Gå til innhold
  • Bli medlem

Avstand i timer/km Melands grønahei - grasdalen


kenny28

Anbefalte innlegg

Driver å planlegger en tur fra Kleivaland-M.grønahei-grasdalen-stakken-viglesdalen-nes som vi skal ta i sommer, men finner ikke ut hvor langt det er fra Melands grønahei - grasdalen. Noen som har peiling. Hadde vært greit å visst både km og ca tid ?

Kan denne turen tas over en helg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Driver å planlegger en tur fra Kleivaland-M.grønahei-grasdalen-stakken-viglesdalen-nes som vi skal ta i sommer, men finner ikke ut hvor langt det er fra Melands grønahei - grasdalen. Noen som har peiling. Hadde vært greit å visst både km og ca tid ?

Kan denne turen tas over en helg ?

Jeg har aldri målt avstanden i km, men har gått turen noen ganger. Turen er oppgitt til 5 timer. I dårlig vær, fra Grasdalen til Melands Grønahei går det lett 4-5 timer. (Det er mulig å gå motsatt vei, i godt vær, kjappere.)

Totalt regner Turistforeningen ca 20 timer på turen fra Kleivaland til Nes. Det er ikke umulig å gå 20 timer i en helg (fredag - søndag).

Da må det bli overnatting på Meland Grønahei og Stakken. Det blir en lang økt på lørdag med 9 timer.

Det er mulig å ta en litt kjapper rute mellom Grasdalen og Stakken enn den merkede. Rett ned mot Dyrgravstjønn fra toppen.

Med telt og utstyr blir vekten vesentlig høyere, og farten går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer og denne ruten:

Kleivaland - Trodlatysdal - Vigledalen- stakken - Lysefjorden turisthytte/lysebotn

Vi bør jo legge opp til at turen ikke skal være "bloslit" men rom for å kose seg og slappe av litt.

Vi har mulighet for å starte fredag kl11.00(kleivaland)

Båten fra lysebotn - oanes går klokken 18.00(søndag) så den må vi rekke :)

Noen som har erfaring med denne ruten og kan bekrefte at dette "bør" gå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Litt usikker på hvilken rute du mener er "snarvei" Jeg har derfor tegnet inn to alternativer som jeg ser. Var det noen av disse du mente ?

Det må bli alternativ A. Jeg mener også at det er en del nødlinger over toppen, så det bør ikke være et problem å finne fram.

Og nå vi først er på de kanter:

Noen helt unødvendige opplysninger: Dyrgavstjern. Nanet kommer antakelig av en dyrgrav som ligger et lite stykke opp i bakken (Kannekleiv). Den er i dag en grop i grusen en meter til side for stien.

Og hvorfor ikke ta med Kannekleiv også. Et lite stykke opp i bakken på et lite platå går stien mellom en kant og noen små tjern. Når sauene ble drevet innover, måtte de gå på rekke her. Da passet det å telle de (Kanne)

Jeg ser også at du spør om det er mulig å gå fra Kleivaland til Nilsebudammen om Vigleiksdalen i løpet av en helg. Alt er mulig, men jeg synes at alt over 8-9 timer gåing på en dag blir et slit. Selv med en lett sekk på 10-12 kilo ville jeg ikke ha betegnet en slik tur som "morsom" - muligens "lærerik".

Jeg anbefaler å ta til Nes eller direkte til Nilsebudammen. Det er mulig å bestille drosje ned fra dammen på campingplassen i Lyseboten.

Det koster en del, men alt for å slippe å gå et par mil på asfalt (og gjennom en mørk tunnel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.