Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda fra Finse til Austbygd i Juli

HansMarius

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er et samboerpar som har planer om å krysse Hardangervidda siste uken i Juli. Vi kommer til å sette av hvertfall 7 dager og vil av logistikkmessige årsaker krysse vidda fra Finse i Nord til Austbygde i Øst, noe som i luftlinje tilsvarer omtrent 9 mil. Jeg har veldig lyst til å få med meg noe av områdene innerst i Hardangerfjorden (Eidfjord) i tillegg Hårteigen, men er usikker på om det lar seg gjøre, tiden tatt i betraktning.

Vi skal utelukkende sove i telt og skal ha med oss våre to hunder (en liten Fox-Terrier og en stor Husky/Pointer blanding).

Den mest realistiske ruten ser ut til å være:

1. Finse togstasjon -> Kjeldbu (2,3 mil)

2. Kjeldbu -> Sandhaug (2,8 mil)

3. Sandhaug -> Lågaros (1,9 mil)

4. Lågaros -> Mårbu ( 2,3mil)

5. Mårbu -> Gavlen (2 mil)

6. Gavlen -> Lufsjå (1,3 mil)

7. Lufsjå -> Dakkeset (Austbygde) (0,8 mil)

Her er et bilde av tenkt rute:

hardangervidda_-_finse_til_austbygd_-_sommer_2010.png

Dette inkluderer da ikke ovennevnte "severdigheter" og spørsmålet er om det lar seg gjøre å inkludere f.eks. Eidfjord ved å hoppe av toget på Hallingskeid? Ruten vil bli noe lengre, men om det lar seg gjøre på 7 dager uten at fruen skal begynne å hate, så er det jo utrolig flott der borte i fjorden... Alternativt så kan vi jo gå fra Kjeldbu til Hårteigen og fra Hårteigen til Sandhaug. Innspill?

Samboeren min er i all hovedsak positiv til turen og gleder seg like mye som meg. Hun er i god form men har minimalt med erfaring i forhold til å gå med sekk og er derfor litt skeptisk til om hun kommer til å hate underveis med klær og sovepose på ryggen. Jeg mener at dette er noe som alle i normal form klarer. Har jeg rett?

Når det gjelder hundene så skal den største bære sin egen mat i kløv, dette har jeg forståelse for at det må tilvennes/trenes litt på, men vil en Fox-Terrier klare seg over vidda? Begge hundene burde vel også benytte potesokker eller tilsvarende.

Jeg er godt trent og vant med tung (+/-20kg) sekk, så spørsmålet mitt er om dere har noen synspunkter i forhold til selve ruten samt min samboer og hennes Fox-Terrier?

Mvh HansMarius

post-7973-133474689447_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hun er i god form men har minimalt med erfaring i forhold til å gå med sekk og er derfor litt skeptisk til om hun kommer til å hate underveis med klær og sovepose på ryggen. Jeg mener at dette er noe som alle i normal form klarer. Har jeg rett?

Tror jeg ville tatt det mere med ro og lagt opp til noe kortere dagsetapper. F.eks en mere rett linje mellom Kjeldebu og Mårbu.

En ting er å gå denne strekningen hvis du er vandt med tung bør på ryggen. En annen ting er uten erfaring med tung sekk og relativt lange dagsetapper. Turen kan fort bli et slit for din kjære. Da er det bedre å prøve seg fram. Jeg foretrekker da heller å høste erfaring på idelle dagsettaper. Bedre å finne ut at, ja vi kunne ha tatt lengere enn at det bare blir slit. Da blir det mulighet for turfølge til neste år :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan absolutt anbefale å gå vestom Hardangerjøkulen. Der er det fleire plassar du får god utsikt over fjorden. Å gå nedom Eidfjord høyrest slitsomt ut. Om du i så fall vel å gå frå Finse eller frå Hallingskeid, er også eit spørsmål om toget ditt faktis stoppar på Hallingskeid.

Dersom du no finn ut at du må korte inn litt, kan du gjera dette mellom Kjeldebu og Mårbu. Området rundt Bjornesfjorden/Nordmannslågen er flatt og kan fort verte kjedeleg. Dersom sekken i tillegg er i tyngste laget, er det lett å byrje å hate. Dersom du verkeleg skal lette føttene og spara litt tid kan du gå til Halne og ta båten over Halnefjorden, ellers går du beint på lett vest for Halnefjorden. Dette er småbølgete, lettgått landskap, og 20km pr dag bør ikkje vera noko problem. Men dette med dagsetapper og sjølvsagt avhengig av form, men også av kor mykje av dagen som vert satt av til framdrift. Det er stor forskjell på å ta kveld kl 4 eller kl 9 om kvelden, og det er forskjell på om ein kjem i gang kl 9 eller kl 12 på førmiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Når det gjelder hundene vil jeg tro at selv den minste fint klarer det. Du kan lesse noe vekt på den største, men har du ikke trent er det ikke så mye du bør la den bære. Max 1/4 av kroppsvekta vil jeg tro går greit. Hunden bør være minst 2 år! Jeg bruker aldri sokker på hunden min når vi går. De fleste hunder har såpass sterke tredeputer at det går fint. Men ta med et sett til hver av hundene dersom de blir sårføtt. Du får sjekke labbene etter hver dag, og du ser lett om det er blitt sår der. Husk å ta med mer fòr til hundene enn det de vanligvis får, det trenger de. Jeg øker dagsrasjonen fra 350 g til 500g, og i tillegg bruker jeg det mest energirike foret fra SAMME leverandør som han får til daglig. Da blir det ikke krøll på magen ifm skifte av for.

Når det gjelder din samboer så er trikset å la henne bære så lite at det ikke merkes noe særlig, 8-10 kilo max. Da blir det fellestur neste år også. :shock:

Det eneste jeg stusset over planen din var at du hadde de lengste etappene tidlig på turen. Min erfaring er at man får bedre turform etter hvert, samt at mat og brennstoff er blitt lettere. Start med et par litt kortere dagsetapper, så venner både hun og hundene seg til turlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville tatt det mere med ro og lagt opp til noe kortere dagsetapper. F.eks en mere rett linje mellom Kjeldebu og Mårbu.

En ting er å gå denne strekningen hvis du er vandt med tung bør på ryggen. En annen ting er uten erfaring med tung sekk og relativt lange dagsetapper. Turen kan fort bli et slit for din kjære. Da er det bedre å prøve seg fram. Jeg foretrekker da heller å høste erfaring på idelle dagsettaper. Bedre å finne ut at, ja vi kunne ha tatt lengere enn at det bare blir slit. Da blir det mulighet for turfølge til neste år :)

Du har et godt poeng til slutt kardam, det værste er jo om det skulle bli en negativ erfaring. Nå har det seg slik at det eneste hun kommer til å bære på er sine egne klær og sovepose, så begrensningen slik jeg ser det er hvor langt man "gidder" å gå.

Å gå nedom Eidfjord høyrest slitsomt ut.

Det var kanskje ikke nyansert nok fra min side, planen er kun å få med seg utsikten fra toppene rundt fjorden, ikke å gå ned til Eidfjord:-)

Dersom du no finn ut at du må korte inn litt, kan du gjera dette mellom Kjeldebu og Mårbu. Området rundt Bjornesfjorden/Nordmannslågen er flatt og kan fort verte kjedeleg. Dersom sekken i tillegg er i tyngste laget, er det lett å byrje å hate. Dersom du verkeleg skal lette føttene og spara litt tid kan du gå til Halne og ta båten over Halnefjorden, ellers går du beint på lett vest for Halnefjorden.

Takk for tips!

Hunden bør være minst 2 år!

Begge to er 3 år gamle.

Men ta med et sett til hver av hundene dersom de blir sårføtt. Du får sjekke labbene etter hver dag, og du ser lett om det er blitt sår der. Husk å ta med mer fòr til hundene enn det de vanligvis får, det trenger de.

Notert!

Når det gjelder din samboer så er trikset å la henne bære så lite at det ikke merkes noe særlig, 8-10 kilo max. Da blir det fellestur neste år også. :)

Ja, det er det jeg også har tenkt. Jeg er jo som sagt vant til å gå med tung oppakning, så hun slipper billig unna:-)

Det eneste jeg stusset over planen din var at du hadde de lengste etappene tidlig på turen. Min erfaring er at man får bedre turform etter hvert, samt at mat og brennstoff er blitt lettere. Start med et par litt kortere dagsetapper, så venner både hun og hundene seg til turlivet.

Høres ut som et godt poeng, skal se om jeg reviderer ruten litt.

Ellers kunne jeg tenke meg å fiske litt, er det noen vann langs ruta jeg har valgt som peker seg spesielt ut? Er Hårteigen så interessant at det er verdt å få med seg? Hører at Store Skrekken også er en fjelltopp det går an å besøke, den ligger jo temmelig inntill ruta jeg har valgt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje ikke nyansert nok fra min side, planen er kun å få med seg utsikten fra toppene rundt fjorden, ikke å gå ned til Eidfjord:-)

Eg rekna med det :)

Då skal du gå vestom Jøkulen. Der er det nokre utruleg flotte utsiktspunkt utover fjorden. Eller skal eg seie utsiktsstrekning. Du treng heller ikkje forlate stigen, for å få med deg utsikta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg rekna med det :)

Då skal du gå vestom Jøkulen. Der er det nokre utruleg flotte utsiktspunkt utover fjorden. Eller skal eg seie utsiktsstrekning. Du treng heller ikkje forlate stigen, for å få med deg utsikta.

Det var det som var tanken, når man først hadde kommet seg opp der så er det jo ikke noe poeng å gå ned igjen.

Vil du anbefale dette over Hårteigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.