Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel kano


REs

Anbefalte innlegg

Etter at jeg flyttet inn i nytt hus må jeg hver dag passere en gul kano som ligger innunder en hekk i en av nabohagene. Her har den ligget uberørt i snart fire år.

Nå bor jeg slik til at jeg har sjøen på ene siden og et stort vann på den andre siden av eiendommen, bare 10 - 15 minutters gange, og da forstår vel de fleste at en kano hadde vert fint å ha. Jeg har to kanoer fra før, men de ligger permanent i et vassdrag ca tre kvarters kjøring hjemmefra så det blir litt tungvindt å hente hjem en hver gang jeg har lyst til å ta meg en tur.

Nå har jeg lurt på å forsøke å få kjøpt denne kanoen, men jeg tror den er laget av glassfiber og da er det litt usikkert om det kan være noe å ha. Den er gul med tre kjøler under og den ser ikke ut som noe hjemmelaget skrammel.

Er det noen som har erfaring med slike glassfiberkanoer. Er de lette å renovere hvis de er blitt litt slitt og "matte i lakken" eller er det bare å forsøke å glemme hele greia og kjøpe en ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassfiber er noe av det enkle å reparere. Duk og guffe smøres på og vips er den brukbar igjen. Ikke like pent alltid, men det funker. Ut fra hvordan du beskriver kanoen er det ingen racer, men funker sikkert fint til små koseturer, fisking etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte i stand 3 glassfiberkanoer for speidergruppa i fjor, alle med gjennomgående hull. Uten å være ekspert på emnet (sikkert andre måter å gjøre det på, men vi fikk nå kanoene på vannet) kan jeg gi følgende råd / beskrivelse av prosessen.

- Slip rundt hull og sprekker slik at du får noen mm. fordypning. Det enkleste du kan bruke er vinkelsliper med støtterondell for sandpapir (Ikke smergelskive!!!) Det går fort, så sørg for at du har testet "skadepotensialet" på forhånd, andre typer slipemaskiner eller håndarbeid kan sikkert brukes, men hvorfor bruke mer tid enn nødvendig? Bruk vernebriller og støvmaske. (Jeg prøvde uten i 10 min, så ut som jeg sto å røkte etterpå - HMS handler for meg om ergonomi foran skrivebordet...)

- Spyl kanoen grundig etter sliping slik at alt slipestøv forsvinner.

- Der kanoen skal tettes bruker du glassfiberduk, vi prøvde med både 300g/m2 og 600g/m2, sistnevnt var best og polyester (type 5 kg fra Biltema). Start på den ene siden av kanoen og tett alt av hull og prøv å få det jevnt, (Det finnes en type aluminumsruller som er veldig gode til dette, Biltema har.) med en overlapp på minst 2 cm inn på nedslipt og hel glassfiber. Gjør dette på begge sider og slip det jevnt med eksisterende glassfiber til slutt.

- Den nye glassfiberen må males med topcoat for å bli tett. Sannsynligvis vil du vinne mye på å male hele kanoen både innvendig utvendig med dette, da det også glatter ut riper og små ujevnheter. Etterpå kan kanoen males i ny farge både utvendig og innvendig.

- Eventuelle nye setefester kan lages med divinycell (fremdeles på biltema eller om du vil betale mer for det samme båtrekvisita butikker) som brettes 3 ganger, limes fast til slipt glassfiber med polyester, herdes fast og dekkes med glassfiber og polyester.

Vi brukte brøytekjepper i rød plast som relingslister (vi fikk dem hos vegvesnet), kuttet spor med vinkesliper og skrudde de fast. Har man høyere budsjett kan man sikkert finne en bedre løsning.

Har ikke noe godt bilde, verken før eller etter men det nedenstående kan gi en ide om hvordan det ble. I utgangspunktet var de blekblå og fulle av hull. (Dette er hjemmelagde kanoer, noe bruken av Maaruds potetgullposer som armering i luftetankene viste oss :) )

post-5153-133474689584_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.