Gå til innhold
  • Bli medlem

Langdalstinden / Guhkkesgaisi 1580 moh - Lyngenhalvøya - Troms

Anbefalte innlegg

Skrevet

Langdalstindane eller Guhkkesgaisi er vel tett oppunder kategorien “kremtopp” med sitt råe utseende. Guhkkesgaisi er med gode forhold en helt sinnsyk skitopp med nesten 1300 høydemeter sammenhengende nedkjøring over 3 km i bratte renner opp mot 35 grader. Da er den ca 5 km lange innmarsjen opp til 300 moh værdt strevet. Guhkkesgaisi er med sine 1580 moh det 17.ende høyeste fjellet i fylket.

Starten for turen er inners i Djupen i Lakselvdalen, kjøreturen fra Tromsø tar ca 1 time. Der er det en stor parkeringsplass. Ullsfjord SK har en trimpostkasse ved Langdalsporten, det er trakket spor vinterstid de ca 3,5 km til Langdalsporten, mens det er en lett synlig sti der om sommeren.

Fra Langdalsporten går det en litt dårligere sti inn et stykke Langdalen på høyresiden av elva. Vi fulgte høyresiden av elva ca 1,5 km innover Langdalen eller Guhkesvaggi før vi gikk opp en stor renne som går fra ca 300 moh og opp til ca 920 moh. Renna var vel rundt 30 grader på det bratteste, så på den steinharde skara måtte vi av med skiene noen plasser for å komme oss opp til 920 moh.

På 920 moh lå det en morenerygg før det var ganske flatt opp til rundt 1200 moh før renna ble brattere igjen. Den site biten av renna var bratt, ca 35 grader så vi måtte ta skiene på sekken på ca 1300 moh og de ble der til det flatet litt ut igjen på 1520 moh. Derfra var det forholdsvis slakt de siste meterne mot toppen.

Desverre var ikke snøforholdene de beste, men turen gikk i ca 15 kuldegrader, sol og helt vindstille. Rettogslett en fantastisk fin tur!

Fra toppen er det fantastisk utsikt mot Lakselvtindane, Jihekkevarri, Holmbukttinden, Ellendaltinden, Imagaisi, Durmålstinden og den “kjedelige” baksiden av Steindalstinden osv.

For flere bilder og turbeskrivelse:

http://kugo.no/2010/02/langdalstindane-guhkkesgaisi-1580-moh/

post-6423-133474677862_thumb.jpg

post-6423-13347467788_thumb.jpg

post-6423-133474677898_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet
Ellers klør det jo bare mer og mer i fingra for hver forbanna topp du legger ut her da :)

Bifalles! Kugo er blitt den nye "King of turrapports" :lol: Troms virker knall ut, og spesielt området rundt Lyngsalpene. Fy søren hvor mange topper med høy prif som ligger der spesielt Balsfjord, Målselv og Storfjord området.

Skrevet
Bifalles! Kugo er blitt den nye "King of turrapports" :D Troms virker knall ut, og spesielt området rundt Lyngsalpene. Fy søren hvor mange topper med høy prif som ligger der spesielt Balsfjord, Målselv og Storfjord området.

Og med denne tur-intensiteten blir det nok en stund før vi får troneskifte :lol:

Jeg lurer på en ting Kugo, hvordan får du tid til å kjøre løpet så hardt :) flexitid på jobb og hard prioritering?

Skrevet

Må vel kalle det knallhard prioritering... Har ikke så mange andre store tidsfordriv, utenom fotball på 3.Divisjonsnivå som tar litt tid.

Bortsett fra noen lange "lunsjpauser" kombinert med tidlig arbeidsstart på turer i nordfylket er det lite fleksitid. Burde helst vært uføretrygdet eller lottomillionær får å fått ordentlig fortgang i turene. Har mål om å ta minimum 80 nye topper i år, det er bare såvitt 1,5 i uken. Har en mistanke om at det blir noen flere...

Det er mange plasser man kan få med seg 3-4-5-6-7 topper på samme turen. Det har det ikke vært så mye av flertoppsturer nå i den kaldeste tiden, men satser på å ta noen ordentlige jafs på topplisten når dagene blir lengre og temperaturen blir såpass høy at lysten til å sove i telt kommer :P

Skrevet

Blir imponert over dere som samler i stor stil :P Vet det er flere her på forumet som kjører hardt.

klarer godt å forstå motivasjonen, men tror den ville hatt kraftige bølgedaler for min del, spesielt med den intensiteten du har.

Du får stå på videre :)

Skrevet

Mulig motivasjonen får seg en knekk når jeg begynner på de flate toppene like over 1000 meter med 3-4-5 mil i luftlinje fra nærmeste vei i Indre Troms og Nordfylket, men vi får se :P

Skrevet

Er vel kanskje bare Nallangaisi som kan overgå Guhkkesgaisi som turmål i Lyngsalpene, iallfall på den sørlige halvdelen. Er den sørlige delen som alltid har fascinert meg mest også.

Blir alltid vill i blikket av knallværsbilder vinterstid fra disse fjella, trur nesten jeg om noen år må ta meg ei vinterferieuke oppi Troms når været er meldt bra. Virker som om det har vært mye bra vær i Troms i vinter, men det kan jo ha vært godt utnyttede værvinduer også kanskje...

Hvor rasutsatt er Guhkkesgaisi forresten? Så jo trygt ut på bildene, men er jo rimelig bratt opp der da.

Veldig moro med alle turrapportene dine fra Lyngen kugo! Har lenge vært vanskelig å komme over bilder fra disse fjella, spesielt etter at jeg ikke lenger finner boka om Lyngsalpene på biblioteket, men nå strømmer det jo på med kremtoppbilder på fjellforum, så da er jo iallfall det problemet slutt. :)

Skrevet

Nallangaisi blir vel en litt annerledes tur en Guhkkesgaisi som man kan gå på ski helt til toppen i gode snøforhold. Er en god del "vinterklatretopper" på den sørlige delen som er mye vanskligere å bestige. Men det er få topper som ser like bra ut fra veien...

Som skitopp er vel Guhkkesgaisi på topp 5 på den sørlige delen, sammen med Holmbukttinden, Fugldalslsfjellet, Tomastinden og Imbodentinden som alle(kanskje med unntak av Fugldalsfjellet) har en mye kortere innmarsj.

Nallangaisi står høyt på listen over turmål for vinteren, hadde faktisk tenkt å ta den nå til helgen, men nå får vi mye snø de neste dagene, så da blir vel Nallangaisi vanskelig :) Som du antyder, vi har hatt mye fint vær i vinter, litt kaldt og vind har gjort skiforholdene elendige... Men for min del er det ikke så nøye:)

Jeg ville ikke gått Guhkkesgaisi med veldig mye nysnø for å si det sånn, er mange høydemeter med over 30 graders stigning, renna mot toppen er vel ca 35 grader. Det er nok en grunn til at det ikke er en eneste liten buskvekst fra 300 moh og opp.

Var på en 29 km lang 3 topperstur i helgen, grunnet en del snø holdt jeg meg borte fra Lyngenhalvøya, må innrømme at "flate" topper i Storfjord ikke er like spennende som Lyngentopper.....

Skrevet

Her er ruten tegnet inn fra et fantastisk 3D kart av Lyngenhalvøya. Kartet laget i målsetokk 1:37000. Jarle Nilsen, en legende i Troms Turlagfjellsportgruppen har laget dette, som etter min mening er verdens 8.ende underverk.

post-6423-133474679466_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.