Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarkski til dame, trenger tips!


kikki83

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et nytt par telemarkski, som i hovedsak skal brukes til toppturer. Skiene jeg har nå, er smale og graver seg ned i snøen, og jeg har helt mistet gleden med å kjøre utenfor preparerte løyper. Slik kan det jo ikke være, så dette vil jeg gjøre noe med! Hadde vært fint om skiene ikke er så tunge. Noen som har noen konkrete tips om hvilke ski som er bra? Jeg er 167 høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg er ute etter et nytt par telemarkski, som i hovedsak skal brukes til toppturer. Skiene jeg har nå, er smale og graver seg ned i snøen, og jeg har helt mistet gleden med å kjøre utenfor preparerte løyper. Slik kan det jo ikke være, så dette vil jeg gjøre noe med! Hadde vært fint om skiene ikke er så tunge. Noen som har noen konkrete tips om hvilke ski som er bra? Jeg er 167 høy.

Hei! Det finnes mange ski som er bra til topptur. Det spørs litt an på hvor hardt du kjører, og om du vil ha en ski som kan fungere i bakken også. Det beste til topptur må være ei ski som er relativt bred, samtidig ikke være alt for tung, og som samtidig ikke er alt for stiv. En ypperlig ski i så måte må være K2 gotback. Jeg har selv herremodellen K2 coomback, og denne fungerer supert såfremt det ikke er blåis eller alt for hardt. Men det er jo umulig å finne ei ski som fungerer både på is og i pudder, da vil pudderegenskapene bli særdeles skadelidende. Vil anbefale at du får ei ski med minimumsmål 125-130 tupp, og 90 på midten - gjerne opp mot 100 på midten dersom du ønsker å få god flyt i løssnø. Imidlertid er det bittelitt vanskeligere å komme på skjær da, selv om ski som er over 100 på midten gjerne har rocker for å kompensere for dette. Har mange ideér hva ski angår, så du må gjerne spørre mer!

hilsen telemarkinstruktør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg drister meg til å stille noen spørsmål i denne tråden da du sier du har noen tips til typer ski som kan være aktuelle.

Jeg har en problemstilling lignende som trådstarter, men dette gjelder fruen i huset.

Hun er meget glad i å stå på ski, men opplever litt av det som trådstarter nevner, menlig at mye av gleden forsvinner pga skiene er for lange og smale.

Skiene hun har er Atomic, de er 9,5 framme og 6,5 på midten, altså rocker de ikke akkurat i pudderet! I tillegg er de 180 eller 185 lang (husker ikke helt)

Vi kjører både i preparerte bakker og i løssnøen, så det vi er ute etter er en god allroundski som dekker de fleste forhold brukbart.

Hun er ingen proff, men heller ikke amatør

Hun er ca 175 høy og ca 73 kg, så skiene burde vel være i samme lengde?

Vi har sett på Black Diamonds Justice og Verdict, i tillegg til noen modeller fra Volkl (Mantra og Nanuq bl.a.)

Hva med G3 Zest?

Dette har også litt med hva som er tilgjengelig å få kjøpt her vi bor.

Og hvilke bindinger? NTN, Axl?

Selv har hun veldi lyst på de Axl-bindingene men jeg er ikke sikker...

Hva vil du anbefale?

Tommleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dersom skia er 95 fremme og 65 på midten, så har dere mye å glede dere til! Ang lengde, så er vel tommelfingerregelen at skia bør være samme høyde, + 5/10 cm. Det kommer litt an å hvilke egenskaper en er ute etter. Kortere ski blir kjappere i svingen, mens lengre ski gir bedre stabilitet og bedre fart. Har selv 181 ski, og er 177 høy. Jeg kunne ha valgt 174 på skia jeg har nå, men jeg er glad for at jeg ikke gikk ned i lengde. Ang. ski, så er det som tidligere nevnt vanskelig å få ski som er glimrende både i bakke og utenfor løypa. Hadde Black Diamond Havoc tidligere, og disse skia fungerte svært godt både utenfor løypa og i preparerte løyper, såfremt det ikke er stålis. Disse skia er svært like Verdict, men litt smalere. Verdict og Mantra er begge veldig gode ski. Uten at jeg har prøvd de selv, så ville jeg gjerne ha sagt at de har "fordelingen" 65-70% løssnø og 35-30% bakke. Har ingen erfaring med G3 Zest, men kjenner mange som kjører G3 (blant annet G3 Reverend) og disse er godt fornøyde. Ang spesifikke ski, så ville jeg ha søkt på forumet til friflyt, der kan du sikkert få brukererfaringer fra spesifikke ski. Ang binding, så kommer det litt an på om skia skal brukes mest til topptur eller i anlegg. Men såpass breie ski krever en stabil binding. NTN vil fungere glimrende. Axl har jeg ikke erfaring med, dessverre. Men vil tro at de fleste bindingene til både rottefella, Black Diamond og G3 er gode. Personlig ville jeg ha gått for NTN :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.