Gå til innhold
  • Bli medlem

Dovrefjell - hvor må man for å få sett moskus?

SuperTed

Anbefalte innlegg

Annonse
Dra på moskussafari :D Hjerkinn Fjellstue

2661 Hjerkinn

tlf: 61 24 29 27

Det er vanskelig å gå alene siden moskusen forflytter seg mye :D Det beste er å dra på safari : D

hmm...

liker oss best alene \ uten guide, trenger vel egentlig bare sånn ca. områdene de holder til i.. skal vel ikke være så vanskelig å "tracke" en moskus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ihvertfall skrive under på at det er moskus i Stroplsjødalen. Gikk fra Kongsvold og inn mot Reinheim, og så vel totalt over 30 dyr iløpet av helga. Uvist om vi da så noen av dyrene flere ganger. Morsomt uansett :D Turen var i februar 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på høsttur til Dovre de siste fire årene og har sett/møtt på moskus hver gang. Mitt tips er å parkere på parkeringsplassen ved Grønbakken (parkeringsplassen er på venstre side av vegen når du kjører sørover mens Grønbakken er på høyre side). Grønbakken ligger noen få km sør for Kongsvoll. Gå over vegen, over brua og følg veien/stien videre ca. 100m forbi Grønbakken. Der er det en jernbaneundergang som dere kan gå gjennom. Følg stien nordover noen hundere meter og så opp i fjellet. Det tar under en time fra bilen og opp til flata på fjellet hvor moskusen ferdes mye. Jeg kan nesten garantere at dere ser moskus på denne turen. Nedenfor er et bilde jeg tok i forfjor.

post-6097-133474683962_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice!! mange bra tips!

da står det bare igjen å plotte inn ruten i en lang plan og en del fiskevann innover dovrefjell så er vi i boks..

startet med 1:100 000 kart, ser ut til at jeg har alt jeg trenger videre :D

satser på at det er litt fisk, alltid like kjedelig å leve på havregryn og vann..

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan bekrefte, at det er moskus (i massevis) i Stroplsjødalen langs stien fra Kongsvold til Reinheimen. De beiter på viekrattet langs elven. Jeg har stor tro på, at sidedalen mot nord: Kaldvelldalen er en plass de går, når de har fått nok av turister!

Har vært belejret av moskus ved brua over Kaldvell elven på sommertid - med hund. Hund og moskus er en dårlig kombinasjon. Gikk i skumringen på senkvelden. Da ser du mange hårete fjellblokker overalt.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To "hovedflokker". En holder til i Grøndalen, og observeres ofte rundt skytefeltsveien på Hjerkinn. Den andre holder til i Kaldvelldalen og ses ofte i Stroplsjødalen, på Kongsvoll og på Grønnbakken. Utveksling mellom flokkene foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turen går i sommerferien, men tror ikke jeg har lyst til å løpe rundt en uke med en GPS trackstick.. vet ikke hva det er for noe engang :wink:

ST

Det er små brikker med GPS-sendere som skytes inn i armen, og som deretter løser seg opp selv etter at informasjonen er sendt til oss.

Neida, ikke mer skummelt enn små innretninger på størrelse med en stor minnepenn man har i en lomme eller i sekken. Uansett, får du lyst til å bidra er det nok av forskere å henvende seg til der oppe i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To "hovedflokker". En holder til i Grøndalen, og observeres ofte rundt skytefeltsveien på Hjerkinn. Den andre holder til i Kaldvelldalen og ses ofte i Stroplsjødalen, på Kongsvoll og på Grønnbakken. Utveksling mellom flokkene foregår.

Er det bare enkeltdyr som krysser Skamsdalen/Åmotsdalen og går vestover mot Sunndalsfjellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.