Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan man stole på noen ?


Adler

Anbefalte innlegg

Undertegnede har gjort dype betraktninger om tillit og svik, som han ønsker å filosofere over.

Når du klatrer opp en fjellvegg, så er livet ditt i hendene til han som sikkrer deg. Du må stole 100 % på at han sikkrer deg når du faller. Hvis han svikter så dør du. Å binde seg inn i samme tau er den ultimate tillit man kan vise et annet menneske. Vanligvis går det bra. Det er ekstremt sjeldent at sikkreren lar deg falle i bakken med vilje, slik at du dør. Konklusjonen de fleste klatrere derfor gjør, er at man kan alltid stole på sikkreren.

Men så kommer det morsomme paradokset. Når den livsfarlige klatreturen er ferdig og dere kommer ned til sivilisasjonen med sin trygghet, så kan du ikke snu ryggen til taukameraten din før han stjeler lommeboka di, klatreutstyret ditt eller dama di. Alle som har trent på klatresentrene rundt Oslo vet at alt utstyr som man ikke holder handa på, fort kan forsvinne ned i sekken til kompisen som nettop holdt livet ditt i sine hender.

Så hvorfor er det slik ?

Når det er livet ditt som står på spill, da kan du stole 100 % på nesten hvem som helst.

Men setter du fra deg de brukte klatreskoa med en verdi til 200 kr, da kan du ikke stole på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell lettere å ha et par sko på samvittigheten enn et liv...

Har ikke tenkt å nappe skoene dine ved husvikfeltet :P

(PS: Har selv blitt utsatt for såkalt lett vinningskriminalitet, som å miste en sykkel, noen klær, og det å bli stoppet på Hjerkinn en finværsdag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at jeg aldri opplever at klatrekompiser bøffer utstyr fra meg. Jeg kan ikke huske å blitt frabøffa fjell- eller klatreutstyr - noensinne.

Jeg er også uenig i at dette er vanlig på klatresentrene rundt Oslo.

Mulig du bør skaffe deg andre venner. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adler; Er det ikke du som på ss hardnakket forsvarer det å stjele andres slynger? Mulig folk syns det å slippe deg i bakken bare fordi de kan er litt over the top, mens å stikke av med brukte underbukser ikke er fullt like ille, og kanskje tilogmed litt morsomt (ref slynger)?. Det finnes de jeg ikke stoler nok på til å sikre mens jeg leder, men det handler mer om at jeg ikke stoler på at de følger med eller at jeg anser dem som lettere evneveike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alder!

Interisant tankegang! Mulig du trenger nye venner! Men er det snakk om ren stjeling eller type " kompisen låner utstyr og glemmer å levere tilbake " typen?

Sistnevnte har jeg vært litt borti. Derfor kjører jeg på med filosofien om at de som er med på turen har utstyr til å klare seg selv om vi skulle velge å gå vær for oss på turen eller om vi skulle komme fra værandre i feks tåke etc! Kanskje med med unntak av Telt, men der har jeg mast på alle til å ordne seg en form for Fjellduk! Med andre ord å være selvhjulpen!

En av grunnene er at jeg faktisk ikke stoler på at turkammerater tar med seg utstyret jeg mener det er viktig å ta med seg. Ja det gjør sekken min litt tyngre, men da er jeg i det minste sikker!

Nå klatrer jeg ikke, men klatreutstyr og friluftsutstyr er forhåpentligvis i samme gaten om ikke annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adler; Er det ikke du som på ss hardnakket forsvarer det å stjele andres slynger?

Vil du ha slyngene dine tilbake, Espen ? Du får komme hjem til meg og hente dem da. He he neida jeg bare kødder. Det er moralsk galt å stjele andres slynger pluss at det strider så til de grader imot Norges Lover. Det diskusjonen på SS dreide seg om var folk som hang opp faste slynger på feltene, og lot slyngene henge der i ukevis, og jeg er prinsippielt imot denne praksisen. Et klatrefelt skal være tilgjengelig for alle, og det er galt å markere revir ved å la slyngene sine henge igjen på boltene når man ikke er der.

Det jeg bruker å gjøre når jeg kommer til et felt der det henger igjen slynger, er å benytte meg av dem til å trene på førstemannsfall, noe jeg ikke har råd til med egne slynger, sett dagens høye prisnivå. Når jeg er ferdig med falltreningen, så må slyngene bare kasseres. Det ville vært etisk galt av meg å la disse "dødsslyngene" henge til neste klatrer som ikke vet at slyngene nå er utslitt og kan ryke ved lett belastning. Jeg er derfor ansvarsfull som fjerner dem, i motsetning til idioten som lot dem henge og inviterer til ulykker. Og er det noe sporten vår ikke trenger så er det enda et nytt dødsfall pga en suspekt slynge som røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du bør skaffe deg andre venner.

Utgangspunktet for tråden ble lagt i Innerdalen 1985 da jeg var på klatrekurs der, og instruktøren fortalte at fjellfolk kan man alltid stole på. Han sa vi kunne legge fra oss sekkene ved stien for å ta en topptur, og han garanterte at sekkene fortsatt ville ligge der når vi kom tilbake. Det var den gangen. Er det noen som virkelig tør å sette igjen sekken nede i dalen idag, og forvente at den fortsatt ligger der dagen etterpå ? Jeg tør påstå at det mest risikable ved fjellklatring idag er ikke selve klatringa, men å sette fra seg utstyret.

Men tilbake til det med venner og tillit. En bekjent av meg hadde en kone som klatret, og han kunne stole 100 % på henne når hun sikkret ham i fjellveggen. Men han kunne ikke stole på henne når hun var alene med andre menn. Han kunne ikke stole på ene arbeidskameraten sin heller, for han ble far til barnet. Hun, nå ekskona, ville aldri drømme om å ødelegge livet til eksmannen sin ved å slippe han i bakken når hun skulle sikkre, bare fordi hun kunne. Men hun hadde ingen skrupler med å ødelegge livet hans ved å bli gravid med arbeidskammeraten hans. Moralen er tydeligvis at folk flest er forsiktige med å skade andre fysisk, men å påføre andre psykiske traumer ja det er helt greit.

Så bør han skaffe seg andre damer og andre arbeidskammerater, og tro at det løser problemet ?

Er vi ikke alle like ?

Å bytte venner blir vel som at problemet bare får et nytt navn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alder!

Men er det snakk om ren stjeling eller type " kompisen låner utstyr og glemmer å levere tilbake " typen?

Utgangspunktet for tråden er viljebaserte handlinger. Det å låne noe, som man glemmer å levere tilbake kan jo skje den beste. Thor fra Horten, jeg har noe som er ditt. Husker du det jeg lånte i 1988, jeg har det fortsatt, har tatt pent vare på det, jeg bor på samme plassen så du kan bare stikke innom og hente det, du vet selv hva det gjelder. Bor du fortsatt i Gøteborg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg bruker å gjøre når jeg kommer til et felt der det henger igjen slynger, er å benytte meg av dem til å trene på førstemannsfall, noe jeg ikke har råd til med egne slynger, sett dagens høye prisnivå. Når jeg er ferdig med falltreningen, så må slyngene bare kasseres. Det ville vært etisk galt av meg å la disse "dødsslyngene" henge til neste klatrer som ikke vet at slyngene nå er utslitt og kan ryke ved lett belastning. Jeg er derfor ansvarsfull som fjerner dem, i motsetning til idioten som lot dem henge og inviterer til ulykker. Og er det noe sporten vår ikke trenger så er det enda et nytt dødsfall pga en suspekt slynge som røyk.

Det er alltid hårreisende morsomt å lese dine innlegg, men du stjeler slynger uansett hvordan du vrir og vender det.

La oss si at du lot sekken stå igjen nede ved stien mens du nøt en flott topptur i godværet. Så kommer en fant forbi og ........ sekken din, men han sliter den ut slik at den er helt og holdent ubrukelig. Han innser jo at du ikke har bruk for sekken eller det som bare er restene av en sekk, så den havner på dynga.

Hvilket ord passer best på den stiplete linja?

  • 1. Låne
    2. Stjele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tydeligvis at folk flest er forsiktige med å skade andre fysisk, men å påføre andre psykiske traumer ja det er helt greit.

Så bør han skaffe seg andre damer og andre arbeidskammerater, og tro at det løser problemet ?

Er vi ikke alle like ?

Å bytte venner blir vel som at problemet bare får et nytt navn ?

Her vil jeg si meg uenig faktisk! Om du finner deg riktig omgangskrets så vil jeg si at du kan finne mennesker med mye godt i! Men det kan vi sikkert krangle til det uendelige om! :) Mennesker er dessverre ikke perfekt og vi har nok alle våre svake sider! Det koker vel ned til MORAL (det er vel et ord, ikke mange vet hva innebærer lengre) og PRINSIPPER man velger å holde fast ved!

Stort sett vil jeg si at folk du treffer på i fjellet, gjerne litt utenfor DNT stiene er veldig trivelige folk! Jeg har i hvert fall veldig alright erfaring, om man ser bort i fra en og annen sur Vossing! ;)

Men å legge fra meg sekken ved stien tror jeg faktisk jeg ikke ville gjøre! Den hadde nok blitt kamuflert med Fjellduk og lagt bak en stein! Jeg har litt for mye verdifult i den!

Oftopic:

Trasig med han kammeraten din Adler! Om man kan jobbe seg forbi litt forskjellig kultur forskjeller så vil jeg heller å anbefale å finne en frøken utenfor Noreg! Er selv gift med en frøken fra Wales! Fungerer utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.