Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på isøks/breøks


knerten

Anbefalte innlegg

I forbindelse med toppturer i Alpene i fjor sommer så kjøpte jeg meg ny isøks.

Betjeningen i butikken i Chamonix argumenterte heftig for at øksa ikke måtte være for lang og jeg endte opp med en øks som har ca 18 cm klaring til bakken når jeg holder den på vanlig måte.

Dette strider mot informasjonen (blant annet fra norske selgere) som sier at øksa bør ha maksimalt 5 cm klaring til bakken.

Skyldes forskjellen i lengde-anbefalingene at Alpe-turene stort sett foregår i svært bratt terreng, mens man her i landet anbefaler lengde med tanke på brevandring i slakere terreng?

Bør jeg anskaffe en lengre øks i tillegg til den korte?

Hvorfor det og i så fall hvor lang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge bruges isøksen som "vandrestav" på bre som ofte er relativ flat. Denne vandring på bre er ikke et fenomen som eksistere i samme grad i Alperne, her er isøksen noget man bruger ved alpinklatring - altså er "klatreegenskaberne" og egenskaberne i brat terræn ofte det som teller mest, og til sådan bliver "den lange norske vandreøks" for upraktisk.

Der som du forventer å gå mye på breer frem over, kan det være komfortabelt men en længre vandreøks, men funktionen (uderover vandrestavs-funktionen) er den samme uanset. Eg gik i mange år med min korte DMM øks (55cm), og det funker jo okay - og skal du klatre brefall er det korte "klatreøkser" som er sagen uanset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er relativt spot on med din teori om lengdeforskjellene.

I bratt tereng vil det være bedre med en kort øks, da man gjerne stikker den ned høyere og foran seg.

I flatt tereng som en bre vil man i større grad stikke lengre ned, og det vil da være gunstig med en lengre øks.

Jo nærmere du kommer klatring, jo kortere øks er det fornuftig å ha.

Klatreøkser er gjerne ca 50cm, hvis det hovedsakelig er svært bratt.

Som RAS skriver, hvis du skal gå mye på flat bre kan det kanskje være greit å ha en lengre øks.

Til self-arrest og redning fungerer den korte øksen like godt, så de sikkerhetsaspektene burde være dekket.

Jeg vet ikke hvor mye breerfaring du har, men det kan jo være greit å teste øksen en tur på bre og se om du føler noe behov for å ha en lengre, eller evt om dette er noe du synes er så gøy at det er verd å investere mere penger i hvis du ikke har drevet så mye med det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått en del på bre men det har stort sett alltid vær på tur til og fra topper.

Planen er å tilbringe en hel uke på bre i sommer (ikke topptur-relatert) og derfor tenker jeg på en eventuell ny øks i tillegg.

Har en lengre breøks av rimelig sort, men den er bortimot ubrukelig og får ikke bli med på flere turer. Den har vært så dårlig at jeg ikke har noe godt sammenligningsgrunnlag for kort vs langt skaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.