Gå til innhold
  • Bli medlem

Høvringen-Lillehammer


klenn

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg tenkte å bruke påska til en lengre skitur med overnatting på rondvassbu,eldåbu,gråhubu,jammerdalsbu,vetåbua,djupslia,hornsjø,

lillehammer og buss tilbake til høvringen.

Regner med å bruke 8-9 dager, vet ikke om dette er realistisk. Det sprekker selvsagt hvis jeg blir værfast.

Blir antakelig alene, og vil derfor være godt utstyrt. Har en helsport ekstrem foret vindduk og en sommerpose for bruk på hyttene og hvis

jeg må ta en nødsovernatting ute. Usikker på om en 3 sesongers pose vil trenges, men blir mere å bære da.

Noen erfaringer med kart versa gps? Jeg tar med begge deler for sikkerhets skyld hvis det er dårlig merkete løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Om du er redd for at det du skal bære blir for tungt, kan du jo velge å gå med pulk istedenfor stor sekk. Om du skal ha med deg tjukkere sovepose vil jeg ikke uttale meg om, men generelt må du huske at turen går på fjellet, og at påske ikke nødvendigvis betyr sol fra skyfri himmel. Du kan også risikere sidelengs sludd eller snø.

Når det gjelder kart eller kompass på en slik tur vil jeg vel si ja takk begge deler. Du skal alltid ha med kart og kompass på slike turer. Du bør aldri ha med et instrument som går på strøm som eneste navigasjonskilde. Imidlertid kan det være fint å ha med GPS som ekstra sikkerhet. Du kan fint komme ut for snøføyk eller tåke som gjør at du knapt nok ser neste kvist, og ikke alle hytter er like lette å finne i dårlig vær. Eksempelvis er Gråhøgdbu en hytte som har et ganske treffende navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takker for svar. Det var gode råd som jeg tar til følge hvis det blir tur.

Har stor respekt for naturen, så jeg vil se nøye på værmeldingen også

underveis. Pulk var en god ide! Skal vurdere å investere i en slik en,da

tar jeg med en god sovepose også.

Sikkerheten først ,så får vi se etterhvert :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takker for tipset. Jeg får ta et steg om gangen og se an været.

Holder på å pakke iallefall. Sekken blir 12-13 kilo,så det skal gå greit.

Følger gjerne løypa der det er andre.

Er det noen som vet om det er vanskelig å finne parkering på høvringen

for 8-10 dager?. Bruker det å være fullt?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisann :lol:.

Turen ble gjennomført. Sitter fortsatt og slikker på gnagsårene, men de var verdt det!.

De er prisen for dyrekjøpt lærdom. Skulle forebygget med spesialtape på hælene.

Men mye av skylden har nok dårlig smurning, tung ryggsekk og klabbeføre.

Jeg brukte 6 dager til Lillehammer og hadde et par glimt av sol.

Ellers fikk jeg erfare både vind, hurtig skiftene vær, skodde, klabbeføre, tett snø.

Møtte mange hyggelige og hjelpsomme folk underveis.

En spesiell takk til hyttevaktene på Eldåbu som fikk snudd meg i løypa og gav meg lynkurs i skismurning da jeg var påvei dit jeg kom fra dagen før.

(Joda, hadde både kart og gps, men skodde dagen før får ta litt av skylden).

Gikk fra Gråhøgdbu til Djupslia dagen etter på bedre føre.

Neste gang skal jeg ha med kart med vinterløyper!. Å følge sommerskiltingen kan føre galt avsted!

Etter å ha tilbringet en natt under et grantre i fjellduk var det som en drøm å tilbringe en natt på Pellestova i enerom, nydelig mat og luxus.

Tog til Otta og til Høvringen med buss.

Uansett vær og føre hadde jeg en minnerik og fin tur 8).

Feil og erfaringer:

Pulk: Ville nok vært supert.

Glemte igjen min mobiltelefon (SE W800i) og en fleecedress på Rondvassbu.

Lokket på gpsen skrudde seg opp så det kom fukt inn der minnekortet står. Da forsvant kartdetaljene.

Skal se om et nytt minnekort hjelper.

Hadde bare blå extra, burde hatt noe for 0+, og kanskje klister for samme temp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.