Gå til innhold
  • Bli medlem

Mapsource vs Google Earth


Lofoten

Anbefalte innlegg

Hei,

Har gått til anskaffelse av en Garmin Oregon 450.

Når jeg åpner kart i Mapsource, og sammenligner dette med Google Earth, ser det jo ikke ut som at kartene er rotert likt.

Er det noe jeg gjør feil her eller peker begge kartene mot nord, altså rett opp..?

Mapsource virker nå for meg utdatert og fryktelig tungvint.. :)

kart1.jpg

kart2d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette e bare et forslag, ikkje prøvd. Siden eg sitte på jobb:-) Ta bilde av mapsource, lag det til jpg. Opne opp google earth, og trykk add menyen -> image overlay. Da kan du legge kartet over google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker en Mapsource versjon som er nyere enn 6.13.7 og da blir det en flattrykning av kartet.

Det er noe Garmin har slitt med et par års tid. En ny betaversjon 6.16.02 skal visstnok rette litt på det.

En annen ting. Er googlebildet og mapsourcekartet i samme målestokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar!

Var vel sikkert ikke i helt samme målestokk da jeg tok print-screen.

Er det Routes eller Tracks i MapSource som er å foretrekke på lengre turer?

Og kan man lage Route ved å første tegne med "Track Draw Tool" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Joker skriver har du en Mapsource-utgave som endrer projeksjonen på kartet.

Du kan laste ned den nyeste betaen herfra http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=4879,

men i tillegg vil jeg anbefale deg å slette den eksisterende utgaven av Mapsource og installere Mapsource 6.13.7 herfra

http://www.gawisp.com/perry/mapsource/MapSource_6137.exe

Da skal du få et kart som ser korrekt ut.

I mine øyne er Mapsource best egnet til administrering av vegpunkter, spor og ruter og planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk velplasserte veipunkt og ruter for å planlegge lange og korte turer. Går man på DNT-stier fungerer som regel autoruting, og går man utenfor sti

kan man legge inn noen veipunkter som man lager en rute mellom. I terrenget er Tracks bortimot ubrukelig slik jeg ser det. Ingen vits på sti og utenfor

sti skal det godt gjøres at du klarer å holde deg på sporet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også å planlegge turen inne ved bruk av rute-verktøyet. Da vil du alltid navigere mot neste veipunkt på ruten.

Spor benytter jeg når jeg går for å se hvor jeg har gått. Ved dårlig vær er dette en sikkerhetsventil som kan følges tilbake til utgangspunktet ved behov.

Jeg var i utgangspunktet positiv til autorutingen i Topo Adventure, men etter å ha prøvd det litt synes jeg kartdataene bærer alt for mye preg av spagettidata, altså at rutene ikke er ført helt sammen og det derfor ikke er dannet topologi. Her har man en jobb å gjøre før denne funksjonen blir tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør Tracks dårlig å følge? Holder på med en rute hvor jeg har tegnet med "Track Draw Tool", og satt veipunkter ved hver overnatting eller fiskevann som skal prøves underveis.

Må bare legge til at jeg ikke har fått testet gps`en utendørs enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bruke spor blir litt som å tegne stien på forhånd og si til seg selv 'Den skal jeg følge'. Går det en sti der hva skal

du så med sporet? Du vil nok klare og følge sporet, men når du ser terrenget foran deg er kanskje ikke sporet ditt

helt optimalt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.