Rune Skrevet 28. oktober 2004 Skrevet 28. oktober 2004 En av toppene, som er aktuelle neste sommer er Nordre Skagastølstind (2167). Noen som vet hvordan oppstigningen fra Tindeklubbhytta og til det lille kjernet (1584) egentlig er, (dvs. bandet mellom Kolnosi og toppen). Det ser greit ut på kartet. Rune. Siter
morten Skrevet 28. oktober 2004 Skrevet 28. oktober 2004 Det er greit i virkeligheten også. Det går en slags sti oppover der, på høyre side av elva. Ingen problemer opp her. Kun evt. skrenter ned igjen dersom du går i tett tåke. Siter
paalv Skrevet 28. oktober 2004 Skrevet 28. oktober 2004 Som Morten skriver, helt greit. Fint også å gå utenom stien, den mister du uansett lett. Et tips: Bekken her er siste vannkilde, drikk og fyll opp i tide. Følger du stien så går du etterhvert bort fra bekken og den går under bakken når du kommer opp til bandet. Fin og spennende tur videre til Nebbet. Ikke la deg friste til å returnere ned fra V-skar, jeg har gjort det et par ganger og det var ingen nytelse .... Siter
gi Skrevet 28. oktober 2004 Skrevet 28. oktober 2004 Om du først er på Nordre kan en avstikker til Skagstølsebbet absolutt anbefales, ja. Lettgått egg, i alle fall under tørre forhold. Som Pål V skriver, retur direkte fra V-skaret er ikke å anbefale, selv om ura opp og ned på Nordre neppe kan kalles noen nytelse den heller Siter
Erling Skrevet 28. oktober 2004 Skrevet 28. oktober 2004 Det er et lite parti rett før toppen av Nordre Skagastølstind som krever klyving. Ellers er turen lettgått, selv om stigningen er bratt og det er mye stein fra 1584-vannet og videre oppover. Når noen her sier at turen videre til Skagastølsnebbet er lettgått skjønner ikke jeg det. Når jeg var der ville jeg sagt at den første biten mot Skagastølsnebbet krevde klatring. Slik er det ihvertfall for meg, som en vanlig fjellturist med en porsjon høydeskrekk i behold. Siter
Kim Skrevet 28. oktober 2004 Skrevet 28. oktober 2004 Når noen her sier at turen videre til Skagastølsnebbet er lettgått skjønner ikke jeg det. Når jeg var der ville jeg sagt at den første biten mot Skagastølsnebbet krevde klatring. Slik er det ihvertfall for meg, som en vanlig fjellturist med en porsjon høydeskrekk i behold. Høres veldig rart ut. Det er grei rygg til Nebbet fra Nordre. Siste biten opp til Nordre synes jeg krever mer. Siter
Rune Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Skrevet 28. oktober 2004 Takk for mange nyttige tips. Rune. Siter
panda Skrevet 28. oktober 2004 Skrevet 28. oktober 2004 Det er ikke riktig som Kim og Erling hevder at siste bit opp til Nordre krever klyving. Tvert imot kan en enkelt følge en renne som går nordøstover fra toppen de siste 20-30 høydemetrene. Her er det ikke bratt i det hele tatt. Gradienten er akkurat som resten av ura. Fra Tjernet mellom Nordre og Kolnosi er det greiest å gå rett i retning av toppen (evt følge kanten av snøen som pleier ligge i nordhellinga utover sommeren) til man er nesten oppe. Deretter går man rett mot venstre et stykke til man når bunnen av renna. Denne ruten er helt grei å finne. Bjørn Siter
Rune Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Skrevet 28. oktober 2004 panda: Jeg tror også det er enklere å gå til venstre et lite stykke under toppen. Det ser ihvertfall slik ut på avstand (med kikkert). Om dette er riktig, vil jeg ikke påstå, siden jeg ikke har vært på toppen enda! Rune. Siter
panda Skrevet 28. oktober 2004 Skrevet 28. oktober 2004 Hei Rune Det er forsåvidt det jeg mener. Omtrent der steinrøysa går over i fast fjell 30 meter under toppen går du rett til venstre. Deretter sier det seg selv. Forøvrig er Nordre en enkel topp. Kanskje enklere enn du tror Ingen vanskelige passasjer overhodet. At enkelte ikke liker toppen skyldes at man må gå ganske mange høydemeter i steinur. Det kan være lurt å vente en stund utpå sommeren fordi ruta går opp en nordhelling hvor det ofte er snø. Hvis snøen er hard kan det være litt plundrete. Bjørn Siter
Rune Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Skrevet 28. oktober 2004 Jeg vet snøen ligger lenge her, så august burde passe bra! Rune. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2004 Skrevet 28. oktober 2004 ... Det kan være lurt å vente en stund utpå sommeren fordi ruta går opp en nordhelling hvor det ofte er snø. Hvis snøen er hard kan det være litt plundrete. Bjørn Men på returen er snøen din venn! I "gamle dager" hadde jeg flere fine glissader, på nærmest sammenhengende snøfelt. I år var det bare, bare stein i begynnelsen av august. For øvrig foretrekker jeg renna på nordvesthjørnet for å komme siste stykket opp, men forstår godt at noen ikke liker det. Fra toppen og ryggen sørover til Nebbet er det virkelig helt uproblematisk, med mindre det ligger mye isete snø mot toppen på Nebbet. Siter
panda Skrevet 28. oktober 2004 Skrevet 28. oktober 2004 Enig når det gjelder retursnø Paalv, men foretrekker den myk og fin. Jeg satt oppe på Nordre sammen med en kompis for to år siden i september. Det snødde som bare det og vi så egentlig veldig lite. Plutselig klarnet det akkurat nok til at vi så den nedisete eggen i retning Nebbet. Den så bred og fin ut, men helst i tørr tilstand. Vi så noe bratt og høyt noe rett frem, men om det var Storen eller Nebbet eller hva det var kunne vi ikke se. Forøvrig er det spennende at du antyder at det går an å gå rett ned fra V-skaret. Visste ikke at det var mulig. Grunnen til at jeg nevnte nordøstrenna er at det er en klyvefri rute. Dermed stmmer det ikke når flere sier at det er et klyveparti som må forseres på toppen av Nordre. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2004 Skrevet 29. oktober 2004 Bjørn, jeg har aldri forsøkt noen annen vei enn "hjørnet", men har tenkt muligheten for en helt trygg passasje når jeg en gang skal ha med barna opp. Mitt første besøk på Nordre stoppet der, dvs. uten å gå videre. Det så temmelig utilgjengelig ut i skodden. Det er nettopp det jeg mener med fin og spennende: Det ser kanskje luftig ut, men veien åpner seg når du går. Senere besøk har alltid gått videre til Nebbet eller lenger (V-skar, ryggen). I sommer var jeg der alene i knallvær. V-skar ned i Skagadalen er grisete og isete som regel. Du trenger helst rapell for å komme ned på øverste snøfelt, og det feltet er ofte isetete og det er bratt. Godt rappellfeste er heller ikke uproblematisk. Før eller senere må du ut i ura, og den opplevde jeg som løsere og mer kronglete enn "normalveien". Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.