Gå til innhold
  • Bli medlem

Strøm til hytta


Anbefalte innlegg

La oss si at jeg spør på vegne av en venn. Denne vennen har en familie som har en hytte i fjellet som har en litt semi-legal strømløsning. For noen år siden knyttet de fleste i hyttefeltet seg til strømnettet, en gang på 90-tallet. Aner ikke hva det kostet, sikkert en eller annen felles-deal. Nå var faren i familien litt gnien og tilhenger av gjør-det-selv-løsninger. Derfor fikk han nabo-hytta med på en deal der de delte strømmen. Nå til nyttår var strømmen død for første gang, da tok denne vennen en tur ned i strømskapet som står i boden til nabohytta. Da så han at det ser ut som nabohytta har et tilsynelatende "normalt" inntak. Så står det en kurs helt for seg selv merket med blyantskrift på 10 amp. Dvs at min venn har hele tiden fått vite det at det kun er en 10 amp sikring og således et max forbruk i hytta på ca 2400, de har dog regnet 2000 for sikkerhets skyld. De går en kontakt inn til hyttveggen i min venns hytte, der kobler du av strømmen ved å koble fra noe som ser ut som en skøyteledning. Dette er koblet til et eller annet slags sikringsskap, men vet ikke om kursene her funker eller om dette er operativt i det hele tatt. Visstnok kjøpt på ferie i Tyrkia i følge ryktene, kanskje bare som avledning i forhold til evt kontroll, hvem vet.

Faren er nå død og familien har tatt over hytta. Dealen med naboen som også er gammel og skral er å betale 1/4 av strømforbruket dems per år. Dette er selvfølgelig ikke avklart med netteier eller noe strømselskap antar jeg og således ikke lovlig. Heller ikke helt lurt i forhold til at baksmellen må jo komme en dag. En ny hytteeier kommer jo hos nabohytta, og hva vil da skje? Eller hva om min venns familie plutselig skal selge egen hytte? Det nytter jo ikke med en sånn avtale.. Faren gravde selv grøft til strømledningen. Hvor mye vil det koste å koble seg til strømnettet med eget lovlig strømskap? Vil de kunne bruke strømledningen som ligger der eller vil de insistere på å legge egen? Det vil jo i så fall koste en del antar jeg.

Dette er i et hytteområde i nærheten av Fyresdal i Telemark, noen som har greie på netteier der? Skagerak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe OT i forhold til våre normale tema - men kan gi deg et par tips.

Ansvarlig for krafttilførsel i en kommune er et kraftlag. I dette tilfelle Vest Telemark Kraftlag http://www.vtk.no/

Disse har sikkert inngått en avtale med hytteeierne - og denne avtalen kan dere be om å få en kopi av. En gulrot for hytteeiere er ofte at Kraftlaget gir anleggsbidrag til de som velger å koble seg på - i størrelsesorden 6 000,- Dette bidraget er det ikke sikkert dere får.

Den kabelen som dere har gravd ned er det nok bare å glemme. Mest sannsynlig - siden dere bare har brukt 2 Kw, så er den alt for tynn. Går ut i fra at den koblingen du snakker om er etter strømmåleren. Om sikringen er før strømmåleren er det tyveri.

Slike selvlagede strømskap og opplegg osv er i grunnen lite heldig. Får dere brann pga dette, eller enda verre - en livsfarlig kortslutning, så kan dette medføre erstatningsansvar og kanskje forkortning av forsikringsutbetalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det du skriver kjiver, bortsett fra anleggsbidraget. Anleggsbidrag er noe strømkundene må betale til kraftlaget for å koble seg til strømnettet. Om det er 6.000 eller 20.000 kroner avhenger av hvor mye det koster å bygge ut nettet frem til hytta.

Tror det er best å røske ut sikringen i nabohytta for nå er det lik før det lokale eltilsynet kommer på besøk og anmelder forholdet ! Det er mange kraftlagsfolk her på Fjellforum ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det du skriver kjiver, bortsett fra anleggsbidraget. Anleggsbidrag er noe strømkundene må betale til kraftlaget for å koble seg til strømnettet. Om det er 6.000 eller 20.000 kroner avhenger av hvor mye det koster å bygge ut nettet frem til hytta.
Du har rett. Anleggsbidrag = Anleggskostnad – Bunnfradrag . Jeg blandet bunnfradrag med Anleggsbidrag - to forskjellige ting. Jeg er usikker på om Bunnfradraget kan kreves senere - når utbyggingen er ferdig. Uansett må man koste graving og legging etc. selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et hytteaktuelt tema og finnes jo et tema-forum hytteliv her, så det må da vel være greit.

Veldig interessert i å vite sånn grovt sett hva dette vil koste før en setter himmel og jord i bevegelse. Nærmeste nettstasjon/koblingsboks er ca 70-80 m unna. Nabo-hytta ligger midt i mellom ca 40 m unna.

"Delingen" er etter sikringsskapet, all forbruket betales det for. Dette er på ingen måte tyveri. Men at det likevel ikke er en lovlig måte å gjøre det på og lite fremsynt osv osv, det sier seg selv. Men kan man forvente seg noen sanksjon her? Vil man måtte betale noe for de årene som har gått med dette opplegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasitsvar på dette. En kjapp telefon til kraftselskapet gir deg et svar. Ofte er det slik at hyttefeltet krever jordkabel (Reguleringsplanen). Ofte var jo strekk i lufta gratis - før i hvert fall- der jeg bor. Ofte kan det være slik at kraftleverandøren dekker en del av det som kabelen vil koste. Enten som bunnfradrag eller som antall meter grøft.

På så korte strekk som det der burde det ikke bli så store kostnader. Om hyttenaboen din har dekket graving av kabel til sin eiendom og du kobler til denne hytten vil det være naturlig at du betaler en andel av hans graveutgifter. I verste fall får du avslag på grunn av at det ikke er plass til flere i trafoen eller at avstanden blir for lang grunnet kortslutningsstrøm...

Jeg er forøvrig ingen ekspert på dette, men har styrt litt med et prosjekt privat angående dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det kreves himmel i bevelgelse for å få dette ordnet, men jord må nok flyttes på. Det høres ut som om dette er noe som bare må ordnes, og da får en heller lete etter biligste måte å få det gjort på. Hvis faren var gnien, etterlot han seg kanskje ei bøtte høvdinger også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kjøpte hytte, var naboens hytte koblet på samme strømmen (bror til eier til vår hytte). Vi har krevd at strømmen skulle gjøres uavhengig før vi overtok. Siden strømselskapet ikke viste at naboen hadde strøm, kunne de bare behandle det som et nytt anlegg. Derfor er det ikke sagt at det blir noe baksmell. Du kan også tilby strømselskapet om å grave grøften selv, slik at de kun trenger å legge en ny kabel. Det er sikkert ikke fornøyd med en kabel som de ikke har kontroll på. Jeg skulle gjort et forsøk på å fjerne anlegget med kvasi-løsning før installasjon av riktig løsning.

Forresten, så har vi gravd ut drenering rundt hytta vår. Da fant vi en diger strømkabel fra stolpen inn til hytta, markert med plastreim, så riktig ut. I tillegg fant vi en meget tynn minikabel ut fra vår hytte, retning naboens, uten markering og like under overflaten. Jeg gravde rett gjennom den med spade uten å få strømsjokk. Jeg lurte på om det var naboens gamle kabel. Det så i hvert fall ikke trygd ut.

Da vi tok hytten i bruk, begynte jeg å skrive opp målerstanden etter at vi dro. Dette for å sjekke om strømmen virkelig var gjort uavhengig. Og det ser sånn ut.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen peiling på hva det kostet for dem å legge om strømmen til eget?

Skulle gjerne visst hva vi snakker om, 6-sifrete beløp? Da spøker det litt.

Vært i kontakt med nettsjefen i VTK, han vil ikke så mye som antyde hva prisen kan ligge på. Vil VELDIG gjerne vite hvor hytta ligger selvfølgelig, så blir sanksjonen sånn sett pålegg om å utbedre evt mangler ved installasjonen. Og manglene kan jo bli en del da, så her snakker vi nok plutselig om å glemme alt eksisterende og grøfte ny kabel fra trafoen. Vi får kanskje beholde det som er lagt av innvendige kabler og stikk i hytta om en er heldig. Så her snakker vi en kjempesmell. Kraftlaget vil ikke engang svare på om det er noe håp for noen av tilskuddsordningene som ofte er aktuelle ved nye anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannfaren med jallaanlegg er større enn for skikkelig installerte greier. Hyttebranner er også mye farligere enn hjemme, for hjelpen kommer sent (eller aldri) frem.

Ta kostnaden som kommer. Ikke noe annet å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange varianter av jalla da. Vi kobler strømmen helt ut hver gang vi forlater hytta, dvs da er det null kontakt.

På et annet forum var det en som svarte at de fikk "tilbud" om å koble seg til strøm som lå 20 m fra hytta, det var snakk om 200 000...!!! Da tror jeg vi heller hadde rotet frem de gamle parafinlampene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange varianter av jalla da. Vi kobler strømmen helt ut hver gang vi forlater hytta, dvs da er det null kontakt.
Men det jo da det er farlig - når det er folk der. Kobler dere fra når dere sover? Jeg hadde ikke turt å hatt det sånn. Heldigvis lever vi i et gjennomregulert samfunn der det er gode regler for slikt. Betal det det koster. Ikke sikkert det er så dyrt som du tror - det er ofte egne kontrakter for hyttefeltene fra gammelt av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi heller hadde rotet frem de gamle parafinlampene..

Det tror jeg er et realistisk altermativ. Be om et tilbud. Hvis det blir for dyrt, bytt til solcellepanel. Det høres tryggere ut enn det du har nå.

Jeg kan spørre hyttenaboen hva det kostet ham, men det kan ta lang tid før jeg treffer ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.