Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerv i Bymarka?


Kattugla

Anbefalte innlegg

Var på en skitur i Bymarka nå i ettermiddag/kveld. På Storheia så jeg spor etter noe som ligna mistenkelig mye på jerv. Tok noen uskarpe bilder med kameraet på mobiltelefonen, måtte bruke lyset fra hodelykta for å nok lys.

Sporene kryssa LitjKvistingen (tjønna som ligger 500m sør for Elgsethytta), gikk delvis langs skiløypa nedover mot Elgsethytta og var på størrelse med en knyttneve, ...kunne neppe vært hund. Det snødde litt i går så sporene var maks 1 døgn gamle.

post-2621-133474677601_thumb.jpg

post-2621-133474677613_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rapportert jerv i Bymarka :

sakset fra Adresseavisen:

"I seks år har en jerv holdt til i Bymarka i Trondheim. At dette sky rovdyret oppsøker menneskene, virker naturstridig. At akkurat denne jerven gjør det, er rett og slett en gåte.

Jeg har støtt på spor av jerven hver vinter i de siste årene, som regel litt utenfor allfarvei nord i marka. Jeg har sett dem i området mellom Elgsethytta og Klefstadmyra, på Herbernheia, på Bosbergheia og under de bratte skrentene nord og vest for Elsetheia. Sporene minner mer om føtter enn poter og de gir inntrykk av et målbevisst trav gjennom snøskavler og kratt"

(Stein Arne Sæther)

Publisert: 08.05.2008 kl. 16:56

Endret: 27.11.2009 kl. 15:02

http://www.adressa.no/nyheter/dokument/article1077747.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det også sett bjørn i Bymarka :D

"Klara Risan er sikker på at hun så bjørn i Bymarka tirsdag. - Den var på størrelse med en oksekalv og den stirret på meg, forteller hun. Da snudde hun og løp hjemover sammen med hunden Ryss. "

http://www.adressa.no/nyheter/article20821.ece

Nåja... E vel mer sannsynlig at det e nettopp en oksekalv ho har sett. Bjørnen sover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jerv ja. Hvor store var sporene?

ca.8x15cm, "steglengde" 30-40cm. Var der en tur i dag også og fikk sett sporene i dagslys, og er ganske sikker på at det var jerv. Det er nok den faste Bymark-jerven som har vært ute og gått seg en tur. Arti å se at den holder til Bymarka fremdeles.

post-2621-133474677623_thumb.jpg

post-2621-133474677629_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ny jervsporobservasjon i Bymarka: Var på en liten skitur i Bymarka i sprengkulden i kveld (-20 grader). Ved Svarttjønna (mellom Skogly og Marka) så jeg spor etter noe som lignet mistenkelig på jerv. Spor store som en neve, fløt godt oppå snøen, kan da ikke være annet enn jerv dette. Sporet gikk langs skiløypa og kryssa over Svarttjønna, opp lia retning Rønningen.

Arti å se at han er i live fremdeles. Begynner å bli en del år siden det ble tatt videoopptak av han ved Rønningen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.