Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er bilder fra mange ambisiøse turer så jeg tenkte jeg skulle legge ut et lite referat fra turer i nærområdet mitt. Krokskogen.

Vi har en klassiker hvor vi går Mørkgonga opp til Migartjern og Gyrihaugen før vi følger deler av den gamle kongeveien ned igjen til parkeringen. Mørkgonga er en kløft i fjellet med småklyving opp. Turen starter ved den nordre ferista på østsiden av Steinsfjorden. Det begynner med stigning og tråkk på merket sti i jordbær og bringerbærterreng. Etterhvert som en nærmer seg selve skaret blir det løsere stein og brattere. Selve skaret er morsomt å gå. Et par steder må hendene til hjelp for å komme seg opp. Bikkjer som blir med må få en dytt i rumpa og bli løftet opp. Jeg sender en tanke til venninne mi som nekter være med etter en militær utmarsj hun hadde hit med lagsoppakning vinterstid. Da var skaret var fullt av is.

På toppen av Mørkgonga er det vidt utsyn mot Blefjell/Norefjell/Vikerfjell og Ringeriksjordene. Etter en liten utsiktspause vandrer vi videre opp mot Migartjern. Det ligger idyllisk til. Har du med badetøy kan du ta en rask avkjøling her. Vandringen går videre mot en av 600 meter toppene i marka. Gyrihaugen. Det var her Gygra sto og kastet kampesteiner som dannet øyer i fjorden. Toppen er noe ødelagt av innstalasjoner fra Forsvaret. Den eneste trøsten kan kanskje være at utformingen på den ene veggen kan minne om pupper. Fra Gyrihaugen er det lett å orientere seg rundt til andre steder i marka. Vi kan se Oslofjorden og skog og vann i alle retninger.

På returen går vi på oversiden av Migartjern og følger stien til vi tar av og følger en traktorvei før vi kommer inn på gamleveien.

Denne turen kan fint gjennomføres på en ettermiddag. I gåtid bruker man kanskje rundt 3 timer i normalt tempo.

post-468-133474387773_thumb.jpg

post-468-133474387776_thumb.jpg

post-468-13347438778_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.