Gå til innhold
  • Bli medlem

Isbor - Rantanen 3 delt - erfaringer?


borgern

Anbefalte innlegg

Har et gammelt Elbe isbor som fadern kjøpte for en 20 år siden eller noe.

LItt slitent og har en kulelås i leddet som ikke alltid er helt pålitelig.

Tenkte derfor kjøpe et nytt.

Noen som har noen erfaringer med Rantanen 3 delt bor?

Ser det kun er 115mm men tror det skal holde.

Fisker mest i vannet ved hytta, vanlig standard ørret der er 300-500g. Så slenger det noen litt større på rundt kiloen. Dog var det en som tok en på nesten 5 for 1,5 år siden på sluk dypt nede. Sikkert "syvende far i vannet" han fikk tak i.

Ellers blir det de litt mindre vannene i Nordmarka.

Sett litt på det og det har jo et ekstra ledd med en skrue. Noe sier meg at det kanskje kan bli litt is der. Så og ut som patent for å låse sveiva var litt annerledes enn bilde på denne linken http://www.mmfiske.no/admin/common/getImg.asp?FileID=1308&NoProps=True

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et slikt liggende. Det fungerer glimrende så lenge isen ikke er for tjukk. Er isen så tjukk at skjøten kommer nedi kjører det seg fort fast. Det er et bra bor hvis du skal bære det på sekken over lengre distanser. Hvis du skal fiske mest "ved hytta" tipper jeg du vil gjøre et bedre valg med et vanlig rantanen.

Dimensjonen er helt fin til fisk opp til kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har langt å gå, eller hvis den skal/kan bli liggende i hytta så ville jeg helt klart gått for en 135mm eller 155mm Rantanen. 115mm klarer såvidt å gi nok plass til en kilosørret (ikke f.eks. en kilosåbbor). En annen fordel er at du kan få kjøpt forlenger til 135 og 155, som passer til begge. Eneste forsjellen på de borrene er dimensjonen på borrekrona. Ser for meg at en 3 delt kan bli slarkete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannene ved hytta er 2 og 3 km unna så litt transport blir det. Dog er det jo uten annen oppakning i sekken.

Tenkte slenge det gamle på hytta som backup.

Så blir det å bruke det nye på noen turer i nordmarka med og uten overnatting. Med overnatting har jeg nok pulk så da er det ikke krise. På dagstur bruker jeg bare sekk til transport evt.

Så det vil være med litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått 20km med 135mm på ryggsekken. Det gikk, men det var ikke behagelig! Må spesifisere, 10km hver vei ;-) . Enten så slag den litt for mye fra side til side (kunne sikkert gjort noe med), eller så slo jeg bakhodet i delen som stakk opp over sekken. Det var det negative med den. Brukte Parispulk neste tur til samme vann, og den passer perfekt i den 8) . Turen ble knall og røya var 1kg pluss, uten at det har noe med saken å gjøre :D . Jeg tror at så lenge du aldri har hatt bruk for forlenger så går det finfint med 3 delt. Bare kjøp et av enten Mora eller UR Rantanen, og så stor dimensjon du kan få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til det med å kjøpe så stort du kan få tak i. 115 fungerer greit til det fiske som skisseres av trådstarter. Skal du også fiske steder med mulighet for større fisk, f.eks kilosabbor, storrøye, ørret på 1kg+ osv, bør det vurderes større. 155mm duger i massevis til det aller meste. 200mm et totalt overkill til vanlig fiske. Til meite etter storgjedde, lakefiske og ikke minst sjøfiske er det derimot flott.

Ulempen med stor diamater er at det blir mye tyngre å bore. Med 155mm må man faktisk bore nesten det dobbelte volumet som med 115mm! Forskjellen merkes ikke så mye hvis du skal bore 5 hull, men ofte må man lete etter fisken og bore mange hull. Da kjenner man forskjellen!

Du får hull i isen med en tredelt når isen er f.eks. 60cm tjukk, men fint fint går det ikke. Det kjører seg bom fast og du må fjerne issørpe flere ganger før du er igjennom. Dette slipper du med et vanlig bor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiske etter røye er jo hverfall mer spennende med 155mm, ser jo litt mer der nede da. Jeg ville satset på noe større enn 115mm, da har man et bor som dekker et stort bruksområde, og tenk om drømmefisken skulle slenge seg på...

Med litt innsats og guts, gode skjær og "en kald en" :) så klarer man fint 10-15 hull, hvis det trengs da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.