Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane, men uten toppturer!


Torgis

Anbefalte innlegg

Prøver å se på Rondane som turområde i sommer, og lurer i så måte på om noen kan gi meg gode turtips på turer fra helg til ukesturer, og med turområder mest mulig uten steinur? Jeg er ikke noe fan av hverken toppturer eller steinurer, og har sett at det finnes fine turområder med vegetasjon i Rondane, men hvordan finne de beste DNT-rutene eller andre fornuftige ruter, aner jeg ikke. Har sett litt i bøker om Rondane, og så også på linken til ut.no som var postet i den forrige Rondane-tråden (denne er startet for å ikke kidnappe den andre), men jeg har ikke funnet så mye informasjon om selve turområdet man går i, bare hvordan det ser ut på toppene/hyttene etc.

Jeg kan godt sove på DNT-hytter på turen, selv om målet er telt. Ikke av de sprekeste, så dagsetappene trenger ikke være så lange. Satser på at noen der ute vet om noen ruter/turer som passer noe slikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Rondane er det flott :) Vi hadde ein sommartur der for ikkje så lenge sidan. Gjekk frå Hageseter (2 km sør for Hjerkinn) til Høvringen, via Grimsdalshytta, Dørålseter, Bjørnhollia og Rondvassbu. Vi var ikkje på nokon av toppane den sommar. Den einaste ura eg hugsar er Dørålglupen rett før Dørålseter. Vi bruka vel eit par timar på den :) Dersom ein går frå nord til sør som vi gjorde, må ein kryssa Grimsdalen og Haverdalen d.v.s. du må ned i dalen og opp igjen på andre sida. Derimot fulgte vi Bergedalen, deler av Rondvassdalen, Langglupdalen og Illmanndalen. FLOTT å gå og for ein utsikt!!! Fint å gå også mellom Rondvassbu og Smuksjøseter.

Bra bøker:"Rondane" av Frank Ivar Hansen og "Rondane og Dovre" av Bjormyr/Kopperud. God Rondanetur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørest bra ut Reidun, takk for tips :) Har den første boka du nevnte, skal se om jeg ikke får lånt eller kjøpt den andre. Planlegginga er jo halve morro med turen, så kan neppe ha for mye natur-bøker :)

Litt steinur skal jeg tåle, men jeg prøvde Jotunheimen i fjor sommer, og det blir nok en stund til neste gang jeg krysser en slik sammenhengende steinrøys.

Får sette meg ned med bøker og kart for å se på ruta di :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til at jeg har sett meg ut Rondane, men jeg håper jo å få besøkt andre fine områder i landet vårt iløpet av sommeren også! Vassfaret har jeg hørt mye bra om :) Og nå kan det se ut som om det finnes fine områder for meg i Rondane også 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.