Gå til innhold
  • Bli medlem

Holmbukttind og Jiehkkevarri. 7.til 8. april 2010. Med drittvær i hælene


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Sterkt forsinket av tåke på Gardermoen ankom vi Holmbukta i Lyngen sent på ettermiddagen.
Den lange godværsperioden i påska i nord gikk mot slutten. Vi fløy over og passerte fronten som var på veg nordover, over Narvik.
Noe dagstur til Jiehkevarri kunne det ikke bli, mørkt skulle det bli 10 tida på kvelden. Det ble til at vi heiv fullt utstyr for overnatting i sekken og lot det stå til.
3 timer senere hadde vi tatt 1100 høydemetere og slo leir før det bratteste partiet opp mot Holmbukttind. Imens Rune fyrte opp primusen og varmet vann
fikk jeg planert noen kvadratmeter teltplass. På 2-3 minutter fikk jeg teltet opp og pæla det med 4 ski. (Merk tiden Øyvind, he he...).
Noen helt trygg teltplass var det nok ikke. Noe rusk kom deisende ned men det gav seg da kuldegradene raskt ble adskillige flere.
Forhåpningene til toppstøt i finvær neste dag var ikke på topp. Uværsfronten så vi nå tydlig bygge seg opp i syd.
Men underenes tid var ikke over. Neste morgen lå fronten nede i syd på samme sted og før klokka seks var vi på veg oppover og rundet Holmbukttind-1666m før åtte.
Tok siste partiet med stegjern da det var ganske isete og heller langt ned på kantene. Nøt utsikten på toppen, spesilelt bortover mot Lakselvtindane.
Så var det ned bortimot 200 høydemetere før et noe oppsprukket brefall kunne passeres, og etter en times jaging med tåka i hælene kunne vi innta toppen av Jiehkkevarri-1834.
Nå var det slutt på sikten så det ble å tusle tilbake i samme spor. Nedturen ble en nedtur i skodde , men vi gledet oss over den flotte turen vi hadde oppover og at en ny fylkestopp kunne krysses av.

post-728-13347468635_thumb.jpg

post-728-133474686357_thumb.jpg

post-728-133474686361_thumb.jpg

post-728-133474686367_thumb.jpg

post-728-133474686373_thumb.jpg

post-728-133474686379_thumb.jpg

post-728-133474686385_thumb.jpg

post-728-133474686391_thumb.jpg

post-728-133474686398_thumb.jpg

post-728-133474686404_thumb.jpg

post-728-133474686411_thumb.jpg

post-728-133474686418_thumb.jpg

post-728-133474686425_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var deg vel unt å få beholde knallværet til og med Holmbukttind iallfall! Det er vel den som er utsiktshøydepunktet på turen tenker jeg. Må jo ha vært ei nervepirrende natt når det siste man så var uværsskyer som nærmet seg.

Ja det teltet ditt har jeg lyst til å få tak i. Upraktiske meg trenger helt klart et telt man kan sette opp på noen få minutter. :)

Får enda vondt over å tenke på det sjanseløse slitet med teltet i Rondane i januar. Prata faktisk om det med naboen på tur i helga der vi slappet av langt oppe i Holtefjellparadiset med bål og gjestfrie naturforhold.

Regner med at Troms på ingen måte er et avslutta kapittel for deg Dag, så vi får vel kanskje til noen andre topper der sammen i løpet av fremtiden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, og fint dere hadde flaks med været!

Artig å lese og se vintervarianten av turen jeg selv også hadde sist sommer.

Skal du komplettere fylkestoppene nå?

.

Hadde gps punkt fra din utmerkede sommerrapport lagret Ole-Petter.

Har en håndfull fylkestopper igjen så til neste år burde de være komplett,

Storen får være desserten........ :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var deg vel unt å få beholde knallværet til og med Holmbukttind iallfall! Det er vel den som er utsiktshøydepunktet på turen tenker jeg. Må jo ha vært ei nervepirrende natt når det siste man så var uværsskyer som nærmet seg.

Ja det teltet ditt har jeg lyst til å få tak i. Upraktiske meg trenger helt klart et telt man kan sette opp på noen få minutter. :)

Får enda vondt over å tenke på det sjanseløse slitet med teltet i Rondane i januar. Prata faktisk om det med naboen på tur i helga der vi slappet av langt oppe i Holtefjellparadiset med bål og gjestfrie naturforhold.

Regner med at Troms på ingen måte er et avslutta kapittel for deg Dag, så vi får vel kanskje til noen andre topper der sammen i løpet av fremtiden. :)

.

.

Teltet låner jeg av broderen, synes det er helt topp. Fikk også plass til den 2 meter galningen jeg går med, men da fikk sekkene stå ute.

Broderen kjøpte det forresten av skiløper / kommentator Thomas A. på nettet.

En litt OT sak kan jeg nevne. På veg ned fra nord ble jeg sittende tilfeldigvis ved siden av T.A. på caffeen på Gardermoen.

Viste han et bilde av teltet på kameraet tatt i nord og spurte om han kjente det igjen.

"Jo, siden du spør er det vel mitt" var svaret. Veldig hyggelig fyr og det ble en fjellprat av det. (Ikke langrenn !)

Jo Troms /NordNorge blir det definitivt mer av. Flott naturen og folk .. :!:

Tror dette var tur no. 7 eller 8 dit. Åpen for det meste :-)

Forventer turrapport fra Holtefjellparadiset...........

post-728-133474687945_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg om noen år får spart opp penger til egen bil skal Troms utforskes så det holder over en periode på flere uker!

Er Lyngsalpene og de store fjella i Indre Troms og Dividalen i seg sjøl som frister aller mest. Men er jo også masse flott på østsida av Ullsfjorden (hvis jeg ikke tar feil). Mange kremutsikter mot Lyngsalpene der!

Spørs med Holtefjellrapport. Har ingen bilder, og er sær akkurat som naboen, og vil ikke reklamere for de idyllene vi kommer over der i gården. Men kan jo skrive en liten stemningsrapport uten å nevne navn når jeg får tid. Ja det er sikkert tåpelig å være så restriktiv, men det er nå en gang avtalen jeg og han har inngått. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.