Gå til innhold
  • Bli medlem

på tur ved ei elv:)


mariussteen

Anbefalte innlegg

hei. skal på en femders tur ved ei elv i sommer. første kvelden starter jeg med og gå to km ved ei elv. der deler elva seg, de blir da til en bekk jeg skal følge videre oppover et stkke. jeg lurer på om jeg burde ta med elvstang. det er noen fine kulper legnre oppe i bekken så ei elvstang hadde vel vært fint og tatt med? foruten om den så tar jeg me meg en vanlig fiskestang. takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer litt på hva slags fiskestang du har og hva du mener med elvestang? Jeg antar at du nå mener en lang stang, kanskje bambus med fast snøre. Startet min fiskekarriere med en slik, og slang opp mange bekkørretter med denne, gikk deretter over til en teleskopstang på 4,2 meter som kunne brukes på samme måte. Det fungerer jo, og du få jo et relativt kontant tilslag, min aldrende far vokste opp med denne typen fiske og slang for noen år siden en kilos ørrett opp som om det skulle vært en liten hektos fisk. På den annen side, jeg begynte for noen år siden å eksperimentere med å bruke lettspinnstang med markkrok og blysøkke når jeg fisker i små bekker, har prøvd å gå tilbake til teleskopstanga noen ganger av nostalgiske grunner, men jeg synes jeg mister mer fisk fordi de ikke krokes skikkelig, samt at lettspinnutstyret gir bedre presisjon. For å ikke snakke om å slippe å klatre i trær for å løsne kroker og fisk man slenger opp bak seg. Men det vil neppe funke med ei kraftigere slukstang, da en lett markkrok vil veie for lite til at du får noe særlig kastelengde, bare å prøve, klarer du kaste marken like presist og langt med den "vanlige" fiskestanga så er det kanskje greit å spare litt vekt.

Det er noen gode argumenter for ei lang stang, er det myrkant ned til bekken vil du kunne stå lengre fra bredden og således ikke kaste skygge eller lage vibrasjoner i vannet, noe som kan være en klar fordel mange steder. Dessuten, knekker du ei stang er det greit å ha to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer litt på hva slags fiskestang du har og hva du mener med elvestang? Jeg antar at du nå mener en lang stang, kanskje bambus med fast snøre. Startet min fiskekarriere med en slik, og slang opp mange bekkørretter med denne, gikk deretter over til en teleskopstang på 4,2 meter som kunne brukes på samme måte. Det fungerer jo, og du få jo et relativt kontant tilslag, min aldrende far vokste opp med denne typen fiske og slang for noen år siden en kilos ørrett opp som om det skulle vært en liten hektos fisk. På den annen side, jeg begynte for noen år siden å eksperimentere med å bruke lettspinnstang med markkrok og blysøkke når jeg fisker i små bekker, har prøvd å gå tilbake til teleskopstanga noen ganger av nostalgiske grunner, men jeg synes jeg mister mer fisk fordi de ikke krokes skikkelig, samt at lettspinnutstyret gir bedre presisjon. For å ikke snakke om å slippe å klatre i trær for å løsne kroker og fisk man slenger opp bak seg. Men det vil neppe funke med ei kraftigere slukstang, da en lett markkrok vil veie for lite til at du får noe særlig kastelengde, bare å prøve, klarer du kaste marken like presist og langt med den "vanlige" fiskestanga så er det kanskje greit å spare litt vekt.

Det er noen gode argumenter for ei lang stang, er det myrkant ned til bekken vil du kunne stå lengre fra bredden og således ikke kaste skygge eller lage vibrasjoner i vannet, noe som kan være en klar fordel mange steder. Dessuten, knekker du ei stang er det greit å ha to.

det der med en krok og blysøkke hørtes smart ut. men ca. hvor langt fra kroken fester du den søkka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det sannsynligvis delte meninger om. Jeg pleier å ha blysøkket nesten nede ved kroken, men det finnes nok de som vil ha det lengre unna, jeg synes det skaper mye surr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.