Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
Skal skrive masteroppgave om breene rundt Snøhetta. Har de noe navn? Ser det står Gryta ved den ene. Men det står rett ved toppen. Vet ikke om det er navnet på breen eller området?

Hva tar du master innen?

Skrevet

Det er ikke alle breer som har navn, men det kan jo hende at de lokale har et kallenavn på den. Det kan jo hende det svinger en kunnskapsrik person innom fjellforum, men er redd du kanskje må gå litt mer aktivt ut for å få svar på ditt spørsmål? Hva med betjeningen på Kongsvold / Hjerkinn, eller et av aktivitetsfirmaene på Oppdal som driver på Snøhetta, eller i værste fall forfattern(e) av boka om Dovrefjell (husker ikke navnet).

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvilke aktivitetsfirma? Tenker du på moskus-safarier?

Har forøvrig funnet navn på den ene breen, Hettbreen!

Skrevet

Detta vakke lett...

Vi drøfta det i lunsjen i siste plangruppemøte for forvaltningsplan Dovrefjell, enkelte barkede fjellfolk med god kjennskap til området her, men ingen kom på noe navn. Skal ved anledning sjekke en gammel DNT-årbok om Dovrefjell, hvis jeg finner den.

Skrevet

Fant att DNTs 52-årbok "Dovrefjell" i kveld (den sto selvsagt sammen med de andre årbøkene, siste plassen jeg kom på å se... :lol: ). Også her er det litt divergerende opplysninger.

I bildesidene foran teksten, 7. bildeside, er et foto av Andreas Backer med følgende tekst: "Snøhettabreen med Istjern". Bildet viser breen i det som på N50-kartet heter Gryta.

I artikkelen "Toppturer rundt Snøhetta" av Nils A. Sørenesen (pp. 176-187) finnes på side 178 følgende om utsikten fra Vesttoppen: "(...) det praktfulle utsyn over de storslagent modellerte omgivelser: Snøhettabreen, Larsbotnen, Larstinden, Drugshø, Store Langvasstind, Svånåtindenes breer og stup, alt er av en villhet som Stortoppen totalt mangler (...)" Det er bare breen i Gryta som man ser fra Vesttoppen, breen på nordsida er skjult bak eggen.

Så (pp 199-202) har Ragnar Solberg en artikkel om Simen Hole. Simen hole var mangeårig driver av Gamle Reinheim, død 1949.

"I 1928 kom Simen ridende innom [trolig på Fokstugu, der Solberg bodde, han drev fjellstugu til 1950] og fortalte at aldri hadde han sett Kjelen slik som i sommer. Nysnøen føk vekk og det ble bare blå-is, og alle de gamle sprekkene kom fram i dagen. I djupeste Kjelen ved Pyramidene var isen skruet i hop så den var meget kvass; men så ble isen skjøvet ut etter hvert og Pyramidene ble utjevnet. I et hull på Pyramidetoppen slapp han ned steiner, og da de nådde vannbassenget langt der nede, skvulpet og svarte det i ekko som tonespill i et eventyr - innover og innover. Enkelte sprekker ble loddet til 20 meter den gang, men de var ennå mye djupere. Simen hadde ikke lengre snøre.

Simen elsket Kjelen. (...) jo mer breene kalvet, desto tjukkere ble isen på Istjønn. Den målte 18 meter fra vannmålet i 1928. (...)

Jeg fikk til slutt en leksjon i Kjelens jettekrefter (...) hans sakkunnskap om grotter og forvitringer på nordsiden av "Hætta" - (...) - var inngående. En av grottene var over 50 meter djup."

I og med Ragnar Solberg og Simen Hole var innfødte Dovringer med inngående kjennskap til området, vil jeg holde en knapp på deres versjon, altså Kjela. Eventuelt Kjelbreen, men ut fra teksten framgår det at de to bruker Kjela om selve breen.

Vet ikke om dette kan hjelpe deg. Referansen skulle i tilfelle bli:

Just, Carl (red): Den norske Turistforenings årbok 1952 Dovrefjell. Oslo 1952.

Sender referansen til diskusjonen til noen lokalkjente, kanskje de vet mer.

Skrevet

De lokalkjente vet mer enn meg, fikk følgende merknad fra Rolf Sørumgård, fjellkar og kollega fra Lesja:

"Du skriver at Simen Hole var innfødt dovring, - det er ikke helt riktig. Han var født og oppvokst på Lesja hvor han også hadde et lite gardsbruk og bodde hele sitt liv. Han var for øvrig grandonkel til ordfører Per Dag Hole. Kanskje du husker en historie Per Dag fortalte da vi spiste lunsj på Sjongsvangen under Aurarevisjonsbefaringen i høst ? Om han som skulle klatre over en kvinnelig turist [på gml. Reinheim] for å ligge innerst i senga [det var fullt, så verten lot gjesten ligge i sin seng], men som aldri kom så langt. Det var Simen Hole.

Når det gjelder navnet Gryta, så har jeg oppfattet det slik at det er navnet på selve fjellformasjonen og ikke breen. Et navn på breen nede i Gryta kunne da ha vært Grytbreen, men siden både Hole og Solberg bruker navnet Kjelen, synes jeg dette fortsatt bør brukes. (En kjele og ei gryte er omtrent det samme, men jeg oppfatter en kjele mer som en flatbunnet kasserolle, mens ei gryte er avrundet i bunnen.)"

Ser ut som det bør et navnevedtak på breen til før neste kartrevisjon...

Skrevet
"[...]Kanskje du husker en historie Per Dag fortalte da vi spiste lunsj på Sjongsvangen under Aurarevisjonsbefaringen i høst ? Om han som skulle klatre over en kvinnelig turist [på gml. Reinheim] for å ligge innerst i senga [det var fullt, så verten lot gjesten ligge i sin seng], men som aldri kom så langt. Det var Simen Hole.[...]"

Nå begynner denne tråden virkelig å ta seg opp! Dette må jeg si stimulerte fantasien min. Du ville vel ikke fortelle hele historien? Til glede for alle oss som ikke var med på Aurarevisjonsbefaringen i høst? :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er riktig at Simen Hole var min grad onkel, og han var fjellets mann ved bl.annet å være turistvert på Gamle Reinheim , som ligger litt innover fra der Snøheim ligger i dag. Han var som det er fortalt en glad mann, tok både en dram og likte godt å se på pene damer.

Historien er slikat det var ofte det var svært fult på Reinheim, og en kveld det lå gjester over alt på gulv og der en kunne legge ut en madrass kom det en enslig kvinne som var sliten etter dagens marsj. Simen måtte si det som det var at det var fult overalt, men om hun tok tok til takke kunne hun få dele plass i hans seng. Det ville hun, og hun gikk før Simen til sengs, og når Simen ved midnatt kom å skulle legge seg insisterte kvinnen på at hun ville ligge ytterst...... Så jeg måtte nå prøve klatre over jeg da sa Simen, men trur jeg kom over da...........

Det var historien om Simen Hole , gamle verten på Reinheim ved Snøhetta. Han døde forresten i den naturen og fjellheimen han levde i pakt med. Han satte seg for å hvile på tur fra Reinheim til Dalsida i Lesja, der han hadde seter, i Skamsdalen. Der fant de han død sittende mot en fin hvit bjørkelegg. Der er det i dag reist et kors til minne om Simen.

Lykke til videre med arbeidet

Med Hilsen

Per Dag Hole

Ordfører i Lesja.

Skrevet

Ai, ai, ai...! Endelig litt kjøtt på beina! Akkurat hva jeg trenger etter en uke i Tunis.

Har for lengst levert inn pre-masteroppgaven. Men skal nevne alt dette (bortsett fra de mest dirty detaljene :D i selve masteroppgaven. Ikke minst gir dette også svært nyttige referanser! Forøvrig ville jeg være evig takknemlig for enda flere referanser, henvisninger, stoff, artikler, bilder (nye som gamle) eller hva det måtte være i området rundt Snøhetta og da spesielt denne breen ved Istjørni.

Jeg konkluderer med at det ville være mest nærliggende å fortsette med å navngi breen som Kjelabreen da dette navnet har flest referanser. Andre alternativer oppsummerer jeg som Snøhettabreen og Hettbreen.

Ser ut som det bør et navnevedtak på breen til før neste kartrevisjon...

Hvordan foregår et slikt navnevedtak? Jeg tar mer enn gjerne initiativ til å fremskynde en slik prosess hvis mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.