Gå til innhold
  • Bli medlem

To påsketurer på Nordmøre

knutis

Anbefalte innlegg

Det ble et par turer med telemarkski og feller i påska. I stedet for å bruke masse tid på kjøring ble to av de nærmeste toppene valgt. Første tur ble til Smisetnebba. Kommunetopp i Tingvoll. Starta fra Hafstadvatnet og gikk noen hundre meter mot Myravatnet før jeg dreide opp mot høyre. Gikk så via Kvilhaugen, Dauen og Nonshaugen opp til toppen. Grei skuring hele veien. Nedturen ble samme vei. Hele turen tok ca 3 timer. Hard snø med 1cm nysnø på toppen. Masse småskavler gjorde nedturen brutal for beina.

Tur nr to gikk til nabotoppen Flånebba. Startet på vestsida av elva som kommer fra Viddalen. Dreide til høyre så snart jeg var opp den første kneika og gikk opp på ryggen som så ble fulgt innover mot toppen. Satte igjen skia før siste kneika. De siste meterne er det relativt bratt, men snøen var ikke hardere enn at det gikk greit å sparke gode fottrinn. Er der hardt og isete kan det nok være greit med stegjern her. På nedturen fulgte jeg ryggen den første biten før jeg kjørte ned i dalen via en markert rygg ned mot Midtbotten. Det hadde gått uvanlig mange skred i dalsiden. Blant annet ett som dekket mye av østsida av dalen i Blåviddalen. Totalt tok turen litt over 3 1/2 time.

Bildekvaliteten kunne vært bedre, en feil innstilling må ta skylda for det!

Flånebba. Veien opp går beinveien opp.

101512_s.jpg

Vinnufjell. Blant annet Dronningkrona, Grøvelnebba og Hovsnebba. Men hvilket fjell er det som såvidt skimtes i bakgrunnen?

101513_s.jpg

Innerdalstårnet. Også kalt Blåfjell i barnetv-kretser

101514_s.jpg

Skrommelnebba, Ryssdalsnebba og Skjorta. (Tror jeg i alle fall)

101515_s.jpg

Smisetnebba sett fra Flånebba. Jeg kom opp fra baksida.

101516_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meget mulig det er Snøhetta, formasjonen ligner ivertfall?

I tidsrommet 98-2002 var vi en gjeng som jaktet en del i dette området. Det var alltid tjukkt med rype i, og rundt den dalen som går ned mot Meisingset mellom Storhaugen og oppstigninga til Flånebba, kom du opp på Sørsida av denne dalen/gjelet? Vi jaget ofte store flokker ned til Meisingsetgardingene som jaktet i sine områder lengre ned i lia, ble mye bannskap da gitt :D

Vi begynte så smått å prøve å sette opp igjen restene av steinhytta ved Nebbvatnet, ikke at det ble noen suksess.. men det hadde vært artig å gjort et nytt forsøk idag. Ikke værst å overnatte i dette området. Spesielt om Rypebestanden en vakker dag skulle ta seg opp igjen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvor Storhaugen ligger. Finner den ikke på kartet heller. Har den et annet navn? Er det grunneierlaget på Ålvundeid som selger jaktkort på Sunndalsida av grensa i dette området? Meisingsetsida i dette området er stort sett privatterreng, delvis leid ut til utenbygdsfolk. Med unntak av ei stripe i lia nedenfor Smisetnebba som var med på jaktkortet til grunneierlaget. Vurderte en gang i tida å prøve terrenget på Sunndalsida. Tipper det ikke er så veldig hardt jakta der pga vanskelig tilgjengelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storhaugen blir den digre klumpen som strekker seg nord fra Flånebba mot ålvundeid, er egentlig bare en bred rygg som avsluttes med et langt stup ned mot Ålvundeid, på kartet ser du et vatn mellom Flånebba og Storhaugen. Aner ikke hvorfor det ikke står på kartet?

Jakttkort kjøpes på Ålvundeid handelslag. Men det har vært så dårlig med fuggel der oppe de siste åra at det er bare trist,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.