Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Sølen spolert av vind men flott allikevel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag dro jeg på en forsinket påsketur til Rendalen og Sølen da værmeldingen var lovende. Jeg hadde planlagt å gå sørfra inn til skardet og slå opp teltet der. Dagen etter ville jeg prøve meg på en eller flere av toppene på Sølen. Klokka var nok passert 18. da jeg la ivei fra parkeringa på Gravåsen.

Ganske snart fant jeg ut at vinden var adskillig sterkere enn det våre kjære metreologer hadde innbilt meg. Og det var som vanlig motvind. Etter en stund så skjønte jeg at å komme fram til skardet før det ble mørkt ikke ville gå. Vinden økte med høyden. En stund tenkte jeg på å legge meg til ved en kolle som kalles Sukkertoppen og heller gå tidligere innover dagen etter. Det tok meg en drøy time å komme meg dit. Vanligvis tar det kanskje 20-25 minutter med bedagelig tempo. Men vinden fulgte retningen på høydedraget og det var ikke le å finne.

Jeg fortsatte videre for jeg visste om noen små søkk som kanskje kunne gi litt le. Men nå var vinden blitt så sterk at jeg ble slått overende flere ganger. Snøfokket ble etterhvert så kraftig og tett at jeg fikk oppleve whiteout. Jeg hadde ikke snøplugger til teltet med meg og vurderte det som like greit å gå nedover igjen for å finne en plass nede i vegetasjonen. Det var blitt temmelig mørkt da jeg kom ned til Sandtjenn. Her var det enklere å få slått opp teltet. Her fant jeg også ut at bindingen på skia mi var frosset. Plent umulig å få åpnet den. Så det endte med at jeg satt i sokkelesten og tinte bindinga over primusen så jeg fikk tilbake skoen min. :D Egentlig litt greit å slippe den erfaringen i stormkastene lenger oppe. Det hørtes ut som vinden økte litt utover natta.

Morgenen etter så var det fortsatt sterk vind. Selve toppmassivet var også innhyllet i skyer. Jeg bestemte meg derfor å gjøre en liten runde rundt der jeg var før solen tinte skaren og deretter dra hjem. Skaren var nok bare ei tynn hinne øverst, men snøen bar ikke så ille alikevel. Ikke noe problem å gå. Jeg fikk hvertfall testet at mitt hjemmesnekrede system med drag og brems på min Pariserpulk fungerte utmerket. Hvis ikke snøsmeltingen kommer altfor fort så får jeg se om jeg gjør et nytt forsøk om en uke eller to. Jeg legger ved noen bilder for å vise hvor nydelig det faktisk var på tross av vinden. Dessverre så hadde jeg glemt å lade batteriet til kameraet så jeg gikk strømtom litt før jeg snudde.

post-4800-133474683462_thumb.jpg

post-4800-133474683467_thumb.jpg

post-4800-133474683471_thumb.jpg

post-4800-133474683475_thumb.jpg

post-4800-13347468348_thumb.jpg

post-4800-133474683484_thumb.jpg

post-4800-133474683805_thumb.jpg

post-4800-13347468381_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.