Gå til innhold
  • Bli medlem

Gangsperre i lysken??


Danish

Anbefalte innlegg

Hallois!

Har i løpet av to helgeturer slitt med hva som best kan forklares som gangsperre i området rundt lysken, høyre bein spesielt. Forrige tur ble det så ille at jeg dagen etterpå hadde problemer med å bevege meg rundt. Klarte så vidt å løft beinet opp for å gå. I helga var jeg ute en tur, med middels oppakning, men merker i dag samme problemet melder seg. Allikevel ikke så intenst.

Er det noen der ute som har opplevd lignende? Noen råd?

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde dette for noen år siden på en tur i Børgefjell. Vi ble faktisk liggende ett døgn og vente på at jeg var stand til å gå. Jeg skjønte ingen ting den gangen. Gikk ikke til lege eller noen ting. Men fra tid til annen de neste 20 årene merket jeg lignende symtomer, helt til jeg gikk til lege for 6 år siden, og fikk forklart at jeg hadde en slitasje i høyre hofte, og at jeg nok kom til å få en ny hofte før jeg dør. Hvis slike symptomer blir plagsomme og gjentatte hadde jeg tatt en tur til lege. I mitt tilfelle kommer denne slitasjen av at jeg har en aldri så liten skjevhet i bekkenet, en som bare er synlig på røntgen, og som jeg ikke hadde noen anelse om at jeg hadde. Men det kan altså gjøre at man får ujevn belastning på hoftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde dette for noen år siden på en tur i Børgefjell. Vi ble faktisk liggende ett døgn og vente på at jeg var stand til å gå. Jeg skjønte ingen ting den gangen. Gikk ikke til lege eller noen ting. Men fra tid til annen de neste 20 årene merket jeg lignende symtomer, helt til jeg gikk til lege for 6 år siden, og fikk forklart at jeg hadde en slitasje i høyre hofte, og at jeg nok kom til å få en ny hofte før jeg dør. Hvis slike symptomer blir plagsomme og gjentatte hadde jeg tatt en tur til lege. I mitt tilfelle kommer denne slitasjen av at jeg har en aldri så liten skjevhet i bekkenet, en som bare er synlig på røntgen, og som jeg ikke hadde noen anelse om at jeg hadde. Men det kan altså gjøre at man får ujevn belastning på hoftene.

Hm, der fikk jeg noe å tenke på. Fikk selv påvist en liten skjevhet i ryggen for noen år tilbake, kanskje dette også har rammet hofta. Dette bør sjekkes ut, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt hvis det var detsamme som jeg hadde men skriver allikevel:

i 2005 når jeg var på tur så fikk jeg veldig vondt i høften, høyre side. jeg kunne gå men ikke trekke pulk, særlig ikke i oppforbakke.

vi var nødt å avbryte turen som skulle vart i 3 uker.

oppsøkte lege etterpå som tok hjelp av en fysioterapaut(rettstavet?). etter noen øvelser så fant han ut att jeg hadde overbelastet en muskel som sitter fra lårbenet og opp in under magemuskelne på en eller annen måte. det er muskeln som man bruker når men særlig går på ski eller som meg på randonne og man "haser frem skiene". han antok att det kom av litt for hard trenning infor turen. fikk en kortisonsprøyte og problemene forsvant.

har tenkt litt på dette i ettertid og passer på med belastning samt trenning.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.