Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne har jo en fristende nordrygg. Noen som har gått rett opp denne? Er det noe mer enn bratt klyving? Eller er det punkter som tenderer mot klatring? Har også hørt mye forskjellig om nordøstflanken under den vesle breen. I følge kartet ikke så bratt, i følge noen greit, i følge andre enkelt?

Noen som kan si noe objektivt om denne flanken, ved godt veivalg?

Annonse
Skrevet

Her er et par bilder av passasjen. Jeg kikket ned der for noen måneder siden. Noen objektiv vurdering kan jeg ikke komme med, men subjektivt virket det overkommelig selv om jeg ikke så hele bratthenget. Her er et par bilder. De er mer detaljert i orignalform men jeg har måttet redusere de ganske mye.

Forresten har jeg tenkt å prøve den veien til sommeren. Derfor lurer litt på hvor den breen du nevner er, da jeg ikke kjenner til noen bre i området. Det svære snøfeltet på Østsiden av toppen er ikke en bre.

post-119-133474387974_thumb.jpg

post-119-133474387978_thumb.jpg

Skrevet
Har også hørt mye forskjellig om nordøstflanken under den vesle breen. I følge kartet ikke så bratt, i følge noen greit, i følge andre enkelt?

Noen som kan si noe objektivt om denne flanken, ved godt veivalg?

Da jeg gikk ned den nordøstflanken for noen år siden, hadde jeg følge av en som nesten aldri hadde gått i fjellet før. Jeg leste også ut av høydekurvene at der burde det være greit å gå siden det ikke virket så bratt. :wink:

Vi rutsjet ned fonna/breen rett sørøst for Stetind og skrådde ned nokså rett mot nordøst. I nedre halvdel der høydekurvene er noe tettere (mellom 1500 og 1600 m), var vi kommet mer øst i fjellsiden. Vi syntes den fjellsiden var noe mer kronglete enn forventet. Ikke farlig, men jeg mener å huske enkelte ekle områder med sva og vått fjell som vi foretrakk å omgå.

Går man den veien ned eller opp, bør man være forberedt på litt småekle partier som er lette å omgå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.