Gå til innhold
  • Bli medlem

Opprydningsaksjon på Everest.


martin.m

Anbefalte innlegg

Annonse

Var på foredraget til Jarle Trå for en god ukes tid siden! En av vennene hans som døde på vei opp! Han ligger nå rett ved en av de stigene så folk må rett og slett trakke på han / over han! For å fjerne han derifra , evnt dytte han ned skrenten skulle skjerpaene ha 50 000 US dollars. Er vel en rundt 300 000 norske tror jeg!

Trist for de etterlatte. Jarle fortalte om flere lik som er blitt landemerker. Blant annet en død italiener ved stigene, og en inder lengre opp med kallenavnet " green boots ". Trasige saker, men det er en konsekvens alle er klar over som klatrer der, at faller man om i dødssonen så er du dead duck. Og da ser jeg ikke problemet for å være ærlig. Det må jo pokker meg være et hint når du TRAKKER OVER LIK , bokstavelig talt , at kanskje man ikke burde være her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ille att folk dør i sine toppforsøk, men skal det ryddes - så skal det ryddes....

plast i haugen til høyre, lik til venstre for å sette det på spissen. Det beste hadde selvsagt vært å få de omkomne fraktet hjem - som endel soldater blir, men det koster vel alt for mye.

Dessuten, på norske kirkegårder må du betale for gravplassen til dine kjære, hvis du ikke betaler blir den gravd opp og brukt på nytt etter X antall år.........så om noen kropper blir fjernet fra Everest spiller ingen rolle!

Men når det gjelder Everest så går jeg ut fra att det for det meste er de forskjellige base-camp`ene og nærområdene som skal ryddes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder Everest så går jeg ut fra att det for det meste er de forskjellige base-camp`ene og nærområdene som skal ryddes?

Etter hva jeg forstår skal det også ryddes annet enn kun rundt de forskjellige basecampene. B.la. skal det fjernes gamle tau (det ligger tau fra så langt tilbake som fra 1953 (parallell-ekspedisjon til Hillarys, nådde ikke toppen)) og oksygenflasker samt plast og annet rask så langt opp som til topps.

Opplysningene har jeg fra BBC som også har skrevet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man egentlig bruke så store ressurser for å fjerne søppel på Everest :D

Klimaregnskapet for tiltaket i et globalt perspektiv er utvilsomt negativt. Det er en svært liten gruppe som kan se nytten av tiltaket, og det er rikingene som klatrer Everest som ser denne nytten.

Bruker man ressursenne på å fjerne søppel og rydde opp i områdene nedenfor Base-camp kunne man sikkert ha gjort det strøkent hele veien fra Jiri til Everest Base-Camp. Lokalbefolkning og en større gruppe turister hadde sett nytten av tiltaket.

Jeg gikk strekning Jiri - Everest Base Camp for noen år siden i løpet av 2-3 uker og særlig i områdene mellom 4000 moh og 5300 moh syntes jeg det var en del søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Såvidt meg bekjent er dette betalt og satt i gang av myndighetene i Nepal.

Her burde jo etter min mening selskaper som tilrettelegger for turer/klatring på Everest også kjenne sin økonomiske besøkelsestid.

Et aspekt ved dette er sikkert at de ønsker å beholde fjellet "rent" av turistmessige årsaker, med det som vektlegges fra Nepalske myndigheters side er at fjell i seg selv er hellige grunnet kulturelle og religiøse grunner i regionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.