Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottur - Dovrefjell


Knut-Erik

Anbefalte innlegg

Hei!

Selv om skisesongen ikke er helt over enda har jeg så smått begynt å tenke på sommerens turprosjekter. Dovrefjell er blant årets kandidater. Derfor:

Er det noen som har forslag eller tips til en ukes fottur i dette fjellområdet? Vi baserer oss i utgangspunktet på telt, men om det er turisthytter i området er det ikke noen "showstopper". Det er heller ingen nødvendighet å bevege seg hver dag; ser vi et lovende fiskevann kan vi ligge i ro både én og to dager. Fortrinnsvis vil vi gå i et område hvor vi kan ta kollektivtransport inn og ut (men ikke nødvendigvis inn og ut fra samme sted).

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle prøve å ta en tur innom med Grøvudalen. Jeg var der en gang på en dagstur da høstfargene begynte å kommer og dalen var da veldig idillisk og vakker.

Jeg gikk en gang på Dovrefjell fra Engan retning Åmotdalshytta og videre mot Lesja. Siste del av terrenget før Åmotdalshytta var bare steinur og umulig å sette opp teltet. Jeg husker at det ble en mye lengre dag enn jeg hadde lyst til. Men kvelden før hadde vi en god telt plass på det som heter Ryggen på kartet. Ellers er det flat gress rundt hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade förut ett bildgalleri från en tur 2004 på weben, men drog in det. Här är iaf färdplanen

(8 dagar i Dovre, 23/7 och 29/7 delvis utanför lederna).

Oppdal-Djupvatnet, 2004

Dovrefjell:

23 juli (Oppdal, 500 m)-Risan i Drivdalen-Pershøe, 1135 m

24 juli Pershøe, 1135 m- Urdvatnet, 1350 m

25 juli Urdvatnet, 1350 m- Norr om Lesjøen, 1225 m

26 juli Norr om Lesjøen, 1225 m - Stigskilje ovanför Grøvudalen,1220 m

27 juli Stigskiljet ovanför Grøvudalen,1220 m - Håkodalstela, 1350 m

28 juli Håkodalstela, 1350 m - Förbi Miutjønnin, 1250 m

29 juli Miutjønnin, 1250 m - Gravdalen, 930 m

30 juli Gravdalen, 930 m- Bjorli (proviant, camping), 600 m

Romsdalen-Reinheimen:

31 juli Bjorli, 600 m - Buabergvatnet, 1350 m

Reinheimen-Tafjordfjella:

1 augusti Buabergvatnet, 1350 m - Torsbu, 1300 m - Pyttbudalen, 1080 m

Tafjordfjella:

2 augusti Pyttbudalen 1080 m - Reindalsseter, 700 m - Hulderkoppen, 1000 m

3 augusti Hulderkoppen, 1000 m - Reindalsvatnet, 1200 m

4 augusti Reindalsvatnet, 1200 m - läger mellan Djupvatnet och Langvasstjønne, 975 m

Här är en kortare tur:

http://www.huthyfs.com/dovreingal/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.