Gå til innhold
  • Bli medlem

Paris pulk - festepunkt framme


josteink

Anbefalte innlegg

Hei,

ettersom påska nærmar seg og pulken snart skal takast i bruk så har eg eit spørsmål ang styrke til festepunkta foran på pulken der draget skal festast. Ser at det er fleire som har laga til forsterkingar av dette på ulike trådar på fourmet her. Mitt spørsmål er om nokon av dykk har opplevd at desse hola framme har slitna eller at dei er rive sund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har brukt Parispulken med et drag laget av en kombinasjon av elektrikerstenger og tau som jeg tenkte ut og lagde selv.

Billig, enkelt å reparere (jeg har hittils ikke behøvd det), fleksibelt og enkelt å frakte.

Se bilder samt fremgangsmåte i tråd:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7981&highlight=ent

Maljene som er festet på av produsent løsnet forholdsvis fort, men jeg har ikke sett tegn til sprekkdannelser eller annet som burde by på problemer med festepunktene.

Så nei, jeg har ikke hatt problemet du spør om jostenk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hva slags drag du har tenkt å bruke.

Ved bruk av taudrag kan man fordele belastningen på hele pulken ved å feste ett tau rundt pulken (slik som dette (ikke min side): http://kaasin.no/?tipid=2 - det lilla tauet. Tauet du bruker rundt pulken kan gjerne være et annet enn selve draget). Tanken er at kraften ikke kun påføres i de to punktene (hullene i front), men at det blir fordelt over hele pulkens lengde.

Ved slik bruk tror jeg det skal mye til for å ødelegge festeanordningen.

Det samme prinsippet kan brukes ved fast drag også, men riggingen blir kanskje litt mer komplisert.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festepunktene er veldig sterke. Jeg har kitet flere langturer med parispulk på opp mot 100 kg hvor festet har bestått i et 10 mm tau som er tredd gjennom festehullene og så slått en knute på baksiden. Deretter er selve taudraget festet i dette 10mm tauet. Ved start og evt. kryssing med kite vil festet få et skikkelig rykk med krefter på flere hundre kg, og jeg har aldri opplevd at et festepunkt har røket.

Du kan nok trygt bruke pulken med bare festepunktene til vanlig skitur med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.