Gå til innhold
  • Bli medlem

Hmmm bestilte 1-par fjellskisko ifra Oslo Sportslager, høyreskoen manglet?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja jeg har flere e-mail ifra de som jeg kommer med dersom saken går i dass og jeg må bruke mye av min dyre fritid og penger for å rette opp i Oslo Sportslagers feil imorgen.

Jeg begynner dagen med en prat med forbrukerombudet for å få en rettesnor.

Slik jeg oppfatter Oslo Sportslager i denne saken så er de noe useriøse ved at de forsøker å dytte omkostningen ved feil og mangler i et defacto salg over på kunden.

Jeg har betalt for ett par fjellskisko.

Jeg har bare motatt den ene skoen.

Oslo Sportslager lagerfører og selger fortsatt den samme skoen.

Så hvorfor i jeg skal returnere når det logiske og forbrukervennlige er at de retter opp feilen de har begått ved å ettersende virker noe ulogisk og lavmåls for min del.

Sportslageret har gjort en feil, noe du må forholde deg til.

Du hever kjøpet og kjøper deg nye sko, hvor det nå måtte være.

Ser virkelig ikke problemet i denne saken. Kontakte forbrukerombudet når selger er mer enn villig til å ordne opp for seg?!

Annonse
  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Poenget her er at Oslo Sportslager ikke leverer den varen jeg har betalt for og at de heller vil gi meg pengene tilbake på sikt enn å gi meg den varen jeg har kjøpt og betalt for.

Noe for alle her å tenke på i fremtiden?

Skrevet
De mener tydeligvis at det i en slik sak hvor jeg betaler og de på tilbud sender meg en fjellskisko bare istedet for et par.

At jeg skal finne meg i å bare få (tilbuds)pengene mine tilbake og ingen fjellskisko når Oslo Sportslager er ansvarlig for feilen alene henger ikke på greip og er vel å holde meg for narr?

De har den på lager men velger å frata meg tilbudsprisen istedet for å ta ansvar for feil de har begått.

Skal du ha fullpris tilbakebetaling for et par sko du har kjøpt på tilbud mener du?

Skrevet

Nei bare at når de fortsatt har varen i sitt sortiment så er det rimelig kundebehandling at de retter opp og gir meg den manglende høyreskoen jeg har bestilt og betalt for!

Er det også urimelig nå?

Skrevet

dette blir bare meningsløst!

Hva vil du egentlig? at alle her skal boikotte sportslageret, og at alle skal få mer enn hvilepuls over dette?

Hva med å være løsningsorientert, slik som Fjellbukken, som forsøker å finne ut hvordan du best skal løse dette?

Skrevet

Siden Oslo Sportslager fortsatt selger denne skoen så finner jeg det urimelig at de ikke oppfyller sin salgsforpliktelse og hoster frem et nytt par eller høyreskoen.

Den høyreskoen er allere betalt ifra meg!

Jeg vil få en del råd og avklaring imorgen ifra forbrukerombudet.

Skrevet

Jeg er selger, og får mer enn hvilepuls når folk lirer av seg slikt som dette. Det er da opp til selger hvordan han vil gjøre opp for seg, det er rett og slett noe man må forholde seg til. At det kanskje kunne vært løst på en annen måte, kan så være. Men det er ikke noe å lage noen stor sak utav...

Skrevet

Vi har alle våre reklamasjoner og de aller fleste løser seg til det beste. I hvert fall når det er snakk om et stort og seriøst firma som Oslo Sportslager.

Det er vel litt sløsing med energi å poste innlegg etter innlegg her om saken - bedre å ta det opp med sportslageret en ekstra gang,

Skrevet

Vel merkelig at så mange mener at dette er en ikke sak på denne siten med et samtidig så tydelig engasjement?

Hvem står egentlig bak denne siten eller hvem er det som egentlig er så engasjert på at denne saken ikke skal være engasjert?

:wink:

ENOM, INC.

?

Skrevet

Hehe ja vi jobber alle sammen i Oslo Sportslager. Du er sikkert offer for en konspirasjon :wink:

Enn om du plutselig får høyreskoen i posten i morgen - vil du da skrive en beklagelse her på forumet? Og komme med en masse skryt?

Reklamasjoner taes best utenfor det offentlige rom. Når saken er over er det noe annet...

Skrevet
Er bare du som er litt overengasjert tror jeg.

Det ordner seg nok, og håper du ikke går glipp av skituren :wink:

Vel det som gjør meg noe forbannet er at jeg har brukt tid og penger til ingen nytte for å få et godt tilbud. Samt bruke morgendagen, istedet for å gå på ski, til å ta på seg og orden opp i feilen som Oslo Sportslager har begått.

Dersom det blir resultatet så blir det siste gang jeg biter på Oslo Sportslager annonser og internettsalg!

Shure hvis Oslo Sportslager tar ansvar for sine feil istedet for å forsøke å skyve de over på meg så vil jeg selvfølgelig skrive det her.

Skrevet

Fint bilde.

Spørsmålet er uansett om vi som kunder skal finne oss i å ikke få de tilbudsproduktene vi har bestilt og betalt for hos Oslo Sportslager?

Skrevet
Spørsmålet er uansett om vi som kunder skal finne oss i å ikke få de tilbudsproduktene vi har bestilt og betalt for hos Oslo Sportslager?
Hva ønsker du at alle andre skal svare på dette spørsmålet ditt? Det er jo kun sportslageret som kan svare på det! Det er derfor at vi er så mange som mener at dette ikke hører hjemme her...

Men du har fått mange gode råd - følg dem.. :wink:

Skrevet

Snakker om å lage mye støy for lite gitt.

Har nesten utelukkende positive erfaringer med oslo sportslager. (eneste minuset er prisnivået deres). Stort sett har alle her inne positive erfaringer med de. Det som har skjedd deg er slikt som kan skje her i verden. Menneskelig svikt. GET OVER IT! Returner skoen, få peng tilbake. Deretter kan du handle en annen plass siden du er så misfornøyd med oslo sportslager.

Jeg fortsetter derimot å handle der med god tillitt til de.

Skrevet

Er enig i at dette er en sak man kunne tatt direkte med Oslo Sportslager, og at det kan bli mange slike diskusjoner om man skulle poste nye innlegg hver gang en leverandør gjør en feil. Men der ligger og litt av grunnen til at man bør poste slike innlegg. Internettbutikker (og andre) gjør for ofte feil, og siden det er mer langtekkelig og tidskrevende for kunden å få ordnet opp i slikt med internettbutikker enn å rusle innom den lokale sjappa og få nytt produkt eller pengene tilbake, er det bra at butikken får litt pes når slikt skjer. Både fordi det gir dem et rapp over fingrene, samtidig som andre kunder får innblikk i rutiner de selv kanskje ikke har vært borti enda.

Selv har jeg handlet flere ganger fra nettbutikken til Oslo Sportslager. Er jeg fornøyd? Nei. Er jeg misfornøyd? Nei. De har levert akkurat det de skal, til den avtalte pris og innen rimelig tid. De har gjort hverken mer eller mindre enn det som var forventet og normalt, og dermed er det heller ingen grunn til å være hverken særlig fornøyd eller særlig misfornøyd. Jeg har bare gode erfaringer ift. å bestille varer der, men butikkens ytelse avviker ikke nok fra det normale til at det kan beskrives som noe annet enn "som forventet". Og det er ingen grunn til å bli begeistret av noe som er som forventet. Jeg tror en vurdering av kvaliteten på servicenivået i en nettbutikk gjerne anskueliggjøres når det oppstår avvik fra normalen, enten i positiv forstand, eller i negativ forstand som i dette tilfellet. Og i denne saken mener jeg sportslageret velger en feil måte å takle det på.

Gitt at saken er fremstilt riktig, så har Oslo sportslager gjort en feil. Det mest nærliggende er da å rette denne ved å sende den maglende skoen pronto, selv om det medfører at de splitter (og dermed ødelegger) et par med sko som de nå selger til høyere pris. Alternativet er jo å refundere prisen som er betalt, inkludert alle kostnader ifm. retur av varen. Om dette skjer via overføring til kundens konto når pengene mottas fra posten, eller kontant ved oppmøte i butikken bør være revnende likegyldig for sportslageret. Faktisk burde de ønske kunden inn i butikken for refusjon av beløpet, siden dette øker sannsynligheten for at kunden velger et annet par der heller enn hos en konkurrent. I tillegg ville en lur aktør gitt kunden rabatt på evt. nytt kjøp som plaster på såret. Om det er tilfellet her vet ikke jeg, men det er i hvertfall måten jeg ville gjort det på.

Desverre er det ikke alle som tenker slik :wink:

Selv om jeg ser at klagehåndteringen her er kritikkverdig vil jeg nok fortsette å handle hos sportslageret, da det desverre er slik at denne form for kundebehandling er ganske standard. Og som sagt er mine erfaringer til nå ganske gode.

Skrevet

Har selv handla mye på Sportslageret, og oppfatter kundebehandlingen deres som god og seriøs, jeg. Å kun sende én sko må jo betegnes som en glipp, uten at de skal legge seg såpass langflate som du krever (synes nå jeg).

Skrevet
Er enig i at det er en glipp, men da må de ordne opp. Og det er vel det kritikken her går på. Ikke selve glippen, men måten den håndteres på.

Enig, syns Halling får litt mye ufortjent pepper her. Om noe sånt hadde skjedd meg hadde det interessert meg midt i hekken om de klarer å levere 99,9% av leveransene sine problemfritt. Det er hva som skjer når de gjør feil som er interessant.

Det er liten tvil om at Oslo Sportslager her skulle sagt sorry, vår miss. Klart du skal få sko til den prisen. Om de var tom skulle de tilbydd minst like bra sko av en annen type, alternativt heving av kjøpet og penger tilbake om kjøperen ikke hadde kunnet bruke en annen sko, gjerne med et plaster på såret. En god selger klarer å sette seg inn i kjøperen sin situasjon OG forventning.

Jeg er selger, og får mer enn hvilepuls når folk lirer av seg slikt som dette. Det er da opp til selger hvordan han vil gjøre opp for seg, det er rett og slett noe man må forholde seg til. At det kanskje kunne vært løst på en annen måte, kan så være. Men det er ikke noe å lage noen stor sak utav...

Jeg syns at selgere skal lære seg forbrukerkjøpsloven, alt for få kan den. Da spesielt §§ 26-33. Jeg blir litt oppgitt når jeg setter meg inn i en drosje og sjåføren ikke kan veien, det er litt samme følelsen med selgere som ikke kan innholdet i en lov som på en enkel måte forteller hvordan prosedyren skal være i slike saker som dette. Det blir først problematisk når tvisten står om det eksisterer en mangel eller ikke, eller når/hvordan mangelen oppsto. Men det er ikke tilfelle her. FjellBarnonen, du som selger må lære deg til at det ikke er opp til selger å velge hvordan han vil løse dette. Kjøperens rettigheter går foran selgerens, i dette tilfellet har selger kun rett til å levere ny vare til samme pris. Kjøperens rettigheter framgår av nevnte kapittel, les høyt tre ganger det som står i § 26 1.ledd bokstav b.

Generelt er det slik at en forbruker ikke skal være skadelidende når han selv ikke gjør noe feil. Derav også bestemmelser om erstatning.

Skrevet

Enig i forrige innlegg.

Synes Halling får unødige mengder kritikk.

Det er en klar mangel på produktet, som Oslo sportslager må rydde opp i. Eventuelle merkostnader skal dekkes av selger, som her feks kan si porto ved returnering og mellomlegg dersom skoene koster mer et annet sted.

Argumenter av typen "jeg har handlet der 5 ganger, og nesten alltid fått det jeg bestilte" er vel ikke jævlig relevante her..

Forøvrig skremt av Fjellbaronens manglende evne til å fange opp hva faktisk har sagt.. "Skal du ha fullpris tilbakebetaling for et par sko du har kjøpt på tilbud mener du? Jeg vil gjerne se den eposten du har fått der det står at du ikke får pengene dine tilbake!" Djiiises!! Halling gjentok jo problemstillingen 5-6 ganger.

Oppsummert: Helt enig i at slike saker ikke trenger å tas opp her, men du har iht forbrukerkjøpsloven krav på mer enn det selger foreslo som løsning.. Om folk flest, meg inkludert, har et god oppfatning av Oslo sportslager er vel ikke akkurat avgjørende her..

Skrevet

Det er liten tvil om at Oslo Sportslager her skulle sagt sorry, vår miss. Klart du skal få sko til den prisen. Om de var tom skulle de tilbydd minst like bra sko av en annen type, alternativt heving av kjøpet og penger tilbake om kjøperen ikke hadde kunnet bruke en annen sko, gjerne med et plaster på såret. En god selger klarer å sette seg inn i kjøperen sin situasjon OG forventning.

Uten at jeg egentlig kan noe som helst om dette, tror jeg ikke det sentrale her er om butikken har den aktuelle skoen. Hvis ikke de har den må de rett og slett skaffe den fra andre.

De spesielt interesserte, Essem inkludert :D, kan gjerne ta en titt i Tverbergs Forbrukerkjøpsloven (2008) s. 459 fjerde avsnitt som igjen viser til en avgjørelse fra Forbrukertvistutvalget, sak 2005/369, som jeg tror må være en feilhenvisning i det den saken omhandler noe helt annet. ;-) Uansett mener nå Tverberg at selv om butikken ikke lenger har varen på lageret er det ikke tilstrekkelig å si at omlevering er umulig når butikken kan skaffe den fra andre. For så vidt er ikke dette en omlevering men heller en etterlevering, uten at dette bør ha noe innvirkning på resultatet. 8)

Skrevet

Jeg tror et viktig moment sett fra en butikk sitt ståsted er å tenke på hva som blir fortalt om dem blant forbrukere. Det er ingen tvil om at Oslo Sportslager generelt har et godt rykte (så vidt meg bekjent), så det er ikke det jeg tenker på. Men i tillegg til det som evt. fremgår av lovverket på dette området ville jeg, hvis jeg var høvding i butikken, hatt som policy at dersom man gjør en feil skal det aldri gå utover kunden. Har man bæsja i skuffen skal kunden få oppreisning på en måte som gjør ham eller henne fornøyd, og det skal skje pronto. Hadde det vært tenkningen i dette tilfellet tror jeg oppslaget her på siden kanskje heller hadde vært av typen "Halleluja for en service hos Oslo Sportslager".

Tenk om innleggene her unisont hadde gått på hvor lite risiko det var med å bestille ting hos Oslo sportslager (eller noen andre for den saks skyld), fordi man uansett ville få ordnet evt. feil uproblematisk og på røde rappen. Det ville vært reklame for sjappa det. Og det ville jeg lagt mer vekt på enn hva som er rett ift. lovverket.

Skrevet

Min erfaring når det gjelder kundebehandling er at du kommer best ut av det dersom du snakker med en av butikkens faste heltidsansatte. De kjenner både lovverk og egne rutiner, kan produktene, samt at de er bevisste på hvordan de kan gjøre kunden fornøyd på en måte som butikken selv er tjent med.

Et eksempel: Jeg handlet en fiskestang på XXL for noen år siden. På første(!) kast knakk stanga. Det var åpenbart en produksjonsfeil eller fraktskade, så jeg tok den med tilbake. Jeg var uheldig og traff en uerfaren deltidsansatt som med skepsis i blikket tok stanga og skulle sende den inn for vurdering, og jeg fikk en kvittering på det.

En uke etterpå gikk jeg tilbake (på dagtid, det var lurt) og møtte en voksen mann som tydeligvis jobbet der fulltid. Han rista på hodet og sa at her var ikke rutinene deres fulgt. Han var også helt klar på at dette var en åpenbar produksjonsfeil.

Han ville gi meg ei ny stang, men dessverre hadde de ingen på lager av typen jeg hadde kjøpt. Han tilbydde meg da ei stang som var dobbelt så dyr, til innkjøpspris. Dette betydde at jeg la i noen kroner i mellomlegg fra fullprisen på den billige stanga til innkjøpsprisen på den dyre.

Dette gjorde meg naturligvis kjempefornøyd. XXL tapte lite på det, sparte administrasjon med reklamasjonssaken og fikk god reklame.

I ettertid har XXL fått egen reklamasjonsskranke, og det tror jeg er lurt, så får man mer profesjonell behandling.

Når det gjelder Oslo sportslager konkret, så har jeg inntrykk av at det stort sett er faste folk der. Iallefall i friluftsavdelingen, hvor jeg stort sett handler. Min erfaring med retur, både av defekter og type "passa ikke", har vært svært god. Oppfatter dem som veldig pragmatiske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.