Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :D

Jeg skal begynne med orientering på skolen og jeg vil ha en ganske god karakter. Er det noen som har noen tips om hvordan man leser kart bra og andre tips?

Takk for alle svar :)

Annonse
Skrevet

Slapp av - er du motivert så får du en bra karrakter.

Motivasjon => rask læring => rask fremgang => artig å øve => gode ferdigheter => gode karrakterer.

Du virker ganske motivert på meg...

Det beste tipset er trolig å stikke innom biblioteket og finne noen bøker om orientering. Mye lettere å lese en bra skrevet bok (bøker) om emnet enn å scanne websider for å finne noe nyttig... Sikkert noen her på forumet som kan anbefale bra bøker om orientering.

Største forskjellen på kartlesing på tur (M711 kart, 1:50.000) og O-løp er at orienteringskart er så detaljerte og i så liten målestokk at du nesten teller hver en stein. På M711-kart har du ofte ikke nok detaljer til å vite like nøyaktig hvor du er på kartet til enhver tid. Da må du være desto flinkere til å planlegge bruk av ledelinjer og ta kompasskurs mot mål som er så store at du ikke klarer å bomme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.