Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ute etter en billig tørrdrakt (brukt eller ny) for å kunne begynne å padle nå. Kanoen ligger klar og sjøen er stille og klar, men akk så kald. Fruen har satt ned foten og forlanger at jeg må ha tørrdrakt før jeg sjøsetter noen kano i så kaldt vann:cry: 8). Spørsmålet er derfor om noen har kjennskap til noen billig og bra tørrdrakt.

Jeg er ikke så nøye på om den er ny eller brukt så lenge den er tett og billig.

Annonse
Skrevet

Slik jeg ser det så er det tre kategorier tørrdrakter: De rimelige, de midt-på-treet dyre og de dyre. De rimelige koster ca 4000-5000, de er vanntette og gjør jobben men heller ikke mer enn det. Eksempler her er tørrdrakter fra NRS eller Helly Hansen. Disse puster relativt dårlig, og fungerer dårlig dersom det ikke er kaldt og/eller nedbør. Midt-på-treet draktene har membran og puster bedre, koster ca 7000. Eksempler her er IR immersion drysuit. Har ikke prøvd denne selv, men denne har mange fornøyde brukere. Så har du de dyre draktene, og her troner Kokatat på toppen. Disse koster 11000-14000 avhengig av modell, og har får du en tørrdrakt som er både vanntett og som puster. Har selv en Kokatat meridian tørrdrakt, og har padla nærøyfjorden med denne i juni, uten at det var varmt. En helt suveren tørrdrakt. Men koster jo litt, da. Alternativet er å bestille fra USA, noe jeg gjorde. Jeg betalte 810$ for drakta, så sparte noen tusenlapper der. Vi nordmenn er relativt dumme som betaler det vi gjør for sportsutstyr.. :)

Skrevet

Det er en relativt god pris, da. Koster vanligvis ca 1000,- mer. Den er tett, men puster relativt dårlig. Kommer litt an på hvilket aktivitetsnivå en skal ha. Ville gjerne ha kjøpt en drakt med "relief zipper"/tisseluke; dette gjør sistnevnte betydelig enklere og må ikke undervurderes :)

Skrevet

Har noen slike for meg selv og til utlån for padlevenner, men jeg betalte nok langt over tusenlappen mer per stykk. Bruker dem på vinter/vår og da er pusteegenskapene for min del helt greie. Noen ganger bruker jeg dem med "helt ordinære" klær under, men på seriøse padleturer bruker jeg ullundertøy og fleece. Om sommeren og høsten med OK vanntemp bruker jeg ikke tørrdrakt allikevel. Om en er rimelig smidig er det faktisk ikke så arbeidssomt å smyge seg ut av overdelen som en skulle tro, men selvsagt er det greit med nevnte luke.

Draktene er skikkelig robuste og tåler mye juling. Jeg raster gjerne med bål og tror jeg ville få aversjoner mot å hygge meg i nærheten av gnistregnet med en tørrdrakt til nesten 15.000 kroner.

:)

Skrevet

Er fornøyd med den "billige" Helly Hansen drakta. Den gjorde at jeg faktisk har fått en lang padlesesong (hadde ikke kjøpt noe dyrere). Tror den vil duge flere sesonger. Pusteegenskapene fungerer i kaldt vær og i moderat takt, med passe lite ullundertøy under. Den er solid, men fikk byttet arm-mansjettene. Klarer å rulle ut og gjøre det nødvendige ved bare å trekke ned glidlåsen. Skjønner jo at noen vil bruke mer penger på drakt, og få bedre pusteegenskaper, hette og tisseluke mv., men billigdrakta holder også. Dessuten kommer det på toppen med annet dyrt utstyr i denne årstida..

Skrevet

De billige draktene fungerer utmerket for dem som ikke stiller så store krav til pusteegenskaper eller for dem som har et svært rolig aktivitetsnivå...

NRS Extreme, Noen modeller fra HH, Nemo drakten er eksempler på dette...

NRS drakta puster noe, mens HH og Nemo draktene jeg har vært borti ikke puster..

Den som påstår at NRS Extreme puster greit aner ikke hva det vil si at en tørrdrakt puster greit...

For meg er det ENORM forskjell på denne og f.eks. IR Double D, Palm Aleutian, Kokatat Expedition.

Men veldig mange er fornøyde med disse draktene og da er dem absolutt gode nok...

Skrevet

Jeg er ikke uenig, lommelun. Og til padling på vinteren og når det er kjølig i været, så fungerer alle tørrdrakter greit. Problemet blir vår og på høst, da vannet gjerne bare er 7-8 grader, mens det kan være godt og varmt i lufta. Det i disse periodene at en virkelig merker forskjellen på en dyr og en billig tørrdrakt. Og er det først en varm maidag, så vil en bli varm hurtig i en rimelig tørrdrakt, selv om aktivitetsnivået er aldri så lavt.. Men, alt handler jo om prioriteringer.

Skrevet
Den som påstår at NRS Extreme puster greit aner ikke hva det vil si at en tørrdrakt puster greit...

Jeg synes faktisk det er mer enn unødvendig å ta en uttalelse ut av en sammenheng og komme med siterte påstand. De fleste andre tror jeg klarte å ta budskapet mitt uten din hjelp til å påstå at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Her som i andre sammenhenger gjelder det å sette kostnaden opp mot bruken, og den varierer mye fra person til person.

:-)

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.