Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bodde ca. 2 år i Narvik, fra høsten 1999 til utpå vinteren 2001. Det var en periode med aktivt fjelliv, men også et hektisk studentliv. Jeg hadde brukbar utsikt fra hybelen, og hver morgen da jeg dro fra gardinene så jeg den... Novatind. I Narvik kalles den av og til Churchill, pga. sin form (profilen ligner faktisk litt). Jeg har sett den i allslags vær. Sett sola snike seg forbi den litt før midnatt i slutten av mai... Sett den første nysnøen på toppen i oktober... Ønsket meg dit mange ganger.

Jeg begynte å forske litt på saken. Etter tips fra Pål V. Schage fant jeg en artikkel i DNT's årbok fra 1951 (hvis jeg ikke husker helt feil), skrevet av Per Hohle. Artikkelen omhandler egentlig en tur til nabotoppen, Revtind, men nevner også litt om Novatind: "Bjarne og Trygve Romsloe var de første som besteg Novatindens vakre pyramide. Jeg husker ikke årstallet, men det var i tredveårene en gang. Klatringen var relativt lett." Toppen ligger nordvest for Narvik by, og man kommer ganske nær med bil ved å ta av fra veien mellom Narvik og Evenes, inn på rv. 829. Novatind og Revtind ligger på hver sin side av Skoddebergvatnet, og kartet heter 1332 II Astafjorden. Toppen har høyde 1211 meter, mens fortoppen og fjellet bak (Novafjellet) har høyder hhv. 1011 og 1205 meter.

Av mange grunner kom jeg meg aldri til topps, ikke en gang på tur i området rundt. Fjellturerene ble mange, men de gikk stort sett i området nærmest byen (Rombakstøtta, Linken, 3.toppen, Beisfjordtøtta, Moskocohkka, Kongsbakktind/Dronninga, osv.). Dessuten ble jeg fortalt at noen hadde prøvd seg på toppen nylig, og at de hadde snudd pga. klatring i løst og utrygt fjell... Så toppen fikk ligge i fred, men jeg kjenner den lokker på meg enda. Kanskje en vakker dag... Hvis noen vet mer om denne toppen, så håper jeg dere hiver dere over tastaturet og skriver noen ord :wink: Legger inn et bilde til slutt, slik at dere får se hva jeg snakker om...

Novatind2_400.jpg

• 4 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Nå fikk jeg plutselig svært mye hjemlengsel her jeg sitter i flatt trondheimsterreng.

Jeg har gått mye i disse fjelltraktene.

Novafjellet er virkelig en flott topp som jeg har besteget flere ganger.

Novatinden som du beskriver som "pyramiden" er ikke det høyeste punktet. Novafjellet er 1281moh mens Novatind er 1213. Jeg har studert tinden nærmere. Men, har aldri vært på toppen.

Dette er et av de fineste fjellområdene i Harstad og omegn.

På mine hjemmesider kan du lese mer om Nova og Revtinden:

http://home.no.net/tollmuth/topptur.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.