mariussteen Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 her kommer den lista over ting jeg skal pakke i og utenpå sekken til turen min i sommer. håper dere kan gi tilbakemeldinger på hvordan den var og om det er noe jeg burde droppe. eller evt. føye til. matlagingsutstyr: -stormkjøkken trangia 25-4 med gassbrenner. -to 450 grams gassbokser ( både til matlaging og fyring i telt) -kniv, skje, gaffel utstyr: -pressening ( til og trekke over teltet og for å utvide plassen om det blir regn eller dårlig vær) -telt -sovepose -kniv -øks -ståltråd -fiskestang ( bruk til søkke, dupp og større sluker) -haspelstang ( for bruk til sluk, spinner ) -mark -fiskeutstyr -tau -førstehjelpsutstyr -pakkpose ( vanntett) -toalettutstyr (dorull, tannbørste, tannkrem, såpe ( halv tube ), lite turhåndkle. drikke: -te og sukketter (synes te smaker best på tur) klær: (ekstraklær, også for og sove i) -fleecebukse -stillongs -ullundertøy genser -et par sokker -tjukkgenser -regnklær har holdt på og laget denne turlisten siden tidlig på vinteren 2009 så jeg synes den begynner og se bra ut:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fimax Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Savnet liggeunderlaget og en kopp på listen (du tar det sikkert med). Kan anbefale følgende termokopp; http://www.oslosportslager.no/produkt/lifeventure-thermal-mug-thermokopp-5121.aspx, deilig å holde teen varm i, og kan brukes til å lage små posjoner havregrøt mm. direkte i koppen. Jeg pleier å la kniv og gaffel være hjemme, skjea og kniven holder. Sølvteip (rullet opp litt selv) er også meget greit til småreprasjoner. Myggmiddel, solkrem og solbriller er også på lista mi. Kart og kompass står også på lista. Jeg lar fleecebuksa være hjemme utenom på vinterturer, men har med ullvanter og ullbalaclava, og ofte goretex vindvotter selv på sommerturer på fjellet. Har ofte med tre parr ullsokker (tynn, tykkere, tykkest). Er det kaldt og vått er ekstra sokker tingen. Ullunderbukse er alltid med (en holder). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
famjsv Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg ville sagt at du har med deg en fiskestang for mye, jeg. Dessuten synes jeg at du tar med deg mye gass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 LItt usikker på hvorfor du skal fyre i telt på sommern. Kommer jo litt an på definisjon på sommer og hvor du skal. Stort sett ordner sola tørk av telt ganske kjapt på morgenen. Regndager kan man vurdere fyre litt for fukt men jeg hadde ikke giddet varme opp telt. Gjør jeg kun om vinteren hvor det er eneste mulighet å få litt varme i kroppen. Så er det jo hvor lenge du skal være borte. 2 bokser a 450GR er en del gass. Jeg har kjeler som tåler bål og lager litt mat der og noe på primus. Så en 230gr boks varer ganske lenge hos meg. Skal du fyre telt en time hver dag og lage masse mat som trenger 1 time koking etc må du jo ha mye gass. Men å varme opp vann til f.eks Real krever ikke så mye. Regner med du skal koke tevann. Ta med deg en liten båålkjele til vannkoking. Kan brukes både på bål og primus. Mengde fiskeutstyr får du vurdere hvor ivrig du er på fisking. Selv har jeg en bra teleskopstang med liten snelle. Så har jeg en billig teleskop som ikke kaster så bra. Bare få vippe ut en dupp og mark. En liten snelle til den og samt en liten boks med litt kroker og sluker. Annet alternativ jeg har brukt et par ganger er en fluestang med dertil snelle og fluer. I tillegg har jeg hatt en liten haspel med og lette spinnere. Så har jeg brukt fluestanga til å fiske med. Spare litt vekt. Fleecebukse bruker jeg ikke om sommern. Vet ikke hvor små "deler" du har tenkt å skrive på lista. Jeg ville tatt med tennstål. Funker både til å tenne bål og ffå fyr på primus. Tåler bli vått. Bruker selv vanntett pakkposer til det mest inni sekken. Synes det er veldig greit da de kan stå ute om natta uten at innhold blir vått. Litt lettere å organisere i camp da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
romsdals-store-sønn Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg kjøpte meg nettop en slik primus eta express. Ufattelig kjapt å koke opp vann i, og en liten praktisk panne for steking av små pannekaker i. Fordelen med denne er at du blir får plass til gassboksen (230g) oppi kjelen sammen med brenneren. Samtidig blir man tvunget til å ta med seg bare de koke karene man faktisk har bruk for. Siden kjelen har en slike "kjøleribber" under vil man få en større flammeberørt flate, som da igjenn gir bedre varmeovergang og mindre gassforbruk. Synes det er rimelig gunstug å få alt så lett og kompakt som mulig når man er på tur. Spesiellt om sommern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
springsteen Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Skal du gå i fjellet? Da tror jeg presenningen kan ligge hjemme. Sukker har fler kalorier (+smaker bedre og er sunnere) enn suketter. MAT er ikke på listen, men det regner jeg med att er en forglemmelse... Ekstra sokker er alltid godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manepe Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Fimax sier mye bra. Du må også huske drikkeflaske, men det regner jeg med at du har tatt høyde for. Nål, tråd og et lite lass med vanntett pakka fyrstikker må også med. Ellers ville jeg droppa både såpe og håndkle... og muligens den ekstra fiskestanga, men den kan jo være god å ha. Øksa ville jeg bytta med en liten sag. Jeg har min egen utstyrsliste liggende her: http://detgjemtelandet.no/utstyrsommer.php Den er i hovedsak ment for litt lengre turer i både skog- og fjellterreng. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.