espen0102 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hei Jeg skal begynne med orientering på skolen og jeg vil ha en ganske god karakter. Er det noen som har noen tips om hvordan man leser kart bra og andre tips? Takk for alle svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jankj Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Slapp av - er du motivert så får du en bra karrakter. Motivasjon => rask læring => rask fremgang => artig å øve => gode ferdigheter => gode karrakterer. Du virker ganske motivert på meg... Det beste tipset er trolig å stikke innom biblioteket og finne noen bøker om orientering. Mye lettere å lese en bra skrevet bok (bøker) om emnet enn å scanne websider for å finne noe nyttig... Sikkert noen her på forumet som kan anbefale bra bøker om orientering. Største forskjellen på kartlesing på tur (M711 kart, 1:50.000) og O-løp er at orienteringskart er så detaljerte og i så liten målestokk at du nesten teller hver en stein. På M711-kart har du ofte ikke nok detaljer til å vite like nøyaktig hvor du er på kartet til enhver tid. Da må du være desto flinkere til å planlegge bruk av ledelinjer og ta kompasskurs mot mål som er så store at du ikke klarer å bomme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joker Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Ta en titt på denne nettsiden: Orienteringsforbundet Orienteringskart er i STOR målestokk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.