jangk Skrevet 18. mai 2010 Skrevet 18. mai 2010 Hei, jeg har clogget et par-tre ganger, dette har jeg gjort med Petzl Basic. Det jeg ikke liker med denne metoden er at Petzl anbefaler å feste en skrukarabin i sentralløkken og i det øvre hullet i basic'en. Dette medfører litt slakk (før cloggen følger meg oppover), som igjen medfører større sjanser for kapping av tauet/skader. Jeg har selvfølgelig et lodd på tauet i bånn. Jeg har hørt diverse info om at man kan bruke brystsele osv osv. Men, hvordan nøyaktig er deres clogg-setup? Tenker spesielt på dere som får til å ha en "stram clogg" på vei oppover tauet. Siter
inaktiv Skrevet 18. mai 2010 Skrevet 18. mai 2010 jeg har prøvd mange løsninger og filosofert litt på dette en tid nå. Minuset med Croll er brystselen, den liker jeg egentlig ikke. Croll fungerer egentlig ikke så bra uten heller, så da søkte jeg litt rundt for å finne noe annet. Fant at mange bruker Petzl Mini Traxion og tenkte at dette skulle jeg prøve. Kjøpte meg nylig en Petzl Mini Traxion og en BD nForce jumar. Har prøvd oppsettet med mini traxion direkte festet i sentralløkken og faste tau. Dette lager slakk på samme måte som en basic eller croll, men det er enkelt å trekke den opp for å unngå slakk. Er sånn passe fornøyd med dette oppsettet, det fungerer og føles ganske trygt. Jeg har lest om folk som har brukt to MT i serie på faste tau. Dette har jeg prøvd og synes grenser til det upraktiske; de kommer fort inn i hverandre osv.. Det er noen issues med at MT kan låses åpen ved hjelp av hår, slengende klær og annet. Det neste jeg skal prøve er å sette MT direkte i toppfestet og binde meg selv inn som vanlig med åtterløkke. Kan backe opp MT med kortslynge og evt. en jumar med vekt, eller med en ekstra MT festet til sentralløkken og til "sikrersiden" av tauet. Uansett greit å ikke miste siden av tauet som går ned i tilfelle man trenger å heise seg opp for å komme helt ned - en svakhet i dette oppsettet. Når man så kommer helt opp fester man seg til standplass, snur tauet i MT, kopler på taubrems og firer seg ned. Så bytter man enden av tauet man er bundet inn i (eller binder seg inn i begge ender for å spare tid) og kan gå på igjen. Her eliminerer man faremomentene ved jamming av MT, og man har langt flere muligheter for å dublere sikkerheten uten å øke vekt på kropp. Hvis en f.eks. føler at det blir for mye dynamikk i tauet nært bunnen kan man feste en jumar i en mellomforankring. Dette kan også minimere slitasjen på tauet fra tennene til MT. Er selv veldig ny til dette så ikke ta alle mine tanker og ideer for god fisk... Siter
betar Skrevet 18. mai 2010 Skrevet 18. mai 2010 Bruker du petzl basic: fest basicen med en karabin i det nederste hullet. Det du gjør videre er at du tar en slynge (jeg bruker 60cm) rundt overkroppen og fester denne til det øverste hullet på basicen. Funker bra. Siter
jangk Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Skrevet 18. mai 2010 Bruker du petzl basic: fest basicen med en karabin i det nederste hullet. Det du gjør videre er at du tar en slynge (jeg bruker 60cm) rundt overkroppen og fester denne til det øverste hullet på basicen. Funker bra. Hva tror du/dere er grunnen til at Petzl ikke oppgir denne/lignende løsning som standard/safest måte å gjøre det på - føles det komfortabelt å trosse manualens anvisning? Jeg synes den løsningen produsenten oppgir i manualen ikke er særlig betryggende i det hele tatt. Siter
Adler Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Bruker du petzl basic: fest basicen med en karabin i det nederste hullet. Det du gjør videre er at du tar en slynge (jeg bruker 60cm) rundt overkroppen og fester denne til det øverste hullet på basicen. Funker bra. Jeg har bruksanvisningen foran meg, og metoden du beskriver har en varseltrekant med dødningehode, fordi basicen er ikke konstuert for belastning den veien ved selvsikkring. Den metoden er kun for jumarering og sekkeheising. Skal du sikkre deg selv på topptau, så må skrukarabinen i basic'ens øverste hull og sentralløkka, og tauet må løpe igjennom skrukarabinen. Siter
Adler Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Ellers - jeg har selv benyttet Clog med brystslynge i 25 år, og det fungerer utmerket, for meg. Jeg har også benyttet Clog Clogger med brystslynge siden 1985, men ifjor kjøpte jeg en Petzl Basic og den er hundre ganger bedre. Du trenger ikke lenger brystslynge, noe som betyr langt bedre bevegelighet og komfort, og du trenger ikke måtte skru opp skrukarabinen slik du må for å ta cloggeren av tauet, fordi basic'en har en arm du kan vippe opp og vips er den fri av tauet. Cloggen og Basic'en er forskjellige i det at cloggen er konstruert for å ta belastningen i nederste hull, mens basicen er konstruert for å ta belastningen i det øverste hullet. Hvis du kjøper din egen basic og tester den ut, vil du raskt forstå hvorfor, og det mye bedre enn jeg klarer å forklare deg. Siter
Adler Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Dette medfører litt slakk (før cloggen følger meg oppover), som igjen medfører større sjanser for kapping av tauet/skader. Forutsatt at du bruker korrekt tau, og ifølge bruksanvisningen kan du bruke både statisk og dynamisk klatretau med tykkelse over 10 mm, så skal du ikke klare å kappe av tauet med basicen, og jeg er ganske sikker på at Petzl som seriøs produsent har testet dette før de solgte basicen til deg. Hvis tauet som teoretisk tåler en belastning opp mot 3 tonn allikevel blir kappet av basicen, bør du vurdere å slanke deg, eventuelt finne en annen hobby. Det eneste som sannsynligvis kan kappe tauet, er hvis tauet ligger mot en skarp stein og gnager samtidig som du tar en pendelsving, men dette kan du også gardere deg mot med en taubeskytter. Siter
betar Skrevet 20. mai 2010 Skrevet 20. mai 2010 Jeg har bruksanvisningen foran meg, og metoden du beskriver har en varseltrekant med dødningehode, fordi basicen er ikke konstuert for belastning den veien ved selvsikkring. Den metoden er kun for jumarering og sekkeheising. Skal du sikkre deg selv på topptau, så må skrukarabinen i basic'ens øverste hull og sentralløkka, og tauet må løpe igjennom skrukarabinen. hm, kan ikke se helt hvorfor dette ikke kan være bra. Må sjekke det ut. Takk! Siter
jangk Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Skrevet 21. mai 2010 Forutsatt at du bruker korrekt tau, og ifølge bruksanvisningen kan du bruke både statisk og dynamisk klatretau med tykkelse over 10 mm, så skal du ikke klare å kappe av tauet med basicen, og jeg er ganske sikker på at Petzl som seriøs produsent har testet dette før de solgte basicen til deg. Hvis tauet som teoretisk tåler en belastning opp mot 3 tonn allikevel blir kappet av basicen, bør du vurdere å slanke deg, eventuelt finne en annen hobby. Det eneste som sannsynligvis kan kappe tauet, er hvis tauet ligger mot en skarp stein og gnager samtidig som du tar en pendelsving, men dette kan du også gardere deg mot med en taubeskytter. Jeg tror det burde være mulig å finne en måte å "heise" Basic'en opp på, slik at "fallet" blir kortest mulig. Jeg har forsøkt å feste en liten snor i det øverste hullet (samme hull som tauet) og til en brystslynge. Men har da vært litt redd for at denne snoren skal tukle til låsemekanismen på en eller annen måte Siter
Swordfish Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 Denne tråden burde være et lysende eksempel på hvorfor man ikke burde finne info om klatreteknikker på nett og dermed ta de for god fisk...jeg har "lært" clogging på nett. Jeg tilhører de som har clogget med en Petzl Ascender, og koblet den nederste hullet til sentraløkka. Jeg har aldri lest (som jeg kan huske) den delen av bruksanvisningen som tar for seg selvsikring, og her fikk jeg meg en liten overaskelse. Takk Adler. Skal prøve å clogge med anbefalt metode neste gang å se hvordan det går. Kan ikke se for meg at det er noe problem med den løsgangen som blir i cloggern, da tauet uansett tar av for noe rykk idet cloggen tar tak. Skal begynne å finlese bruksanvisninger.... Siter
Swordfish Skrevet 22. mai 2010 Skrevet 22. mai 2010 I bruksanvisningen til Petzl Ascender (finner du her) er det som du beskrev på Basic'en, et kryss og dødningehode over det å koble nederste hullet til sentralløkka. Anbefalt metode er som jeg sa å koble øverste hullet med låsekarabin til sentralløkka, med tauet gjennom karabinern. Det samme gjelder Petzl Basic, den skal brukes med karabin gjennom topphullet til sentralløkka. Som du selv har nevnt. Videre er ikke Croll anbefalt for bruk i forbindelse med fall, altså som clogger, ifølge Petzl selv. Så den ville ikke jeg brukt til clogging overhodet... Forskjellen mellom Ascendder/Croll og Basic kan sammenlignes med forskjellen mellom tradisjonelle Sticht/APT-bremser der sikkrer må holde i tauet når klatreren faller, og GriGri/SUM der sikkrer skal slippe tauet når klatreren faller. Det er viktig å sette seg inn i hva man skal gjøre. Denne må du forklare nærmere, for jeg skjønner ikke et kvidder av hva du mener her. Skal man snakke om en forskjell vil det være mellom Ascender/Basic og Croll. Ascender og Basic er i prinsippet kliss like med untak av håndtaket til Ascendern...sammenligningen mellom APT kontra GriGri henger ikke på greip... Jeg har også benyttet Clog Clogger med brystslynge siden 1985, men ifjor kjøpte jeg en Petzl Basic og den er hundre ganger bedre. Du trenger ikke lenger brystslynge, noe som betyr langt bedre bevegelighet og komfort, og du trenger ikke måtte skru opp skrukarabinen slik du må for å ta cloggeren av tauet, fordi basic'en har en arm du kan vippe opp og vips er den fri av tauet. Tauet skal gå gjennom karabinern på både Basic og Ascender slik at det låser fast tauet i posisjon. Hvordan får du til å løsne cloggern (altså basicen) uten å skru opp skrukarabinen? Siter
betar Skrevet 22. mai 2010 Skrevet 22. mai 2010 Her er fullstendig brukermanual for Petzl Basic. http://www.petzl.com/files/all/technical-notice/Pro/B18_basic_B185000J.pdf Anbefaler alle å lese denne. Selvsikring blir beskrevet på side 4. Siter
inaktiv Skrevet 29. mai 2010 Skrevet 29. mai 2010 clogga i dag med to petzl miniTraxion. Har kommet frem til at det er best å ha den ene direkte i sentral-løkka og den andre i en 60-cm slynge som er festet i innbindingspunktet. Bruker ovale skrukarabinere og holder dem på plass med en ekstra strikk for å hindre tverrbelastning. Tauet henger dobbelt, så jeg fester MTene på hvert sitt tau. Fester tauet i toppen med åttetallsknute med to festepunkter. Fjerner MTene helt fra tauet ved rappell. Syns det er mye diggere enn basic/croll for de er laget for å kunne brukes uten brystsele. Tror det er circa likt for tauet i forhold til basic/croll pga de agressive tennene også på disse produkter - men sikkerhet over varighet synes jeg... Også blitt fornøyd med solo led nå. Stapper tauet i sekk (knute på enden) og fører over høyre skulder vha. karabiner, festet i "grigri" med "freino" karabin. Trengte bare å trekke ut den slakken jeg ville ha fra sekken så fulgte grigrien enkelt opp. Bandt inn i nederste limbolt med dobbel åtter, og i nest-nederste bolt med en butterfly med stor løkke og karabin. Digg å kunne klatre enkle ruter alene! EDIT: Karabinen heter freino, ikke stop Siter
Adler Skrevet 30. mai 2010 Skrevet 30. mai 2010 Hvis du ikke liker å bruke Basic/croll/clog pga tennene, så kan du bruke Petzl Shunt slik de gjør i Gridstone UK. Hvis du skal selvsikkre på led, så er Wren Industires Soloist bedre egnet enn GriGri. Siter
hakonmar Skrevet 31. mai 2010 Skrevet 31. mai 2010 Hei! Lurer på angåande solo klatring på led med enten soloist eller modifisert gigri. Slik eg har forstått det, so vil soloist'en ikkje låse ved evt. fall på rygg, medan gigrien vil??? Nokon med erfaringar på dette? Skal prøve å modifisere ein gigri, sidan den visstnok skal klare å låse ved fall på rygg, eller sagt på ein annan måte låse invertert, som det so fint står på nett. Nokon som har modifisert gigrien sin? mvh. Håkon Martin Siter
inaktiv Skrevet 1. juni 2010 Skrevet 1. juni 2010 Hei! Skal prøve å modifisere ein gigri, sidan den visstnok skal klare å låse ved fall på rygg, eller sagt på ein annan måte låse invertert, som det so fint står på nett. Nokon som har modifisert gigrien sin? mvh. Håkon Martin Jeg brukte umodifisert grigri, syns det virket utmerket, i hvert fall med nye tau. Med tau i sekken ført gjennom karabin over høyre skulder tar du bare ut så mye slakk du vil ha. Når tauet henger nedover fra grigrien glir den fritt for å gi ut slakk. Anbefaler deg å i hvert fall prøve det før du modifiserer. Siter
hakonmar Skrevet 1. juni 2010 Skrevet 1. juni 2010 Låser gigrien med evt. fall på rygg sidan fallvinkelen vil vere forskjellig?? Leser at Soloist er dårleg mtp. feil fallvinkel: http://www.highmountainshop.com/app/download/4007204264/soloist+manual.pdf Kanskje det beste er å skaffe seg ein Silent Partner sidan den låser alle fall, samt mater automatisk...? Erfaringar?? mvh. Håkon Martin Siter
inaktiv Skrevet 1. juni 2010 Skrevet 1. juni 2010 jeg ser ikke for meg at det er fall på rygg som er problemet, heller at beinet kommer over grigrien og trykker cam-en ned slik at den ikke kan låse. Siter
hakonmar Skrevet 1. juni 2010 Skrevet 1. juni 2010 Hmm, ok. Trur det blir å prøve og feile og sjå om det funkar for meg:) Kva brukar du som backup når du soloerar på led med gigri? Lagar du knutar med jamne mellomrom på tauenden som blir mata inn i gigrien?? Då har du jo uansett noko som vil stoppe ukontrollert mating av tau ved eventuelt fall... mvh. Håkon Martin Siter
inaktiv Skrevet 1. juni 2010 Skrevet 1. juni 2010 den nevnte karabinen jeg bruker til å føre tauet over skulderen var eneste backup jeg prøvde. Spant tauet to ganger gjennom den for økt friksjon, men det ble vrient å gi ut slakk. Etter en del prøvefall fant jeg ut at jeg sikkert var tryggere uten. Orket ikke knote med knuter, utenom knute på enden av tauet. En mulig backup er prusik på karabinen, men jeg er redd en risikerer å dublere seg i hjel hvis du skjønner hva jeg mener. Ekstra backup blir bare i veien for praktisk bruk.. Sjansen for at selve karabinen desintegrerer er liksom større enn at man skal rase ned tauet på en grigri tredd riktig vei (med mindre man klemmer ned kammen, f.eks. ved fall med beinet over tauet..) Mitt store spørsmål er: hva er så mye bedre med en modifisert grigri når vanlig grigri fungerer helt utmerket? Siter
hakonmar Skrevet 2. juni 2010 Skrevet 2. juni 2010 Enig der. Er jo ikkje vits å modifisere viss det andre funkar:-) Som du seier må eg prøve det ut. Finne ut kva som funkar for meg:) Enig når det gjelder det med dublering. Blir ofte eit valg om å ta ein kalkulert risiko uansett. Det med prusiken som backup er eg litt skeptisk til, med tanke på smelting av tauet...?? Nokon her som har erfaring med Silent Partner for solo klatring? mvh. Håkon Martin Siter
Ed Skrevet 11. juli 2010 Skrevet 11. juli 2010 Mitt store spørsmål er: hva er så mye bedre med en modifisert grigri når vanlig grigri fungerer helt utmerket? Har lyst å begynne med "clogging" på topptau. Nå et spørsmål: Grigri er en forholdshvis sikker måte å gjøre det på? Har tenkt mye om saken og finner egentlig ingen grunn hvorfor det ikke skulle fungere... Er det noen som kan be- eller avkrefte dette? Takk og hilsen, Ed Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.