grei, men på grunn av forholdene ble det ikke den mest stilfulle kjøringen....

Dagene etter dette har det vært nattefrost, og jeg kan tenke meg at snøen er blitt skikkelig hard og isete. Dette kombinert med masse klumper og ugjevn snø, samt at den så og si aldri får sol, gjorde nok at forholdene var ekstremt vanskelige den dagen. Jeg vet ikke om de klatret opp renna først, men det er absolutt å anbefale når man er usikker på forholdene. Renna er forøvrig ikke brattere enn 45 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.