Gå til innhold
  • Bli medlem

hardangervidda, sommer, rjukan-geilo-odda

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

ny her, tenkte meg på langtur til fots til sommeren, men er ikke spesielt godt kjent på hardangervidda. lurte på om noen har tips ang ruteplanlegging. har satt opp ønskede hytter og ca distanse mellom dem, men veit egentlig litt for lite om området. hvordan er stiene? steinete? pleier det være ok med plass igjen i hyttene utpå kvelden? blir lange dagsetapper så kommer jo seint frem... får man mobildekning noen steder? er det som regel nok mat i de ubetjente hyttene? hva ligger prisene på i de betjente og private hyttene?

rjukan-(9)-helberghytta-(36)-mårbu-(35)-heinseter-(21)-solheim-(26)-krækkja-(16)-kjeldebu-(33)-hadlaskard-(27)-tyssevassbu-(25)-odda

planen er å gå aleine med lett sekk og har tid til å legge inn en hviledag eller to om nødvendig. er godt turvant og har godt turutstyr.

ser jo at bøygen er de to dagene på rad med 36 og 35km, men regner med det går greit, er jo også hytter jeg går forbi om jeg skulle bli for sliten.

jente 22

Annonse
Skrevet

Ruteplanen må du nesten bestemme selv, men jeg lurer litt på hvorfor du tar med Krækkja og Kjeldebu? Du mister litt av villmarksfølelsen om du skal krysse riksveien to ganger, og jeg kan ikke se at du kommer inn i noen ny naturtype. Enten hadde jeg gått Hein-Bjoreidalen, eller så hadde jeg f.eks. gått rundt Hardangerjøkulen.

Jeg har ikke gått over hele vidda, men der jeg har gått har stiene vært bra og uten sten. Hyttene tror jeg sjelden blir fulle utenfor de travleste dagene i påsken. Mobildekning finns, men store områder er uten. Jeg har aldri kommet til en ubetjent hytte der matlageret nesten er tomt!

Prisliste : http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=9667&fo_id=437.

Skrevet

DNT har ganske mye informasjon for ruteplanlegging på sin nye nettside: ute.no. Mobildekningen er stort sett dårlig, utenom de høyeste toppene. Sjekk mobiloperatøren dins dekningskart, men stol ikke på dekningen.

Plass får du alltid, om ikke enerom. Mat er det nok av på de ubetjente hyttene om du ikke er veldig kresen. Stiene er gode og godt merkede. Lengre vestpå kan du midlertid få problemer med snø og vann. Spørs litt når du drar. Vandrestav kan være greit å ha med hvis du må krysse flomstore elever.

Gikk bl.a. ruta Hadlaskar til Tyssvassbu midt i juli sist sommer. Flere av elvene jeg krysset nærmet var vanskelige å krysse pga snøsmelting og regn uten vandrestaver. Ruta di ser fin ut, men ville vurdert å ta turen opp på Hårteigen, f.eks. fra Hadlaskar, og så overnatte på Torehytta. Du klarer fint å gå opp på toppen, og videre til Tyssvassbu også. Oppstigingen til Hårteigen fra de grønne engene ved Hadlaskar er en utrolig fin tur.

Skulle jeg ha kuttet ut noe av ruta, ville jeg droppet Solheim, og tatt Halnekongen over Halnefjorden, og gått derfra til Krekkja (synes det er det kjedeligste området du har lagt ruta i).

Skrevet

hei

takker for nyttige innlegg!

skal sjekke de rutealternativene jeg hadde lengst nord! meget mulig det blir endringer. satt faktisk og så på muligheten for å gå på hårteigen tidligere i dag og noterte meg muligheten til å sove over på torehytta. om været blir godt er det ganske sannsynlig at jeg vil forsøke å komme meg opp der. så ut som en fantastisk utsikt!

flere som har noen gode tips?

arctic

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.