Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt mer praktisk ting for alle oss andre?


Halling

Anbefalte innlegg

For oss som har hytter uten strøm:

Når fryser Vin?

Når fryser ølboksene?

Kanskje satse på polets øl med høyere alkoholinnhold?

?

Når jeg tenker på det så fikk jeg en flaske offisielt godkjent katolsk kirke vin ifra noen gode venner ifra Spania.

Den har 16% alkohol!

Kanskje fjellheimen i Norge burde importere denne til sit behov?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
For oss som har hytter uten strøm:

Når fryser Vin?

Når fryser ølboksene?

Kanskje satse på polets øl med høyere alkoholinnhold?

?

Når jeg tenker på det så fikk jeg en flaske offisielt godkjent katolsk kirke vin ifra noen gode venner ifra Spania.

Den har 16% alkohol!

Kanskje fjellheimen i Norge burde importere denne til sitt behov?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av sjarmen er nettopp å tine øl og vin i snøgryta på ovnen... Enda en grunn til at bokser og 3 liters pappdunk er praktisk på tur.

(Joda, tine øl krever god timing eller at man kjøler ølen ned igjen til passe temperatur FØR man åpner den.)

Aner ikke hvordan frysing over tid påvirker smak og konsistens. Har heller aldri hatt problemer med at bokser eller dunker har sprukket pga isens fryseutvidelse, men skal ikke nekte for at dette kan skje. Er likevel mer skeptisk til å fryse glassflasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på vin blir sterkt forringet av store temperaturendringer, spesielt hvis den fryser. Selv den beste vin smaker ganske jævlig etter kuldebehandling. Pakk inn vinen i dunjakke ol. og flytt den rundt i hytta etter som temperaturen stiger. Opp fra gulvet, et stykke fra oven, pleier jeg å plassere vin.

Din katolske vin egner seg utmerket til toddy. Kok opp litt vin, med litt sukker. Hell på mer vin og litt blank sprit. Fantastisk for å få tilbake varmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på vin blir sterkt forringet av store temperaturendringer, spesielt hvis den fryser. Selv den beste vin smaker ganske jævlig etter kuldebehandling.

OK, jeg har aldri frosset og bråtint GOD vin. Jeg har derimot bedrevet grundig mishandling av sånn noenlunde brukbar mat & kosevin for deretter drikke den under forhold der korrekt temperering ble vurdert til å være tett oppunder 50 grader ... Dette har selvsagt ingenting med nytelse av god vin å gjøre, men likefullt absolutt noe å anbefale. Plusspoeng for å stappe den varme vinposen under genseren på jenta som fryser mest.

Jeg ville aldri i verden satt igjen god vin et sted hvor den kan fryse og tine i månedsvis. Og det er vel nærmere hva Halling _*egentlig*_ spør om. Til nød en dunk med pappvin - glassflasker og frysing kan du ha i fred for meg. Et lite lager med ølbokser ville jeg ikke bekymret meg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som har hytter uten strøm:

Når fryser Vin?

Når fryser ølboksene?

Kanskje satse på polets øl med høyere alkoholinnhold?

?

Når jeg tenker på det så fikk jeg en flaske offisielt godkjent katolsk kirke vin ifra noen gode venner ifra Spania.

Den har 16% alkohol!

Kanskje fjellheimen i Norge burde importere denne til sit behov?

:wink:

Forskjell i frysepunkt for 5 og 8 % øl er minimal.. Det er tross alt 95 og 92 % vann det er snakk om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din katolske vin egner seg utmerket til toddy. Kok opp litt vin, med litt sukker. Hell på mer vin og litt blank sprit. Fantastisk for å få tilbake varmen!

For Guds skyld, kok nå ikke vinen da. Varm den gjerne, men koking > det er synd ;)

Og en isende kald øl som fortsatt er flytende når du rister på boksen; la den temperere seg en halvtimes tid før du åpner boksen. Da er den fortsatt flytende etter at den er åpnet også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For Guds skyld, kok nå ikke vinen da. Varm den gjerne, men koking > det er synd :wink:

Og en isende kald øl som fortsatt er flytende når du rister på boksen; la den temperere seg en halvtimes tid før du åpner boksen. Da er den fortsatt flytende etter at den er åpnet også......

Ble litt inspirert over samekokken Ante og hans snøskutersandwich og det som over foreslåes som skisandwich?

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.