Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle Hellemobotn - Valldajåhka - Akkajaure


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt inspirert av Ingen Grenser på NRK, og fantaserer med planer (viktig!!) om å komme meg til Hellemobotn i Tysfjord, gå og padle inn til vannene på grensa, og videre nedover Valldajåhka.

Det er jo utrolige prestasjoner deltakerne gjør. Jeg er full av beundring!!! :)

Tenkte å ta med meg dattera mi på 11 år. Hun er ei fresk og fjellglad og -vant jente som liker å være ute på tur og å padle.

Har tenkt å bruke en PacCanoe.

Det jeg lurer på er;

a) går det sti/merket løype forbi canyon'en som ligger innerst i Hellemobotn?

B) er det greit å gå der?

c) hvordan er det å padle Valldajåhka? Ser på Google Earth at det er en del stryk i et parti i elva, og det tyder på kanofløting.

d) er det bra fiske?

e) når man kommer ned til Akkajaure, hvor er det greiest å dra for å komme seg til bilveg der det går buss?

f) er ei uke nok dersom man skal fiske og kose seg på turen?

g) hvilket kart på svensk side er det man skal bruke, evt. flere kart?

h) hvor langt er det fra grensa og ned til Akkajaure, sånn sirka?

Regner med at det er en og annen som har tatt denne veien, og håper at dere kan gi meg respons.

Det hadde også vært greit om vi kunne ha snakket på telefonen etter hvert.

Om turen blir gjennomført til sommeren, er uvisst, men neste sommer i hvert fall. Kanskje.

Anton fra Bardu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Monsen-effekten gjør seg tydeligvis igjen gjeldende ;-)

Tar for meg spørsmålene dine ett for ett.

a) Stien fra Hellemobotn til Svenskegrensa er DNT-merket

B) Greit og greit. Det er 570 meters stigning. Enkelte steder er det muret opp trappetrinn med stein, andre steder er det temmelig bratte svaberg som sannsynligvis blir glatte og vanskelige i regnvær og med tung bør. Regn med at dere må bære i to vendinger.

c) Alt er relativt. Jeg syns den var mye lettere å padle med packraft enn hva jeg hadde fryktet. Problemet jeg hadde var liten vannføring i slutten av august, bar derfor enkelte plasser der det ble mye grunnstøtning. Du kan se bilder fra min tur her: http://picasaweb.google.com/higesund/SkjomenHellemobotnMedPackraft# . Bildene kan også vises i Google Earth, se linken til høyre. Det er 3 stryk som må bæres; ett rett etter grensepasseringen, ett før samløpet med Skajdejåhkå og ett rett etter 500 meters koten. Det siste kommer pluselig og det kan være vaskelig å rekke land hvis uoppmerksom. Jeg padlet ikke helt ned til Akkajaure, men etter kartet å dømme og motstrømspadlingen i ”Ingen grenser” er denne siste delen ganske stilleflytende, bortsett fra et siste stryk helt på slutten. Disse padlet også Valdajåhkå, i mye større vannføring enn jeg opplevde:

. De overdriver kansksje vansklighetene en smule, men elva virker unektelig farligere med denne vannstanden enn hva jeg opplevde. Her er enda en link til noen som har båret opp fra Hellemobotn og padlet Valdejåhka, du må klikke på bildene for å bla framover: http://www.funktionelldesign.se/galleri/narvik_tornio.asp .

d) Fiske er best i siste halvdel av elva.

e) Det går buss fra Ritsem, på motsatt side av Akkajure. Dette krever enten en 1,5 km kryssing av Akkajure eller en omvei på 25 – 30 km.

f) Vanskelig å si.

g) Lantmäteriet Fjällkartan BD7 Sitasjaure - Akkajaure dekker hele området, også på norsk side fra Hellemobotn.

h) 25 km ca.

Det blir mye og anstrengede bæring for kort og kanskje vanskelig padling. Naturen er storslagen, så jeg vil anbefale en tur i dette området, men kanskje heller til fots hele veien?

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for oppklarende svar!

Jeg biter meg merke i de siste linjene. Mulig det blir fottur, da.

Elva virker jo fantastisk flott, i hvert fall nedre del.

Du mener med andre ord at det blir en vanskelig padletur alt i alt?

Bra med slike tilbakemeldinger, da har man jo kjentfolks vurderinger.

Det er jo ikke alltid at Google Earth viser den fulle og hele sannhet. :-)

Vi prøver oss nok på Storbukta - Havvgavoubma - Gebna - Ertebel - Leina til sommeren.

Blir jo en god test på padleegenskapene i elva ned fra Ertebel.

Og sommeren er jo ikke langt unna!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver oss nok på Storbukta - Havvgavoubma - Gebna - Ertebel - Leina til sommeren.

Blir jo en god test på padleegenskapene i elva ned fra Ertebel.

I tilfelle du ikke har sett den, det finnes en turrapport her.

Elva virker jo fantastisk flott, i hvert fall nedre del.

Ett alternativ er jo å starte og avslutte turen i Ritsem og gjøre som Monsen og kompani og vade/padle oppover Valdajåhkå. Det bør være forholdsvis enkelt å komme opp til kote 480, dvs over halveis opp elva, for så å ta med telt og utstyr og tilbringe 2-3 dager lenger oppe i dalen. Vil også da anbefale en dagstur nedover canyonen i Hellemobotn. På denne måten vil dere jo oppleve den nedre delen av elva både oppover og nedover i kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.