Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøskredkurs

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter en uheldig episode i fjor vinter, har jeg i år bestemt meg for å gå et snøskredkurs.

Har noen noen erfaringer med nytteverdien av et sånt kurs, og kan noen anbefale bestemte arrangører?

All informasjon mottas med takk!

Annonse
Skrevet

Stor nytteverdi!

Anbefales, samtidig som man må vite at ikke alt er teori, mye må gjøres mens man er på tur uansett. Har selv gått to skredkurs i tillegg til å fokusere mye på skred underveis på tur, noe som gjør at jeg føler meg mye mer trygg på mine egne vurderinger av terreng og snøforhold enn jeg ville gjort uten.

Tror både kommersielle aktører og DNT har gode kurs. Noen kurs kan bli litt dyre pga "bevertningen" underveis, mens andre som belager seg på litt enklere overnatting o.l. kan bli ok i pris. Sjekk ut hva de ulike har å by på før du hiver deg med. Selv har jeg tatt kurs på folkehøgskole og i Turlagssammenheng (DNT) og er veldig fornøyd med begge deler.

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Du har rett, bevertning, overnatting ol. kommer ofte i tillegg, da kan det bli dyrt!

Finn en arrangør som inkluderer overnatting.

JostedalenBreførerlag har jeg gått kurs hos, veldig bra. Flott natur og med vekt på tur, ikkje bare øving. Nå heter det forresten FimbulJostedal på vinteren. Prisen der inkluderer overnatting, så 2250 for tre dager er nok det billigeste alternativet.

Det finnes nok andre også, har ikke helt oversikten ..

Ellers er det MYE å lære om snøskred, har jeg forstått etter kursslutt..

Lykke til, og vær forsiktig!

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

gikk Fagkurs Skred i 2001 arrangert av Norges Røde Kors... (Sirdalsheiene).

Vi brukte vi halve kurset på å unngå å bli tatt av skred og siste biten på å finne dem som ble tatt...

Kurset gikk over 1 uke, hvor dag 1 - 4 var langtur med vekt på veivalg, snøteori, kameratredning (med og uten sender /mottaker), og generellt vintertur under blå himmel i et fantastisk terreng..

Dag 5 og 6 gikk vi litt mer inn på redning fra skred hvor vi startet dagen med et par timer teori på "hytta". Så var vi på tur også kom det gjerne en alarm om kvelden og ut på tur å finne folk..

Siste dagen gikk med til stor fellesøvelse sammen med lokale hjelpekorps, politi, FIG, 330 skvadron, Luftambulansen, frivillige, skredgruppe etc....

Det som kan sies mest positivt om kurset var at vi hadde FANTASTISKE veildere.. Veilederne på gruppa mi var en av Norges IKAR representater og lensmann i Lom, og en Røde Kors mann med flere snøskred bak seg som fagleder skred...

Så er du med i Røde Kors hjelpekorps, eller kan få jobben/noe annet til å punge ut noen tusenlapper så stikk til Fagkurs Skred. Arrangeres årlig rundt mars/april/mai en plass i landet.

Anbefales.

(Kan bl.a. nevne at redningsmennene til Norsk Luftambulanse deltar på dette kurset)

Skrevet

Røde Kors har jo en VEDLIG restrektiv holdning til skred (utifra egne erfaringer med mitt eget hjelpekorps + tradisjonelle holdninger) og man går kanskje glipp av nyttig nyttig viten om det å bevege seg i skredterreng på en "sikker" måte (om å gjøre det tryggest mulig).

Kommer jo ann på hva du skal med skredkurset ditt. Steep 'n deep eller turer i lite skredutsatt terreng..

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Ta en titt på NGI's webside www.snoskred.no under kurs og seminarer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Boka 'Skredfare' skrevet av Markus Landrø anbefales på det sterkeste, særlig om du uansett har tenkt deg ut i skredfarlig terreng. Om du leser litt før du drar på kurs får du garantert mer ut av kurset!

Er forøvrig enig med Kristian, Røde Kors har en tendens til å undervise etter prinsippet "følg rygg, vær trygg", og unngå å snakke om hvordan du skal oppføre deg når du faktisk er i skredfarlig terreng. Har selv vært på kurs med DNT, og var svært fornøyd med det.

Skrevet
Røde Kors har jo en VEDLIG restrektiv holdning til skred (utifra egne erfaringer med mitt eget hjelpekorps + tradisjonelle holdninger) og man går kanskje glipp av nyttig nyttig viten om det å bevege seg i skredterreng på en "sikker" måte (om å gjøre det tryggest mulig).

Kommer jo ann på hva du skal med skredkurset ditt. Steep 'n deep eller turer i lite skredutsatt terreng..

Da vil jeg anbefale deg å gå Fagkurs Skred....

I forhold til mer lokale kurs, så samler man her noen av de ypperste innen skredviten i Norge og de gutta hadde PEILING på vurdering...

Instruktøren vår tok oss blant annet med ned ei fjellside, som jeg aldri hadde våget på egenhånd... Men han gjorde endel kalkuleringer som jeg pr.idag har problemer med å skjønne å fant ut at det faktisk var trygt...

Så den restriktive holdningen du sikter til, kommer nok mer av uvitenhet enn av kunnskap.

Skrevet

Men du må være enig i at Røde Kors ikke har samme holdning til skred som frikjører? Frikjørere "må" jo ned evt. heng, mens det er i Røde kors sin policy å holde seg langt unna. Vanskelig å komme seg med på fagkurs skred er det og.

interessert i den kalkylen du nevnte, forresten. Hva gjorde han for noe? Gravde en snøprofil? hvordan var snøen?

Mener fremdeles at det er best å ta seg et skredkurs med powderguide.no e.l. (beregnet på frikjørere).

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ikkje berre å "gå" fagkurs skred i RødeKors-fyrst må ein søke om å komme inn og det krev også førehandskunnskap i bøtter og spann. Fagkurs Skred er meir som eit fagseminar å rekne, som skal utdanne skredfolk til å leie større eller mindre organiserte redningar. Det handlar lite eller ingenting om kameratredniong, som jo er livreddaren. Nesten alle begrevne offer er døde etter 35 min.

Skal ein bruke eit skredkurs i fjellet, treng ein eit opplegg hos ein av dei seriøse aktørane, Jostedalen Breførarlag, FimbulJostedal osv.Desse rettar seg iallefall mot topptur eller fjellentusiasten, ikkje berre off-piste løparen som Powder-Guides gjer:

PG har uansett berre 2 dagars kurs, det held ikkje.

Skrevet
Det er ikkje berre å "gå" fagkurs skred i RødeKors-fyrst må ein søke om å komme inn og det krev også førehandskunnskap i bøtter og spann. Fagkurs Skred er meir som eit fagseminar å rekne, som skal utdanne skredfolk til å leie større eller mindre organiserte redningar. Det handlar lite eller ingenting om kameratredniong, som jo er livreddaren. Nesten alle begrevne offer er døde etter 35 min.

Skal ein bruke eit skredkurs i fjellet, treng ein eit opplegg hos ein av dei seriøse aktørane, Jostedalen Breførarlag, FimbulJostedal osv.Desse rettar seg iallefall mot topptur eller fjellentusiasten, ikkje berre off-piste løparen som Powder-Guides gjer:

PG har uansett berre 2 dagars kurs, det held ikkje.

har du gått dette kurset??????!

Isåfall lurer jeg på når du gikk kurset....?

Da jeg gikk det handlet det over halvparten av kurset om terrengvurdering og kameratredning... Resten hadde mer preg av organisert redning i seg.

Skrevet
Men du må være enig i at Røde Kors ikke har samme holdning til skred som frikjører? Frikjørere "må" jo ned evt. heng, mens det er i Røde kors sin policy å holde seg langt unna. Vanskelig å komme seg med på fagkurs skred er det og.

interessert i den kalkylen du nevnte, forresten. Hva gjorde han for noe? Gravde en snøprofil? hvordan var snøen?

Mener fremdeles at det er best å ta seg et skredkurs med powderguide.no e.l. (beregnet på frikjørere).

1. Jeg skreiv (innlogget som gjest) at "er du med i et hjelpekorps så kom deg med på fagkurs skred"..... Enig i at det ikke er bare å melde seg på sånn uten videre... Men søker man så har man muligheten ivertfall.

2. Når det gjelder policy så er jo den enkel å grei.. Unngå å bli tatt... Men den ekstreme holdningen som du ser i påsken hvert år hvor det står en dude i oransje vest og holder pekefingeren opp og sier PASS PÅ, kommer jo enkelt å greit av at det kryr av IDIOTER i den norske fjellheimen som ikke respekterer naturen...

Se bare på den "fjellvante" karen som ble hentet av på ei eller anna vidde i vinter... Han hadde gått på tur i olabukse... fjellvant my ass!

Kurset lærte meg mye om å respektere snøen, lendet og å spille på lag med disse faktorene...

3.

nevnte kalkyle ja...

Skal sies at personen som gjorde denne kalkylen har svært lang erfaring fra skredvurdering og ikke minst skredredning...

Det gikk på å se på fjellene rundt seg... Hvordan er snøen i dem.. Har det gått skred andre plasser...

Så går det på vurdering av nevnte side, bratthet, mulige sikre/usikre partier osv..

Det går på været... Har temperaturen vært stabil, har det vært endring av vindretning siste dagene, når var siste snøfall...

Han brukte rett og slett alle faktorer som spiller inn på skredfaren i praksis og en god porsjon sunn fornuft...

snøprofil graver jeg nesten aldri lengre og ei heller gjorde han det i sin kalkulering...

Årsaken til dette er at jeg har brennt meg en gang på å grave en plass... for så å gå hundre meter og møte en HELT ANNEN snøtlstand... (vi snudde og dro hjem denne dagen...)

Snøprofil kan si noe om lagene, men forteller deg bare om dette lokalt... (altså innenfor x antall meter radius av det du står i når du graver)

Den KAN også si noe om snøen i området rundt deg (mye kan her gitt).

Været, omgivelsene rundt meg og sunn fornuft har jeg kommet langt med per i dag og trives med det...

Gjest Anonymous
Skrevet

Og da er den beste løsningen å drite i å grave snøprofil, heller lukte litt på snøen og kjøre på? Eller bruker du dagen på en skikkelig rutsjeblokk?

Er enig i at snøprofilen kun gir et lokalt bilde, men det gjelder jo å grave den på representative steder, og se på profilen i forhold til hvor i helninga du står. EN snøprofil gjør uansett ingen nytte. En må selvfølgelig grave et titals profiler for å danne seg et bilde av forholdene.

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet
Og da er den beste løsningen å drite i å grave snøprofil, heller lukte litt på snøen og kjøre på? Eller bruker du dagen på en skikkelig rutsjeblokk?

Er enig i at snøprofilen kun gir et lokalt bilde, men det gjelder jo å grave den på representative steder, og se på profilen i forhold til hvor i helninga du står. EN snøprofil gjør uansett ingen nytte. En må selvfølgelig grave et titals profiler for å danne seg et bilde av forholdene.

Lommelun her:

Hehe... Jeg graver ivertfall IKKE rutsjeblokk...

Har mer tro på det å se ann terrenget, området rundt, følge med på vær og vind i forkant av turen og av den grunn danne seg et bilde av snøskredfaren...

Om du stopper på en bensinstasjon i nærheten av fjellet man skal gå på, så kan nok de lokalkjente fortelle hvor, når og hvordan snøskredene går i aktuellt område...

• 1 måned senere...
Skrevet

Fjortisjentene på bensinstasjonen har jo som oftest god greie på sånt :shock:.

Det er som regel ikke de store fonnene i området som er mest farlige for skiløpere, disse løses jo ut av seg selv hele tiden. En skiløper kan utløse et skred der det vanligvis ikke løsner av seg selv. Det er slike skred de fleste skiløpere blir tatt av.

Angående snøprofil: Hvis man graver en snøprofil i en fjellside og finner ut at det er ustabilt snødekke der, er det vel ikke så lurt å ta sjansen på at det er trygt i resten av siden.

Angående det du sier om å ikke ta sjansen er jeg enig, men vri det andre veien du... det er litt mere interessant...

Om du graver en snøprofil i en fjellside og finner ut at det er trygt... Ville du da tatt sjanse på at resten av området er trygt????

Alt dreier seg jo om å bruke hodet, og har man i tillegg en basiskunnskap om snøskred så kan man nok kjøre mye ski i bratte fjellsider uten å risikere liv og lemmer...

Om man drøyer turen noen dager etter det kraftige snøfallet med vind så vil jo ofte forholdene mtp snøskredfare roe seg ned temmelig mange prosent iløpet av noen dager... (mine erfaringer)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.