Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikring ved tinderangling

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har et spørsmål jeg håper jeg kan få svar på. Hvordan sikrer man best hverandre ved vandring i utsatt fjell? Jeg har gått mye i fjellet og har klatret litt innendørs, men nå ønsker jeg og en venn og bestige litt brattere fjelltopper og partier hvor sikring er en nødvendighet, men uten at det blir klatring med alt utstyr dette krever.

Håper på seriøse svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personelig kan dessverre ikke gi noe spesifikke råd,men kan henvise til de svarene jeg selv fikk da jeg stilte ett lignende spørsmål.

Spørsmålet mitt ligger under tråden Utstyr og har tittlen Lett sikringsutstyr,og jeg fikk gode svar der.

Skulle tro du får andre svar etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått mye i fjellet og har klatret litt innendørs, men nå ønsker jeg og en venn og bestige litt brattere fjelltopper og partier hvor sikring er en nødvendighet, men uten at det blir klatring med alt utstyr dette krever.

Selv har jeg en sjelden gang med en tau-stubb i sekken dersom jeg går turer jeg er usikker på utfallet. Går jeg meg fast har jeg da mulighet til å bruke tauet på returen. Alltid enklere å gå opp enn ned.

Hvis du går en tur der "sikring er en nødvendighet", er du ikke da mer eller mindre over på klatring? Selvfølgelig kan det være luftige partier o.l. som er enkle, men hvor fall er fatalt. Her er det mange meninger om hva som er forsvarlig. Høyde-psyke, erfaring, underlag osv spiller en vesentlig rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener i innendørs klatrevegg; forsøk å klatre ned igjen også... Dette er minst like slitsomt som å klatre opp, og du får et annet perspektiv på sakene. Slik trening er rent sikkerhetsarbeid, og evne til å klatre "baklengs" kan redde deg ut av mange nødsituasjoner. Ikke sikkert du finner rapellfeste der du går deg fast... Men hovedregelen er uansett: Gå/klatre aldri frem et sted der du ikke kommer deg tilbake.

En taustump kan selvsagt være nyttig, jaja, litt mer enn bare en stump da :shock: Og skal du opp i høyfjellet kan isøksa komme til nytte, for det ligger alltids igjen ei snøfonn her og der. Videre ville jeg ha tatt med en del slyngebånd til rapellfester, og kanskje noen få kiler til nødsbruk.

Har du lite erfaring med bratte fjell bør du finne noen topper med lav til moderat vanskelighetsgrad å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.