Gå til innhold
  • Bli medlem

Hyttetur i sommar, unngå betjente hytter


marihøna

Anbefalte innlegg

Vi er tre jenter som planlegg ein 3-4-dagars fjelltur i sommar. Vi vil gjerne overnatte på hytter (DNT eller andre), men har av økonomiske grunner tenkt å halde oss unna dei betjente hyttene. Ser at mange av hyttene i dei mest "vanlege" fjellområda (t.d. Jotunheimen, Hardangervidda, Sylane, Rondane) er betjente om sommaren, og at det kan vere vanskeleg å få til ein fornuftig (rund)tur dersom ein skal unngå desse.

Nokre "kriterie" for turen:

- max 2-3(-4) timar frå næraste flyplass, anten Oslo, Tr.heim eller Stavanger (nokon kjem med fly uansett kvar vi går). Har sannsynlegvis tilgang til bil, så er ikkje avhengig av kollektivtilbud.

- ubetjente/sjølvbetjente hytter (evt. billige betjente hytter)

- fjellkjensle, altså ikkje traske 4 dagar i skogen. Gjerne med ein topp som turmål ein av dagane

Om det er rundtur eller ikkje speler eigentleg ingen rolle, men det bør vere lett å kome tilbake til utgangspunktet/bilen dersom turen ikkje startar/slutter på same stad.

Her inne er det mange som veit mykje, og eg lurer på om nokon har nokre konkrete forslag til kvar vi kan gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Dovrefjell finner du flere ubemannede hytter og gir ekte fjellfølelse. Og jeg mener å huske at du finner også flere på Seterdalsheiane. Der har jeg ikke vært selv.

Du kan også vurdere å gå Fjordruta. Jeg tror de har bygget flere ubemannde hytter de siste årene.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dovrefjell er heilt klart eit godt alternativ, og eg har allereie sett det opp som ei "reserveløysing". Eg har gått ein del der før (oppvakse på Dombås), og hadde difor lyst å høyre om det var nokre andre gode forslag. No er det like mykje det sosiale, og ikkje først og fremst turen i seg sjølv, som er målet, men det hadde likevel vore artig å gå litt i eit nytt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo en klassiker i Trollheimen da ..

Fra Værnes blir det vel drøyt 3t med bil til Oppdal (om jeg ikke husker helt feil)

Jeg begynte på denne turen i fjor, men måtte avbryte på dag1 pga sykdom.

Starten var uansett fabelaktig og i år skal jeg ta opp igjen tråden og ha med meg denne klassikeren!

Virket som en helt fabelaktig tur, selv om jeg ikke fikk med meg mer enn liten dag.

Link:

http://ut.no/tur/trekanten-en-klassiker-i-trollheimen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmest kjemisk fritt for betjente hytter....: Forslag: fly til Sola, buss til stavanger og ferge inn lysefjorden - så taxi opp mot nilsebu (evt. gå 9t hvorav 6-7t på vei...) og ut på tur i den retningen du vil:-). Kan jo da avslutte tur andre steder (Sirdal eller Årdal eller Fløyrli(også Lysefjorden) med taxi/buss/båt hjem - stavanger turistforening gir som regel ut info om buss og taxiruter når sommer nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gausdal vestfjell har selvbetjente hytter OG ubetjente buer som tilhører allmenningen/fjellstyrene. Noen av disse er åpne (noen få er låst og kan leies på forhånd).

Flere startpunkter hvis du bruker bil: Kjøre til Storeskag, kjøre til Liomseter, kjøre til Revsjøen eller kjøre til Espedalen fjellstue (fra sistnevnte mye oppover i starten). Ser du på et kart kan du legge opp en fin runde etter ønske.

Hvis du vil reise kollektivt, går det buss opp Espedalen fra Lillehammer (tog), og opp Valdres til f.eks Beitostølen (går til Storeskag).

Buene kan du bl.a. lese om på http://vestfjellet.com/ny_side_6.htm og http://www.gausdal-fjellstyre.org (trykkbare lenker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.