Gå til innhold
  • Bli medlem

vedlikehold av Åsnes ski med kortefeller


rasto

Anbefalte innlegg

Heia alle sammen.

Hvordan skal man smøre, hvis det overhodet trengs,ski som brukes med kortefeller. Jeg skal på tur i 2 måneder i ett og vil ikke ha med masse ekstra smøremidler (dersom været vil sikker endre seg fra dag til dag).

Har noen noe råd eller tips ? Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kortfellsystemet til Åsnes er godt, men i mange situasjoner foretrekker jeg smøring. Har hatt skiene i mange år, og variert mellom smøring og feller. Spesielt en tur da jeg krysset Hardangervidda i månedsskiftet april/mai for to år siden var smøringsmessig en utfordring. Fikk "alt" av vær og føreforhold; skare, regn, tørr nysnø og våtnysnø + blandingen. Brukte kortfeller, tørrsmøring, klister og ingenting.

Jeg har to sett kortfeller; det ene nesten uklippet, det andre har jeg klippet mye kortere. Det lengste bruker jeg ved typiske tørrsnøforhold (finkornet snø), det andre når snøen er grovkornet. Ipmpregnering av feller er viktig, spesielt ved våte forhold. Glider på skiene betyr også ganske mye, spesielt under våte forhold. Jeg har med rød gilder på boks (slites fort), som jeg legger på når det blir varmere ut over dagen.

Blå ekstra er med, likeledes 2-3 tørrsmøringinger rundt null, samt en tube universalklister. Nødvendig er selvfølgelig skrape, filler og en liten flaske smøringsrens. For en såpass lang tur må du vel ta med ganske mange tuber universalklister hvis det ikke er mulig å kjøpe underveis.

Det blir litt vekt, men er definitivt verdt det hvis du får vanskelige føreforhold

Jeg har stort sett valgt om jeg satser på feller eller smøring i teltet, og gjort prepareringen der. Man må unngå å få smøring på fellene. De sitter mye dårligere da. Om man lar fellene bli på skiene bør de legges ned. Vinden kan rive av fellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker som regel pulk og gjør ingenting med ski og feller, med unntak av glider i glidesonen. Impregnerer heller aldri fellene, lar dem bare sitte på. Utrolig enkelt og greit, når det likevel går langsomt, som det gjør med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.